Színház

Hamvai Kornél Sztálin­város

  • Sisso
  • 2015. február 23.

Színház

Hamvai Kornél Sztálinváros című bohózata az ötvenes évek „kulturális örökségét” vázolja egy napba sűrítve, vicces jelenetek lazán összefüggő sorozatában. Tóth József rendezéséből legalábbis az derül ki, hogy a darabnak nincsen vezérmotívuma. Vezér persze van benne: tanácselnök, párttitkár meg Rákosi-szobor. 1953 egy téli estéjén a vadiúj szocialista iparváros kultúrházát avatják díszvendéggel, akinek már a jelenléte is épp elég ok a felfordulásra. A színészek készenléti üzemmódban nyomják a gegeket, a tanácselnököt alakító Kiss Attila arcrezdülésein is nevet a telt ház.

Néptáncbemutatóval indul az előadás, ahol a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes ifjú táncosai a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes ifjú táncosait alakítják, és ezzel benne is vagyunk a kontextusok sűrűjében. Persze már akkor benne voltunk, amikor beléptünk az épületbe, hiszen ennek egykori avatójáról szól a darab. Sőt, előtte is mélyre mentünk, mert egy sima dunaújvárosi séta is komoly időutazás. Teljes a múlt tárháza, az előadás színrevitele is valami retró, a hetvenes évek szilveszteri tévékabaréit idézi.

A nézőtér – ahol simán olyanok is ülnek, akik gyerekként itt lehettek az avatón – mindenen kacag, azon is, amikor az ávós tovább veri a vérző fejű sofőrt, akivel úgy néznek ki párban, mint egy szado-mazo jelmezverseny utolsó helyezettjei. A végén hirtelen fordulattal egy szőke színész énekelni kezd, és áthallatszik a Cabaret című film náci himnusza. Így kerül színházilag egyenlőségjel a kommunizmus és a nácizmus közé. Mi pedig csak nevetünk és vastapsolunk. Nincsen a jelenünkkel semmi kapcsolatunk.

Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros, január 9.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.