Színház

Hamvai Kornél Sztálin­város

  • Sisso
  • 2015. február 23.

Színház

Hamvai Kornél Sztálinváros című bohózata az ötvenes évek „kulturális örökségét” vázolja egy napba sűrítve, vicces jelenetek lazán összefüggő sorozatában. Tóth József rendezéséből legalábbis az derül ki, hogy a darabnak nincsen vezérmotívuma. Vezér persze van benne: tanácselnök, párttitkár meg Rákosi-szobor. 1953 egy téli estéjén a vadiúj szocialista iparváros kultúrházát avatják díszvendéggel, akinek már a jelenléte is épp elég ok a felfordulásra. A színészek készenléti üzemmódban nyomják a gegeket, a tanácselnököt alakító Kiss Attila arcrezdülésein is nevet a telt ház.

Néptáncbemutatóval indul az előadás, ahol a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes ifjú táncosai a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes ifjú táncosait alakítják, és ezzel benne is vagyunk a kontextusok sűrűjében. Persze már akkor benne voltunk, amikor beléptünk az épületbe, hiszen ennek egykori avatójáról szól a darab. Sőt, előtte is mélyre mentünk, mert egy sima dunaújvárosi séta is komoly időutazás. Teljes a múlt tárháza, az előadás színrevitele is valami retró, a hetvenes évek szilveszteri tévékabaréit idézi.

A nézőtér – ahol simán olyanok is ülnek, akik gyerekként itt lehettek az avatón – mindenen kacag, azon is, amikor az ávós tovább veri a vérző fejű sofőrt, akivel úgy néznek ki párban, mint egy szado-mazo jelmezverseny utolsó helyezettjei. A végén hirtelen fordulattal egy szőke színész énekelni kezd, és áthallatszik a Cabaret című film náci himnusza. Így kerül színházilag egyenlőségjel a kommunizmus és a nácizmus közé. Mi pedig csak nevetünk és vastapsolunk. Nincsen a jelenünkkel semmi kapcsolatunk.

Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros, január 9.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.