Három az egyben

Bródy Sándor: A tanítónő

  • Csáki Judit
  • 2012. március 29.

Színház

Ígéretes ötlet - több annál: teherbíró stilizáció -, hogy A tanítónő előadásának kezdetén Molnár Piroska lábjegyzetei, magyarázatai kísérik a régies avagy kevéssé ismert szavakat. Hiszen már a dráma első szerzői utasításában hemzsegnek az olyan szavak - padmaly, stikkelt, sifon, makart, laufteppich -, amelyek "fordítást" igényelnek. Eddig ötlet. Stilizáció - vagy legalábbis ennek ígérete - attól lesz, hogy bekerül az előadásba a százéves darab és a jelenkori közönség közé egy "tolmács", aki egyszersmind szemlélő, résztvevő, mediátor. Kár, hogy egy belógatott táblára is felírják a szöveget, mintha ez is segítene a mediálásban... Az is kár, hogy ez a külső-belső szereplő egyszer csak eltűnik - végleg.

A tanítónő falusi életkép, zsánerkép; kis történet a nagy összeférhetetlenségről. A fiatal, elhivatott leány világ-, de legalábbis falujobbító törekvései minden elszántsága és erkölcsi integritása ellenére megfeneklenek a közeg, a környezet mocsarában - kudarcot vall, mennie kell.

A mocsár, a sár ott van a Nemzeti színpadán, ahogy ott vannak a szalmabálák is, jelezvén, faluban járunk. Khell Zsolt díszlete összegyúrta a kintet a benttel; itt nincs intim tér, minden zárt jelenetnek szemtanúi vannak. A falu lakóinak élete, vágya, gondolkodása: nyitott könyv. A figurák, a helyi notabilitások markáns, tömör karakterek, könnyű eligazodni köztük, ha szabálykövető az ember.

A faluba érkezett fiatal és elhivatott tanítónő, Tóth Flóra nem szabálykövető típus ugyan, de azért eligazodik. Mire konfliktusai kibontakoznak, Novák Eszter rendezése nyelvet vált: odahagyja a stilizált életképet, és szatirikus kanyarral fordul a darab és az előadás csúcspontját képező iskolaszéki tárgyalási jelenet felé: az arányaiban elrajzolt asztal mögött ülő férfiak többségét ítéletében a lány visszautasítása motiválja - nem, az istennek sem akarta elfogadni a "pártfogást" -, bár önmagában is elég, hogy valaki kilóg a sorból. Szatírát ígér a hely- és hangulatspecifikus zabálás - erre már az első felvonásban irányt vesz a dráma is, bár ott még csak a helyi tanítót igyekszik a hasán keresztül megfogni a kántorkisasszony: tejsűrűs kávé, sültek, pörköltek, hús, hús, hús, ugye. Zabálni, megtömni a hasat - és inni rá jót - az agy eltompításának legfőbb eszköze, egyszersmind az élet kínálta döntési helyzeteknek a legegyszerűbb megoldása. A nagy zabálás jellemábrázolás, az evés is a lélek tükre. És jóllakottan mindjárt más a világ, gyors az ítélkezés: Flórának mennie kell.

Novák Eszter a harmadik felvonásban elengedi a szatírát is; hagyja, hogy az előadás a darab kínálta melodráma felé kanyarodjon, legalábbis a két főszereplő szerelmi románca tekintetében. A falu teljhatalmú, nőfaló ura, a paraszt-milliomos ifjabb Nagy István mintegy megjobbulása jeleként szeret bele Flórába, aki viszontszereti ugyan, de mégsem jobban, mint saját büszkeségét - hát Bródy Sándor is sáros abban, hogy ez bizony, az ifjabb Nagy minden vehemenciája ellenére, vérszegény ügylet, ami a szerelmi szenvedélyt illeti. Ezért aztán - noha Kárpáti Péter dramaturgiai beavatkozása igyekvő - a harmadik felvonásra a Nagy házaspár parancsra végrehajtott két leánykérési akciója marad nekünk színházi látványosságként.

Mert ezt igen szépen viszi Molnár Piroska Nagyasszonya és Bodrogi Gyula idősebb Nagyja. A sokévi, tragédiákkal és keserűséggel, valamint meggazdagodással telített kapcsolat árnyalatgazdagon tárul föl előttünk a szúrós replikákban és a pazar színészi alakításokban.

E tekintetben a karakterek is jók - mind, a falu jellegzetes figuráit felvillantó színészek: Blaskó Péter Főura, Znamenák István Káplánja, Szarvas József Kántora, Radnay Csilla "rosszlánya", Mészáros Piroska szerelmes kántorkisasszonya -, de a főszereplők közül csak Hevér Gábor tanítója bír egyszerre a szereppel és a térrel. Igaz, a tanítónőbe gyorsan beleszerető, gátlásos és sorsán kesergő Tanító a legkerekebb alak köztük. Ifjabb Nagy szerepében Nagy Zsoltnak néhány jelenetében a fejlődést és az állhatatosságot kellene egyszerre mutatnia, a Flórát játszó egyetemista Szilágyi Csengének pedig a belső eltökéltség rendíthetetlenségét és az érzelmi rendüléseket. A játék tere Nagy Zsolt alakításából az akaratot, Szilágyi Csengééből pedig a plakatív morált engedi át. Így viszont nem nehéz a döntés, nem fájó, hogy itt elmaradt egy perspektivikus szerelem. A finomabb megoldások, gesztusok, vagyis az árnyalás csak kettőseikben és csak a nagyon jó szemű nézők számára érvényesülnek.

Még mindig maradna nekünk, többieknek egy számos mai áthallással kecsegtető sztori a többségtől elütő kisebbség iránt intoleráns közegről, avagy az elveken nyugvó világmegváltás időszerűtlenségéről. Mindkettő Novák Eszter rendezői kezére való színházi beszéd. Látjuk azt is, hogy a nagyszínpadon otthonos rendezőt a forma, az előadást körülölelő szcenikai világ megteremtése is igen izgatta. Éppen háromszor fogott hozzá - mindhárom felvonásban másként. És talán ezért nem jött össze.

Nemzeti Színház, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”