Színház

Szabad színház

Thealter 2012, Szeged

  • Csáki Judit
  • 2012. augusztus 17.

Színház

Nekem tulajdonképpen tetszik, hogy a Thealter Fesztivált Szabad Színházak Nemzetközi Találkozójának hívják, mármint hivatalosan. Hosszú története van a kőszínházon kívüli teátrumok (te jó ég, ezt is, mármint a teátrum szót, vissza kell venni a politikától) elnevezésének; az egyik nekik nem tetszik, például az "alternatív" (mihez képest és milyen értelemben, ugye), a másik viszont nem tartalmi, például a "független" (mert a struktúrára utal, valamint az állami-önkormányzati támogatás hanyagolására). De ez a "szabad", ez jó - bár mintha az is benne lenne, hogy a kőszínház nem szabad.

A Thealter öregebb, mint a POSZT - egyéb összehasonlításoktól igyekszem tartózkodni, hátha sikerül -; ez a mostani a huszonkettedik volt, viszont az első olyan, amelyben a szegedi MASZK Egyesület mellett a FESZ, vagyis a Független Előadó-művészeti Szövetség szervezőként van jelen. Ez a szervezet tömöríti a struktúrán kívüli előadóművészeket, vagyis nagyjából azokat, amelyekről az intézményes világ mostanában igyekszik tudomást sem venni. Színháziak, zenészek, táncosok, cirkuszosok és a besorolhatatlan alkotók tartoznak ide, meg persze dramaturgok, kritikusok is, amúgy támogatólag.

A Thealternek is lett díszvendége: Pintér Béla és Társulata hozta el két előadását, a Tündöklő középszert és a Kaisers TV, Ungarnt - ez utóbbit hangosan és vehemensen hiányolták a POSZT-ról azok, akik ki merték nyitni a szájukat. De itt, Szegeden legalább méltó sikert aratott: a Kisszínházban épp háromszor annyian nézték, mint amennyien a saját helyére, a Szkénébe beférnek, és pont ennyien tomboltak a végén.

 

Ivo Dimcsev


Ivo Dimcsev

Fotó: Révész Róbert

A program egy részét a független szcéna jó ismerői válogatták, más részét pályázók közül választották ki. Külföldiek is voltak - ez ugyanis nemzetközi fesztivál: a szabadkaiakon kívül eljött például a bolgár szupersztár, Ivo Dimcsev, és I-On című performanszával - melynek alcíme: Franz West néhány adaptív szobrának performatív feltérképezése - lenyűgözte a közönséget, nem találtunk szavakat, na. Magam is legföljebb Erika Fischer-Lichte alapvető teoretikus opusát, A performativitás esztétikáját tudtam volna kódfejtéshez használni, Ivo Dimcsev ugyanis minden ízében és porcikájával illusztrálta a posztmodern színházelmélet alapvetését. Performansza semmilyen értelemben nem "üzen", nem "jelent", a közönséget közösségként nem, legföljebb egyénenként éri el (már akit); megismételhetetlen, legalábbis mindig más - és hát a fizikai jelenlét és annak végtelen változatossága az, ami leginkább hatásos benne. Asszociációs ötletroham.

 

 

Via Negativa


Via Negativa

Fotó: Révész Róbert

Amiként valami ilyesmi - persze egészen más - a szlovén Via Negativa csapatának produkciója is; Szégyen címmel hoztak többrészes etűdöket. Sok pucérság és lazán egymáshoz kapcsolódó performeri jelenlétek (így is hívják magukat: performerek ők, nem színészek) ki-kiadnak ugyan egy-egy billenékeny sztorit, de a közönség jobban teszi, ha nem próbálkozik a töredékek egésszé illesztésével. Elvagyunk a zsöllyében, mint a befőtt, és jó esetben elgondolkodunk azon, mi itt a szégyen, és mi nekünk a szégyen. Mire a válaszig jutnánk, már vége is. Ügyes, technikás, a jelenlét intenzitására tréningezett csapat.

 

A Thealterben - egyebek mellett - az a jó, hogy teátrális képtelenségek férnek meg jól egymás mellett, ilyenformán edzik befogadói rugalmasságunkat. Aki tudja, kicsoda Perovics Zoltán - legutóbb a Jeles András rendezte kaposvári egyetemi előadás, a Téli utazás fantasztikus látványvilágát teremtette meg -, az tudja, hogy mit értek rugalmasságon: elementáris rácsodálkozást arra, hogy hogyan öltenek testet és teret a gondolati asszociációk. Csapatát - színházát? - Metanoia Artopédiának hívják, produkciójának címe: Köszönöm, jól! - van benne valami nyugtalanító. Lakásszínházban ülünk, illetve egy szobányi black boxban; a nézőket a játszóktól többnyire áttetsző, vetítési felületként is működő fehér, tüllszerű függöny választja el. Mögötte varázslatos világ: apró lámpácskák, mint megannyi csillag, forognak, csúsznak, és csúszik-forog köztük egy tükörfalú kúp, egy kis szigeten egy fa, az előtérben villany működtette bohóc bukfencezik - sok apró technikai trükk, akár egy besűrített laterna magica. És a játszók: énekhangon mondják szövegüket, Hajast, Kafkát és másokat, fehérbohócok fent és lent, a végén pedig egy Weöres Sándorral készült interjút hallunk. Nem "üzenet" van, hanem érzet - tán nem is köz, csak privát; amiként az is teljesen privát ügylet, hogy egy-egy rész hosszúnak tűnik, és egy-egy ismétlés-ismétlődés nem emelkedik önmaga fölé. Mindazonáltal az érzet tombol - és mire kikóválygunk a vakító napfényre, föltelik hangulattal a banális kérdésre adott banális válasz: köszönöm, jól.

Érzet és etűd - ez az alapja Réti Anna Vis-a-vis című produkciójának is, melyben a sűrű tehetségű táncos (táncos?) színházi rejtőzködést ad elő (ad elő?): tükör mögött, tányér mögött, háttal nekünk, valamint egy igazi bravúr-stückkel fej nélkül jeleníti meg önmagát.

A helyspecifikus előadó-művészeti pályázat nyertesei azt vállalták, hogy produkciójuk a kijelölt helyszínhez tapad: a Tiszán egy Szabadság nevű úszóházhoz vagy a szegedi bölcsészkar legnagyobb előadójához, az "audmaxhoz". Rizikós ügylet egy-két nap alatt ütős produkciót összehozni, és igen könnyű nagyot hasalni vele. Itt mindkettőre akadt példa: az úszóház teátrális katasztrófa lett, gigantikus zagyvaság, az "audmax" könnyed, szellemes és tartalmas "mesterségvizsga".

És a fenti felsorolás két nap eseményeiből sem minden - pedig a Thealter egy sűrű, szabad, nagyon szabad hét.

Thealter, Szeged, július 25-27.(A Thealter művészeti vezetőjével, Balog Józseffel készített interjúnkat lásd június 21-i számunk fesztiválmellékletében!)


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.