Színház

Hamlet

  • Kovács Bálint
  • 2012. augusztus 19.

Színház

Egy Hamlet című dráma szolgált Radoslaw Rychcik rendezésének alapjául; a nézői feladat nem az, hogy megtalálja az összes változtatást (nem hangzik el egy sem a híres mondatok, monológok közül; szereplők tűnnek el vagy cserélnek nemet; szinte minden szereplő viszonyrendszere átalakul), hanem az, hogy sikerüljön teljesen elvonatkoztatnia az alapműtől. Mert azzal, hogy nem jelenik meg Hamlet atyjának szelleme, és így nem is kér semmit a fiától, mindenestül kicserélődnek a dráma tétjei: bosszúról, Hamletre rótt feladatról szó sincs. Itt a késő kamaszok generációja lázad fel szüleik korosztálya, a végtelenül álszent, cinikus és a hatalomért mindenre képes uralkodó réteg ellen.

Az előadásban minden ugyanabban a szobában zajlik, és a legtöbb szereplő általában jelen is van a színen, hallva, amit a másik róla mond, vagy látva, hogy a másik hallani fogja a "félre" tett megjegyzéseit: ebben a világban már olyan általános a képmutatás, hogy nem az a lényeg, ki mit hall, hanem hogy mit áll érdekében meghallani. (Vagy fordítva: az alárendeltnek hatalmában áll-e felháborodni azon, amit róla mondtak.) Ebbe a rendszerbe rondít bele a lázadó Hamlet, amikor lelövi a (persze nem függöny mögött) hallgatózó Poloniust.

Ebben a kifordult világban - ahol az érzelmek mindig szélsőségesek, kicsit úgy, mint Andrei Serbannál, ötperces kacagásokkal és hisztériarohamokkal - az idősebbek abba buknak bele, hogy nem értik: nem lehet elfogadni az ő szabályrendszerüket, az ő mintáikat követni a hatalomgyakorlásban. Pedig a kiábrándult fiatalok változást akarnak (azt, hogy legyen más a politika), csak közben maguk is tévelyegnek, keresik a helyüket, identitásukat - mint az Opheliára is kacsintgató, de Laertesszel járó Hamlet.

Elég kellemetlen vízió: a következő generáció szembeszáll a fennálló rendszerrel, csak nemigen tud mit állítani a helyébe.

A Teatr Zeromskiego vendégjátéka a gyulai Shakespeare Fesztiválon, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.