Színház

Harold Pinter: Az utolsó pohár

  • Herczog Noémi
  • 2014. június 8.

Színház

Van másik! - kiáltja Szikszai Rémusz az ismert cirkuszi attrakcióval, és újabb hangszert vesz elő, amin elfújja ugyanazt az elnyomás természetéről, kicsit más hangszínben. És ahogy a cirkuszban, itt se örülünk kevésbé a dobnak attól, hogy korábban már láttuk a teljes hangszerarzenált.

A vallató, Nagypál Gábor dobol egy tollal tetszése szerint a neki kiszolgáltatott, nyilván rendszerellenessége miatt bebörtönzött rabon, az éhségtől és fáradtságtól ütemesen remegő térdű politikai elítélten, Kovács Krisztiánon. Reflexvizsgálatból koreográfia. A vallató most úgy játszik az elítélttel, ahogy akar, mert az nem úgy fütyült, ahogy ő akarta.

A színpadon kevésbé, a tankönyvekben meg a díjazottak közt többször látott drámaíró, Harold Pinter legismertebb műve, a Születésnap emblematikus kínzó-vallató nagyjelenete tágul ki a magyarul megjelent Pinter-kötetből egyébként hiányzó Az utolsó pohárban - amit állítólag a chilei diktatúra ihletett; és ha túlzás is Szikszai részéről Az utolsó pohárban megjelenő fizikai terrort egy az egyben mai valóságunkra vonatkoztatni, talán mégsem nagy vétek: ahhoz, hogy egy mű fontosat állítson, gyakran túlozni kell. A kiszolgáltatottság és a megalázottság belső érzetéről van ugyanis szó, végletes fizikai és lélekállapotról. A pszichofizikai megtörés ismerős, kürtőszerűen szűkülő lélektérben történik: mintha nem is kívülről néznénk ezt a három embert - Parti Nóra játssza a másik lázadót, a büszke, erős feleséget. A házaspár végkimerülése szélén, szinte szavak nélkül, igaz, nem is bízva a szavak erejében, csaknem kizárólag testi jelenlétével teremt figurát. Néha erre ráerősít egy-egy túlságosan egyértelmű kép is: öszszekötöttségük. Máskor viszont kitágul az idő, és némán, erős képekben látjuk betelni a poharat azzal az utolsó cseppel, bár ebben a börtönben az utolsó estén sincs vacsora, csak egy korty szesz.

Vádli Alkalmi Színházi Társulás, Füge, Stúdió K, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.