ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

A kortárs tánc és az urban dance találkozása a színpadon

Jenna Jalonen táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2019. október 26.

Színház

rés a présen: A CAFe Budapest műsorán szerepel október 4-én a Trafóban a Collective Dope [D]OPEN Your Move című rendezvénye. Mi is ez?

Jenna Jalonen: Ez egy egynapos minifesztivál lesz, illetve az első alkalom Magyarországon a kortárs tánc és az urban dance találkozására a színpadon. Negyven táncost hívtunk meg mindkét műfajból, hogy „vakrandi” jelleggel párbajra hívják ki egymást, ismerkedjenek, megosszák a mozgás örömét, és nyissanak egymás kultúrája felé. Jó lenne, ha erre építhetnénk itt egy új közösséget. Az eseményen lesz két előadás is a Collective Dope-tól. Az egyik a Beat című, legutóbbi Lábán-díjnyertes Horváth Nóra-koreográfia meg a saját bemutatóm: BEAT I Just Wish to Feel You’ címmel, aztán persze after party, másnap meg egy workshop.

rap: Bemutatnád az alkotókat?

JJ: Az említett bemutatót egy belga urban dancerrel, Jonas Garrido Verwerfttel hoztuk létre. A koncepció tőlem jött, de Jonas abszolút alkotótárs. Bevontuk még Adrian Newgent holland sound designert is, aki élőben komponálja a zenét a színpadon. Az előadás novemberben Belgiumba utazik. A Collective Dope pedig alapvetően Horváth Nóra és én vagyunk, s azért kollektíva, mert több külső emberrel együttműködve alkotunk, álmodunk, és keressük a megoldásokat. Ahogy az látható lesz majd október 4-én pénteken a [D]OPEN Your Move nevű rendezvényen is. Csodálatos, hogy mennyi hazai művész csatlakozik, és az is, hogy a Műhely Alapítvány a partnerünk, mert mindenben segít, amihez táncosként nem értünk.

rap: Hogyan találtál rá ezekre az emberekre?

JJ: Jonassal Belgiumban ismerkedtem meg, ahol mindketten a fAbuleus nevű társulatnál dolgoztunk két külön produkcióban. Elkezdtünk zenéről beszélgetni, aztán egymást tanítani. Ő break és house dance órákat tartott nekem, én pedig cserébe kortárs táncra és kontakt improvizációra oktattam. Gyorsan kialakult köztünk a testvériség, így hát könnyű volt elkezdeni közösen alkotni. Adriannal Magyarországon és Belgiumban dolgoztam együtt pár alkalommal. Itt a Willany Leó Improvizációs Táncszínházban találkoztunk, aztán zenét írt az egyik első koreográfiámhoz az Egri Tánctagozatnak, majd magammal vittem a fAbuleus produkciójához is. 2008-ban jöttem Magyarországra klasszikus balettot tanulni az akkori Magyar Táncművészeti Főiskolára. 2011-ben végeztem, utána egyből a kortárs tánc felé vettem az irányt. A Duda Éva Társulatban dolgoztam, majd francia és belga produkciókban, aztán 2015-ben Belgiumba költöztem négy évre, és utána jöttem vissza Budapestre, azóta itt vagyok.

rap: Miért jó neked Budapesten?

JJ: Helsinki nagyon jó hely, jólét van, tisztaság, és működik a rendszer, de imádom Budapestet, mert bizonyos értelemben itt nőttem fel. Budapest számomra ízes, színes, kreatív, és itt vagyok szerelmes is.

rap: Finnországban nem is volt táncos karriered?

JJ: Nem igazán. Tornával kezdtem, aztán kitaláltam, hogy balettozni szeretnék, és bekerültem a finn nemzeti balettiskolába, de már 16 évesen el is jöttem onnan. A saját darabjaimat viszont szívesen vinném Finnországba, és rajta is vagyok. Jövőre megyünk a Long Time No See! című előadással.

rap: Miben, hol láthatunk még téged ebben az évadban?

JJ: Benne vagyok a Hodworks Délibáb című előadásában. Ez volt az első alkalom, hogy Hód Adrienn-nel dolgoztam. Olyan ez az előadás, mint egy hosszú séta a Blaha Lujza téren, mint a magyar kortárs kultúrpolitika körképe és egy művházi gálaműsor keveréke. Mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg a MU-ban október 25-én, illetve 26-án. A november 27. és 30. között zajló dunaPart platformon is lesznek Collective Dope-előadások. A DOPEI Just Wish to Help You’, amely Horváth Nórával közös első duettünk a segítség fogalmáról, a gyermeki állapotról, brutális esés-kelés koreográfiával. (Ennek a fizikai kutatásnak a folytatása a BEAT ‘I Just Wish to Feel You’ darabom.) Aztán ugyanott látható lesz még a Simkó Beatrixszal közös produkciónk, a Long Time No See!, amely a finn–magyar nyelvrokonságról, a testvériségről, a metakommunikációról szól.

 

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.