ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

A kortárs tánc és az urban dance találkozása a színpadon

Jenna Jalonen táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2019. október 26.

Színház

rés a présen: A CAFe Budapest műsorán szerepel október 4-én a Trafóban a Collective Dope [D]OPEN Your Move című rendezvénye. Mi is ez?

Jenna Jalonen: Ez egy egynapos minifesztivál lesz, illetve az első alkalom Magyarországon a kortárs tánc és az urban dance találkozására a színpadon. Negyven táncost hívtunk meg mindkét műfajból, hogy „vakrandi” jelleggel párbajra hívják ki egymást, ismerkedjenek, megosszák a mozgás örömét, és nyissanak egymás kultúrája felé. Jó lenne, ha erre építhetnénk itt egy új közösséget. Az eseményen lesz két előadás is a Collective Dope-tól. Az egyik a Beat című, legutóbbi Lábán-díjnyertes Horváth Nóra-koreográfia meg a saját bemutatóm: BEAT I Just Wish to Feel You’ címmel, aztán persze after party, másnap meg egy workshop.

rap: Bemutatnád az alkotókat?

JJ: Az említett bemutatót egy belga urban dancerrel, Jonas Garrido Verwerfttel hoztuk létre. A koncepció tőlem jött, de Jonas abszolút alkotótárs. Bevontuk még Adrian Newgent holland sound designert is, aki élőben komponálja a zenét a színpadon. Az előadás novemberben Belgiumba utazik. A Collective Dope pedig alapvetően Horváth Nóra és én vagyunk, s azért kollektíva, mert több külső emberrel együttműködve alkotunk, álmodunk, és keressük a megoldásokat. Ahogy az látható lesz majd október 4-én pénteken a [D]OPEN Your Move nevű rendezvényen is. Csodálatos, hogy mennyi hazai művész csatlakozik, és az is, hogy a Műhely Alapítvány a partnerünk, mert mindenben segít, amihez táncosként nem értünk.

rap: Hogyan találtál rá ezekre az emberekre?

JJ: Jonassal Belgiumban ismerkedtem meg, ahol mindketten a fAbuleus nevű társulatnál dolgoztunk két külön produkcióban. Elkezdtünk zenéről beszélgetni, aztán egymást tanítani. Ő break és house dance órákat tartott nekem, én pedig cserébe kortárs táncra és kontakt improvizációra oktattam. Gyorsan kialakult köztünk a testvériség, így hát könnyű volt elkezdeni közösen alkotni. Adriannal Magyarországon és Belgiumban dolgoztam együtt pár alkalommal. Itt a Willany Leó Improvizációs Táncszínházban találkoztunk, aztán zenét írt az egyik első koreográfiámhoz az Egri Tánctagozatnak, majd magammal vittem a fAbuleus produkciójához is. 2008-ban jöttem Magyarországra klasszikus balettot tanulni az akkori Magyar Táncművészeti Főiskolára. 2011-ben végeztem, utána egyből a kortárs tánc felé vettem az irányt. A Duda Éva Társulatban dolgoztam, majd francia és belga produkciókban, aztán 2015-ben Belgiumba költöztem négy évre, és utána jöttem vissza Budapestre, azóta itt vagyok.

rap: Miért jó neked Budapesten?

JJ: Helsinki nagyon jó hely, jólét van, tisztaság, és működik a rendszer, de imádom Budapestet, mert bizonyos értelemben itt nőttem fel. Budapest számomra ízes, színes, kreatív, és itt vagyok szerelmes is.

rap: Finnországban nem is volt táncos karriered?

JJ: Nem igazán. Tornával kezdtem, aztán kitaláltam, hogy balettozni szeretnék, és bekerültem a finn nemzeti balettiskolába, de már 16 évesen el is jöttem onnan. A saját darabjaimat viszont szívesen vinném Finnországba, és rajta is vagyok. Jövőre megyünk a Long Time No See! című előadással.

rap: Miben, hol láthatunk még téged ebben az évadban?

JJ: Benne vagyok a Hodworks Délibáb című előadásában. Ez volt az első alkalom, hogy Hód Adrienn-nel dolgoztam. Olyan ez az előadás, mint egy hosszú séta a Blaha Lujza téren, mint a magyar kortárs kultúrpolitika körképe és egy művházi gálaműsor keveréke. Mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg a MU-ban október 25-én, illetve 26-án. A november 27. és 30. között zajló dunaPart platformon is lesznek Collective Dope-előadások. A DOPEI Just Wish to Help You’, amely Horváth Nórával közös első duettünk a segítség fogalmáról, a gyermeki állapotról, brutális esés-kelés koreográfiával. (Ennek a fizikai kutatásnak a folytatása a BEAT ‘I Just Wish to Feel You’ darabom.) Aztán ugyanott látható lesz még a Simkó Beatrixszal közös produkciónk, a Long Time No See!, amely a finn–magyar nyelvrokonságról, a testvériségről, a metakommunikációról szól.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.