ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

A kortárs tánc és az urban dance találkozása a színpadon

Jenna Jalonen táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2019. október 26.

Színház

rés a présen: A CAFe Budapest műsorán szerepel október 4-én a Trafóban a Collective Dope [D]OPEN Your Move című rendezvénye. Mi is ez?

Jenna Jalonen: Ez egy egynapos minifesztivál lesz, illetve az első alkalom Magyarországon a kortárs tánc és az urban dance találkozására a színpadon. Negyven táncost hívtunk meg mindkét műfajból, hogy „vakrandi” jelleggel párbajra hívják ki egymást, ismerkedjenek, megosszák a mozgás örömét, és nyissanak egymás kultúrája felé. Jó lenne, ha erre építhetnénk itt egy új közösséget. Az eseményen lesz két előadás is a Collective Dope-tól. Az egyik a Beat című, legutóbbi Lábán-díjnyertes Horváth Nóra-koreográfia meg a saját bemutatóm: BEAT I Just Wish to Feel You’ címmel, aztán persze after party, másnap meg egy workshop.

rap: Bemutatnád az alkotókat?

JJ: Az említett bemutatót egy belga urban dancerrel, Jonas Garrido Verwerfttel hoztuk létre. A koncepció tőlem jött, de Jonas abszolút alkotótárs. Bevontuk még Adrian Newgent holland sound designert is, aki élőben komponálja a zenét a színpadon. Az előadás novemberben Belgiumba utazik. A Collective Dope pedig alapvetően Horváth Nóra és én vagyunk, s azért kollektíva, mert több külső emberrel együttműködve alkotunk, álmodunk, és keressük a megoldásokat. Ahogy az látható lesz majd október 4-én pénteken a [D]OPEN Your Move nevű rendezvényen is. Csodálatos, hogy mennyi hazai művész csatlakozik, és az is, hogy a Műhely Alapítvány a partnerünk, mert mindenben segít, amihez táncosként nem értünk.

rap: Hogyan találtál rá ezekre az emberekre?

JJ: Jonassal Belgiumban ismerkedtem meg, ahol mindketten a fAbuleus nevű társulatnál dolgoztunk két külön produkcióban. Elkezdtünk zenéről beszélgetni, aztán egymást tanítani. Ő break és house dance órákat tartott nekem, én pedig cserébe kortárs táncra és kontakt improvizációra oktattam. Gyorsan kialakult köztünk a testvériség, így hát könnyű volt elkezdeni közösen alkotni. Adriannal Magyarországon és Belgiumban dolgoztam együtt pár alkalommal. Itt a Willany Leó Improvizációs Táncszínházban találkoztunk, aztán zenét írt az egyik első koreográfiámhoz az Egri Tánctagozatnak, majd magammal vittem a fAbuleus produkciójához is. 2008-ban jöttem Magyarországra klasszikus balettot tanulni az akkori Magyar Táncművészeti Főiskolára. 2011-ben végeztem, utána egyből a kortárs tánc felé vettem az irányt. A Duda Éva Társulatban dolgoztam, majd francia és belga produkciókban, aztán 2015-ben Belgiumba költöztem négy évre, és utána jöttem vissza Budapestre, azóta itt vagyok.

rap: Miért jó neked Budapesten?

JJ: Helsinki nagyon jó hely, jólét van, tisztaság, és működik a rendszer, de imádom Budapestet, mert bizonyos értelemben itt nőttem fel. Budapest számomra ízes, színes, kreatív, és itt vagyok szerelmes is.

rap: Finnországban nem is volt táncos karriered?

JJ: Nem igazán. Tornával kezdtem, aztán kitaláltam, hogy balettozni szeretnék, és bekerültem a finn nemzeti balettiskolába, de már 16 évesen el is jöttem onnan. A saját darabjaimat viszont szívesen vinném Finnországba, és rajta is vagyok. Jövőre megyünk a Long Time No See! című előadással.

rap: Miben, hol láthatunk még téged ebben az évadban?

JJ: Benne vagyok a Hodworks Délibáb című előadásában. Ez volt az első alkalom, hogy Hód Adrienn-nel dolgoztam. Olyan ez az előadás, mint egy hosszú séta a Blaha Lujza téren, mint a magyar kortárs kultúrpolitika körképe és egy művházi gálaműsor keveréke. Mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg a MU-ban október 25-én, illetve 26-án. A november 27. és 30. között zajló dunaPart platformon is lesznek Collective Dope-előadások. A DOPEI Just Wish to Help You’, amely Horváth Nórával közös első duettünk a segítség fogalmáról, a gyermeki állapotról, brutális esés-kelés koreográfiával. (Ennek a fizikai kutatásnak a folytatása a BEAT ‘I Just Wish to Feel You’ darabom.) Aztán ugyanott látható lesz még a Simkó Beatrixszal közös produkciónk, a Long Time No See!, amely a finn–magyar nyelvrokonságról, a testvériségről, a metakommunikációról szól.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.