Online színház

Három piros ajtó

Csáth és démonai

  • Sándor Panka
  • 2021. február 24.

Színház

A Brenner József néven született Csáth Géza rendkívül szerteágazó tehetsége már egészen fiatal korában megmutatkozott, az írás mellett festett, hegedült és zenét is szerzett.

A születésnapján bemutatott felolvasószínházi előadásban, amely az író eredeti naplóinak és szépirodalmi szövegrészleteinek felhasználásával készült, a szer lassú pusztítása mellett ezt a sokrétű tehetséget is igyekeznek megmutatni. Például azzal is, hogy a háttérzenét is – Mester Dávid zongorista élő játékán keresztül – szintén Csáth szolgáltatja.

Az érzékeny ifjú már tizennégy éves korától publikált, akkor zenekritikákat, nyolcadikos gimnazista korában pedig magának Bródy Sándornak küldte el A kályha című novelláját, aki azt lelkesen fogadta. Bródy biztatására kezdett el komolyabban is foglalkozni az irodalommal, bár apja tanácsát megfogadva végül mégis a biztos egzisztenciával kecsegtető orvosi pályát választotta. Az írást azonban ekkor sem hagyta abba, folyamatosan jelentek meg novellái, publicisztikái, a Nyugat állandó munkatársa volt annak indulásától kezdve. A darab aprólékosan végigvezet az életúton, előttünk bomlik ki lépésenként a művészi pálya és az, ahogy a morfium megtöri Csáth felfelé ívelő karrierjét. Műveiben vissza-visszatérnek a delírium hatása alatt szerzett élmények, csakúgy, mint az ideggyógyászat korabeli felfedezései. Orvosként ugyanis hihetetlen pontossággal figyelte saját testének működését, megfigyeléseit pedig akkurátusan rögzítette naplóiba. Ez azonban nem jelentette azt, hogy kontrollálni tudta volna egyre súlyosabb addikcióját, 1914-re, katonai orvosi szolgálatának teljesítésekor már teljesen elvesztette az uralmat, így hamar leszerelték. Évekig próbált a családja és felesége, Jónás Olga segítségével különböző módszerekkel leszokni, sikertelenül. Amilyen tündöklően indult pályafutása, olyan tragikusan végződött. 1919-ben, csupán harminckét évesen a bajai elmeosztályon ápolták, ahonnan megszökött, kislányuk jelenlétében lelőtte feleségét, később önmagával is végzett. Ez a darab kerete.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.