magyarnarancs.hu: A Merlin és az Átrium után most egy szórakoztató hajót vezetsz. Milyen volt a váltás?
Magács László: Kicsit visszaléptem a Merlin féle világ felé, vagy átléptem megint oda. A kultúra annyira sokrétű, hogy a zene, a buli, a gasztro, a színház, a tánc együtt és egymás mellett érvényes igazán. Mikor eljöttem az Átriumból, úgy döntöttem, hogy többé nem csinálok repertoárszínházat, hanem keresek egy irodát, ahonnan egy évben két hely specifikus előadást meg tudunk csinálni, amivel színt viszünk a színházi palettára. Aztán belebotlottam a Szilágyi Dezső téren, a budai rakparton álló hajóba és beleszerettem, hiszen mégis csak egy ipari műemlék jó terekkel, a város közepén. Gyerekkoromban arról álmodoztam, hogy egy hajón fogok lakni, gondoltam itt az alkalom. Egy tánciskolával közösen béreltük, aztán idén szeptember óta a TRIP csapatával működtetjük és épp kezdett olyan lenni, ahogy elképzeltem.
|
magyarnarancs.hu: Azaz milyen?
ML: Nagyon áttekintető a műsor. Hétfő színház, kedd kortárs tánc, amit egy 12 fős virtuális társulat szervez Fehér Feritől, Pataki Klárin át Kovács Gerzson Péterig. A szerda az érdekes irodalmi, koncertszínházi ügyeké, ahova leginkább crossover műsorokat kerestünk. A csütörtök a fiatal zenekaroké lett, pénteken és a szombaton koncertek, partik vannak, vasárnap pedig cirkusz. 20 éve én csináltam az első újcirkuszi produkciót az artistaképző számára és az iskola most is nyitott volt a cirkusz színházra, ebben a kis térben is. Kísérletezünk, mert kaptunk rá lehetőséget és sikerült. Így lett a leállás előtt egy két szereplős hajlékonyság számból egy 12 szereplős komplex előadás, amit leöntöttem zenével, Gulácsi Na’Conxypánnak hangulati világával és van benne szöveg is. Ezt nem mutattuk be a zárás után online verzióban sem, hiszen annyi gyereket nem lehet felelősséggel összeengedni. Reméljük lesz még rá alkalom.
magyarnarancs.hu: Az elsők között reagáltatok a változásra, s meghirdettétek az Első Magyar Karantén Színházat. Mit jelent ez?
ML: Még az intézmény bezárások előtt elkezdtük a helyszíni közvetítéseket. Amikor a nagyobb rendezvényeket betiltották, úgy döntöttem, hogy már a kisebb rendezvényeket sem fogjuk megtartani, csak online. A rendelkezés másnapján a Deadly Mantis zenekar koncertet megtartottuk üres koncertterem előtt és közvetítettük. Onnantól minden program megtekinthető a Trip hajó oldalán. Ahogy az Első Magyar Karantén-színház előadásai is majd folyamatosan. Láng Annamária, Rába Roland, Vecsei H. Miklós, Trill Zsolt, Kamondy Ági, Georgita-Tenki Dalma, Martinkovics Máté, Jenővári Miklós, Balázs Júlia, Fabacsovics Lili, Divinyi Réka, és én vagyunk a virtuális társulat alapítói, de közben csatlakoztak még önkéntesek. Az első előadás Camus A pestis című regényének monodráma változata lett volna március 16-án Hegedűs D. Géza tolmácsolásában. Géza sajnos megbetegedett, így Láng Annamarival előszedtük helyette egy régi előadásunkat a Merlinből After the end címmel és azt csináltuk meg felolvasószínházi formában. Igen aktuális, hiszen arról szól, mit kezd egymással két ember egy atombunkerbe bezárva. Felkerült már és megtekinthető a középiskolásoknak szóló – és a Merlin óta létező – nézőképzőnk legújabban bemutatott M.I.T. az ember tragédiája rövidítve című előadása is.
|
magyarnarancs.hu: Pár napja meghirdettétek az első magyar karanténdráma-versenyt. Elmondanád a részleteket?
ML: Felkértem a Litera szerkesztőségét az együttműködésre. Olyan egyfelvonásos műveket várunk április 15-ig, amelyek a koronavírus-járvány miatt bekövetkezett rendkívüli helyzetre reflektálnak. A felkért írók és a nyílt pályázaton részt vevő alkotók művei közül a legjobbakat bemutatjuk online és azzal egy időben a szöveg felkerül a Literára. Felkérünk rendezőket, hogy a kuratórium által jónak ítélt darabok közül rendezzenek meg egyet bármely általuk felkért színésszel.
Online mondják össze a szöveget és a steramelés napján bejönnek, lerendelkezik az előadást és 7-től megy élőben. Meglátjuk, meddig tart ez a káosz és, amikor az összes előadás lement, akkor tartunk egy hét szünetet, majd elindítunk egy kampány, hogy szavazzanak a nézők a legjobbra. Minden előadás fenn lesz az oldalunkon, tehát újra lehet nézni bármikor. Három díjat adunk ki, amely már pénzzel is jár. Az egyéb díjazások meg attól függnek, hogy tudunk pénzt szerezni rá.
magyarnarancs.hu: Mi történik még nálatok a lassulásban?
ML: Elkezdtünk egy kisfilm sorozatot Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból című drámája nyomán Jelenetek egy háztartásból címmel. Elképesztő, hogy az első résznek már 10 ezer nézője volt és Új Zélandról is írtak magyarok, hogy nézik. Innentől kezdve, ha túléljük ezt az időszakot, a műsorpolitikánk része marad a közvetítés, hiszen van, aki nem tud eljutni egyébként sem hozzánk.
magyarnarancs.hu: Szerinted hogy rendeződik a hazai színházi élet általános válsága, ha lecseng a vészhelyzet?
ML: Érdekes választó víz lesz, nem csak a színházaknak, hanem a világnak. Az biztos, hogy nem fogok úgy csinálni, mintha nem történt volna meg. Egész másképp gondolkodunk majd néhány darabról, Madách falanszteréről, erős feldolgozandó történet lesz a mi életünkben. A kiírásokból úgy néztem, a pályázati rendszer kezdett volna a lábára állni, nem feledkeztek meg senkiről, végig volt gondolva, de soha nem fogjuk megtudni, milyen lett volna működésben.
magyarnarancs.hu: Hogy látod a karanténon túli Trip életét?
ML: Eleve is jó messzire gondolkodtunk, tehát már a szeptember is betelt a programtáblában. A célom, ha túléljük, hogy megvalósítsam az imént vázolt struktúrát, és utána a hely specifikus előadás terveinket is. Szeretném például megcsinálni a Ragyogást a Lipóton. Tele vagyunk leállított produkciókkal, június végén koncertszínházi bemutatónk lett volna, Keresztes Tamás rendezésében, közösen a Budapest Bárral A 14 karátos autó címmel a Városmajori Színpadon és a többi.