Színház

Harold Pinter: Az utolsó pohár

  • Herczog Noémi
  • 2014. június 8.

Színház

Van másik! - kiáltja Szikszai Rémusz az ismert cirkuszi attrakcióval, és újabb hangszert vesz elő, amin elfújja ugyanazt az elnyomás természetéről, kicsit más hangszínben. És ahogy a cirkuszban, itt se örülünk kevésbé a dobnak attól, hogy korábban már láttuk a teljes hangszerarzenált.

A vallató, Nagypál Gábor dobol egy tollal tetszése szerint a neki kiszolgáltatott, nyilván rendszerellenessége miatt bebörtönzött rabon, az éhségtől és fáradtságtól ütemesen remegő térdű politikai elítélten, Kovács Krisztiánon. Reflexvizsgálatból koreográfia. A vallató most úgy játszik az elítélttel, ahogy akar, mert az nem úgy fütyült, ahogy ő akarta.

A színpadon kevésbé, a tankönyvekben meg a díjazottak közt többször látott drámaíró, Harold Pinter legismertebb műve, a Születésnap emblematikus kínzó-vallató nagyjelenete tágul ki a magyarul megjelent Pinter-kötetből egyébként hiányzó Az utolsó pohárban - amit állítólag a chilei diktatúra ihletett; és ha túlzás is Szikszai részéről Az utolsó pohárban megjelenő fizikai terrort egy az egyben mai valóságunkra vonatkoztatni, talán mégsem nagy vétek: ahhoz, hogy egy mű fontosat állítson, gyakran túlozni kell. A kiszolgáltatottság és a megalázottság belső érzetéről van ugyanis szó, végletes fizikai és lélekállapotról. A pszichofizikai megtörés ismerős, kürtőszerűen szűkülő lélektérben történik: mintha nem is kívülről néznénk ezt a három embert - Parti Nóra játssza a másik lázadót, a büszke, erős feleséget. A házaspár végkimerülése szélén, szinte szavak nélkül, igaz, nem is bízva a szavak erejében, csaknem kizárólag testi jelenlétével teremt figurát. Néha erre ráerősít egy-egy túlságosan egyértelmű kép is: öszszekötöttségük. Máskor viszont kitágul az idő, és némán, erős képekben látjuk betelni a poharat azzal az utolsó cseppel, bár ebben a börtönben az utolsó estén sincs vacsora, csak egy korty szesz.

Vádli Alkalmi Színházi Társulás, Füge, Stúdió K, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.