Harry Potter vért köp – Daniel Radcliffe a West Enden

  • - köves -
  • 2013. augusztus 8.

Színház

A kripli kriplijét adja a Harry Potterként megismert színész a londoni West Enden. Megnéztük, mire viszi Martin McDonagh ünnepelt darabjában.

Már csak a nagy melegre és a fokozódó nemzetközi helyzetre való tekintettel sem gondolnánk időszerűnek újragondolni, amit az ír-londoni drámaíróról (plusz filmes, de ez most mellékes), Martin McDonagh-ról állít a szakma, hogy tudniillik színpadi zseniről (lásd még fenegyerek, újkori Shakespeare, a színpad könnyű kezű virtuóza stb…) van szó. Csupán annyit bátorkodnánk megjegyezni a manapság kétségtelenül leggyakrabban játszott (lásd hazai színpadok) szerző korai sikeréről, a londoni National Theatre-ben 1996-ban debütált, s most a West Enden bemutatott A kripliről, hogy talán nem a legszerencsésebben öregedett.

McDonagh neve azonban csak az egyik, s nem is a legsúlyosabb érv volt amellett, hogy komoly összeggel (1 színházjegy – földszint negyedik sor – megvásárlása) segítsük a pont 110 éve megnyílt londoni Noël Coward Theatre működését. Maradjon köztünk: kíváncsiságunk csak felerészben (39%) szólt McDonagh-nak és az ő ízes, fucking helyett sűrűn feckingező szövegének. Mi tagadás, mi inkább Daniel Radcliffe (24) színészi képességeire voltunk kíváncsiak, s már csak ezért sem mennénk bele, hogy Inishmaan szigetének jó népe és a róluk szóló két felvonás mennyit vesztett hajdani ruganyosságából. Rajtunk kívül még vagy háromemeletnyi ember volt kíváncsi ugyanarra, azaz, hogy mit kezd a Potter gyerek vért köpő, csúszva-mászva közlekedő, mélységesen ír kripliként.

false

Volt szerencsénk pre-Kripli is néhány filmsztárral súlyosbított színházi produkcióhoz; midőn Al Pacino mint velencei kalmár (írta Shakespeare, az eredeti) színpadra lépett, kitört az ováció a széksorok közt, a rockkoncerthangulatot pedig csak erősítette, hogy a színpadon is mindenki a sztárnak kijáró tisztelettel adózott a mélynövésű, de hatalmas tereket bejátszó színésznek. Félő volt, hogy Bassanio autogramot kér Shylocktól, ám ilyesmire szerencsére nem került sor, noha igény lett volna rá. Ugyancsak örömujjongás kísérte Christopher Walken fellépését – nagy kedvencünk, a ripacskodástól úgyszintén nem vonakodó színész McDonagh 2010-es darabjában, az A Behanding in Spokane-ben adta a levágott kezét évtizedek óta kereső gengsztert, s érzékelve a közönség szeretetét, legnépszerűbb Walken-grimaszaiból (Tiszta románc, New York királya) és Walken-mozdulataiból (Fatboy Slim: Weapon of Choice) adott elő – némileg a darabtól függetlenül – best of válogatást.

A színésszé válást nagy erőkkel szorgalmazó Radcliffe szerencsére nem ezen az úton közelített a színjátszás színpadi változatához: átütő erejűnek ugyan nem mondanánk Billy, a kripliségébe belerokkant fiatalember alakítását, de átélhetőnek már igen. Mindent összevetve a produkció húzóneve tisztességgel helytállt a vaskos ír tájszólással valamivel jobban boldoguló kollégák mellett. Egy volt a színpadon ügyködő színészek között, egyedül a meghajláskor nyújtott meghatottságával lógott ki a csepűrágók tömegéből.

Noël Coward Theatre, London, augusztus 6.



Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.