Gulyás Márton otthagyja a Krétakört!

Színház

Újra átalakul a Krétakör. A színházi társulat feloszlása után a társadalmi ügyek felé fordult, különlegesnek mondható civil szervezet ezután a nemzetközi társadalomfejlesztésre fókuszál, ám Schilling Árpád formációja Gulyás Márton nélkül folytatja.

„A Krétakör mindig is több lesz, mint amennyi én valaha lehetek, de mostantól kevesebb, mint amennyi velem volt.  Alakítója lehettem a magyar előadó-művészet egyik legjelentősebb műhelyének. A részvételemnek január elsejével vége. Szóval búcsú ez, szorítkozzunk hát a lényegre: köszönöm a lehetőséget! Hajrá!” – fogalmazott Gulyás Márton, aki 2010 és 2014 között volt a Krétakör Alapítvány ügyvezetője.

Gulyás Márton

 

Fotó: Németh Dániel

Kicsit megint átalakul az idén 20 éves Krétakör. Az 1995 és 2008 között Krétakör Színházként működő csoport – nem túlzás – Európa egyik legkeresettebb színházi társulata volt. Megszűnése után pedig a Krétakör 2008 és 2014 között Magyarország egyik prominens civil szervezetévé nőtte ki magát. Ez évtől a Krétakör Alapítvány a nemzetközi társadalomfejlesztésre fókuszál, miközben továbbra is támogatja majd Schilling Árpád művészeti projektjeit.

„A Krétakör alapítójaként a közösségépítés és a tehetséggondozás a két legfontosabb célkitűzésem. Alkotás és tanítás, iránymutatás és együttműködés mentén élem az életem és vezetem a műhelyt, amelynek célja: élhető világot teremteni” – hangsúlyozta Schilling Árpád, a Krétakör művészeti vezetője.

false

Fotó: Németh Dániel

„Elkötelezettek maradunk olyan mára elhasználtnak tűnő szavak, értékek mellett, mint társadalmi szerepvállalás, oktatási esélyegyenlőség, civilség, összefogás. Most már nemcsak mi akarunk segíteni, hanem hozzá akarunk járulni ahhoz, hogy aki szeretne, az tudjon másokon segíteni” – olvashatók Potyondi Linda, a Krétakör Alapítvány új ügyvezetőjének szavai közleményükben.

2014-ben a Krétakör, miután visszaadta az állami támogatást, amelyet a kuratóriumi döntés után miniszteri felülbírálattal a felére húztak meg, elindított egy több részből álló közösségi finanszírozás projektet, amely egész jól zárult, magánadományokból 2,5 millió forint, vállalati támogatásból 10 millió forint gyűlt össze. (Ősszel Gulyás Mártonnal a Nélküled nincs játék címmel meghirdetett akcióról beszélgettünk.)

Az átalakulással megszűnik a Bázis is január 31-ével, ahol az elmúlt hét évben dolgozott a Krétakör. Bezár a workshopoknak, próbáknak, konferenciáknak és gyűléseknek helyet adó Gönczy Pál utca 2., ahol közösen dolgoztak a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) titkárságával, ahol megalakult a Humán Platform, amely otthona volt a +1 stúdiójának és a Szabadiskolának, ahol átmenetileg dolgozott a Kék Pont, a Káva Kulturális Műhely, az Accord Quartett, A Város Mindenkié (AVM), a Kontrabajusz kórus, és még sokan mások. Addig is garázsvásárt és „záróeseményt” tartanak a már-már kultikus helyen.

És máshol, máshogy, de folytatják.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.