Színház

Családon belüli

Dollár Papa Gyermekei: Szerelem; Otthon

  • Tompa Andrea
  • 2015. február 22.

Színház

A színház lehet önmagára vak. Úgy, mint az a már unalmas barátod, családtagod, ismerősöd, aki folyton ugyanazokat a köröket rója, ugyanarról panaszkodik: nem sikerülnek a párkapcsolatai, folyton próbálja kivívni szülei elismerését, minden éjszaka felébred, és nem tud visszaaludni. De rendszerint magunkra is vakok vagyunk. Más látja a csapdáinkat, visszatérő köreinket, mi a magunkéit ritkán. Lehet a színház vak, mert ott a néző, hogy lásson, értsen, értelmezzen.

A Dollár Papa Gyermekei társulat darabjai után megerősödik a gyanúm, hogy igazán mélyre látni az emberbe kevés élethelyzet hagy. A magunkéra nem látunk rá. A mások otthonának, szerelmeinek posványát inkább csak elmondásból ismerjük. Mások pszichoterápiája egy idegen számára nem látható, vagy amit közvetítenek róla, az jórészt torz, szintén önmagára vak. A színház zsigeribb, és az irodalomnál 3D-sebb, tapasztalatibb változatban képes közvetíteni a tudást az emberről, a viszonyairól, nyomoráról, önhazugságairól. Vakon, mert itt nekünk kell látni. Beszédes, hogy a Kis Eyolfból is elhagyják azt a figurát, aki kívülről reflektálja az eseményeket, és bizonyos konklúziók levonására hivatott. Itt senki sincs kívül. Néző se, játszó se.

A piciny független társulat (két tagja: Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás) a lélektani színház legjobb hagyományait eleveníti fel – azzal, hogy valódi kortárs formába önti. Tehát eldobja azt, ami ebből a lélektani hagyományból kibírhatatlanul hamis, múlt idejű és reflektálatlan: az „úgy teszünk, mintha” színházát. Mintha nettó valóság volna, amit nézünk. Felmegy a függöny, jő Ibsen, Strindberg, Csehov, és higgyük el, hogy ez itt egy tőlünk független, autonóm világ. Ők pedig úgy tesznek, mintha mi ott sem volnánk, csak feltárják lelküket, azaz a karakterek lelkét, amit kommentálnak.

Itt semmi „olyan, mintha” nincs. Felolvassák a rendezői utasításokat, helyszíneket. Elegáns kerti szoba. Kilátás a fjordra. Közben ülsz a neonfényben, egy próbateremben. Nulla „reprezentáció”. A színészek pedig saját civil nevükön mutatkoznak be. Rajtuk keresztül jő, árad, önt el Ibsen és Strindberg. A lélektani dráma legjobb – szerencsére ismeretlen – történeteket elmesélő darabjai: a Kis Eyolf és A pelikán, két külön estén.

A Trafó próbatermében, ahol legfeljebb 30 ember ülhet, egy nagy tükör is van – gondolom, nem az előadás kedvéért, de ha már ott van, értelmezési lehetőségeket nyit: azt is látjuk, ami a hátunk mögött történik, nézhetjük egymást és magunkat.

Téglalap alakban a székek, köztünk kis járatok. Négyen játszanak, civil ruhában, van, aki zokniban. A forma szegénynek tűnik és színháziatlannak (pedig „létező” forma, hasonló volt Schilling Sirája), miközben a lényeg mélyen színházi marad. A megszólalások – egykor bizonyára improvizáción alapuló, a drámai helyzetből és párbeszédből merítő, de magukra húzott és átírt, rögzített szövegek – közvetlenek, természetesek, lényegiek. Mi történik egy családban, két vagy három ember közt: hogyan hidegülnek el a házastársak, hogyan gyepálják gyermekeiket, és miért nem változik meg senki. A családon belüli hazugság a nagy téma.

A saját név használata is a megszólalások személyességét erősíti: Tamás, Emőke, Bence, Lilla problémáit, családját látjuk, nem valami idegen alakokét. Jó választás a két kevéssé ismert és játszott darab, s noha bármilyen Csehov vagy Ibsen eljátszható volna ebben a formában, izgalmas az ismeretlennel való találkozás. A Kis Eyolf alaphelyzete a házastársak hibájából „nyomorékká” váló gyermek körül bontakozik ki, A pelikán szintén a gyermek-téma körül forog. A gyermekeit saját vérével etető pelikán szimbólumával azonosul az anya, ahogy ebbe a szimbólumba az anyák nagyon bele tudnak szeretni. Csakhogy épp itt ő, a szülő szívja gyermekei vérét, és önzésével tönkretesz minden életet, amivel érintkezik.

A színpadi élet nem szélsőségesen drámai, hanem valóságos, lehetséges, és ha elég őszinték vagyunk: ismerős, akár a vérszívó, akár az áldozat szerepében vagyunk.

Néhányuk játéka – különösen a fiúké, Ördög Tamásé (aki egyben rendezője is a daraboknak) és Erdős Bencéé – sajátosan köznapi, közvetlen, már-már civil, szinte törékenyen antiszínházi, azaz minden műviséget nélkülöz. Sárosdi Lilla pusztán csak valódi, igazi ember. A játszók hasonlítanak azokhoz az alakokhoz, akiket a másik előadásban játszottak; hát persze, mert az is Tamás, Bence és Emőke volt. Tamás ott is férj és szerető, Bence ugyanaz a kamaszgyerek vagy fiatal felnőtt, Emőke kissé fád feleség és testvér, s a kettő egymásból következik. Mintha egy sorozatot látnánk. Aki „színházi”, mint Urbanovits Krisztina, azt főleg alakja teszi azzá: ő a saját élethazugságaiba belecsavarodott, képmutató, „önfeláldozó” anya. Ebből a testközeliségből, ahol játszanak, ebben a zavarba ejtően és bátran közeli játékban csak a hitelesség és a valóságosság marad. A többi fölösleges. Színház.

Mindez a Trafó Nextfeszt című fesztiválján szerepelt, az új színházi és táncos nemzedék seregszemléjén. Reményre van okunk.

Trafó, január 5. és 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.