rés a présen

„Később úszott mellé”

Simkó Beatrix táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2020. március 27.

Színház

rés a présen: Mennyiben számít az, hogy valaki az iparművészet, a dizájn felől érkezik a kortárs táncba?

Simkó Beatrix: A tánc gyerekkorom óta jelen van az életemben, később úszott mellé az erős érdeklődés más műfajok iránt. A MOME-n töltött évek nagy hatással vannak a látásmódomra és alkotói megközelítésemre. A térrendezés, az összművészeti gondolkodás egyre inkább megjelenik a koreográfusi munkáimban is.

rap: Táncolni hol tanultál?

SB: Intézményes kereteken kívül, kurzusokon, különféle tánccsoportokban és részben külföldön.
A professzionális pályára lépve az akkor éppen társulatot alapító Duda Évával dolgoztam sok izgalmas és tanulságos éven át. Idén lesz tíz éve, hogy szerencsém volt együttműködni Nigel Charnockkal, a DV8 Company egyik alapítójával, aki sajnos már nincs köztünk, de hatása a mai napig kísér.

rap: Legközelebbi bemutatód a Közel-távol című darab lesz Debrecenben. Kik az alkotók, és miről szól az előadás?

SB: Február 28-án lesz az ősbemutató a debreceni Víg Kamaraszínházban, aztán másnap ismét látható lesz az előadás. Tudomásom szerint az évad hátralévő részében menni fog rendszeresen, aztán majd meglátjuk. „Táncetűdök szociális groteszkre” a műfaji meghatározás, és négy táncos – Horváth Attila, Laza Tímea, Thury Zita, Váth Máté – meg egy színész, Janicsek Péter adja elő. A közösség és az egyén között megvalósuló mechanizmusokról szól a „történet”, különböző élethelyzetekben, etűdökre bontva. Egy adott csoporton belüli döntéshelyzeteket és mikrotörténeteket jelenítünk meg a színpadon, elsősorban a mozgás és a tánc eszközével, helyenként szöveggel is kiegészítve.

rap: Mit jelent neked ez a munka?

SB: Megtisztelő volt a felkérés, és nagyon jó tapasztalatokat szereztem az alkotási folyamat során. Mindemellett hiánypótló vállalkozás, hogy az egyébként rétegműfaj kortárs táncot vidéken is népszerűsítjük az előadás által. Külön öröm számomra, hogy szervezett programként a tizenéves korosztály tagjaihoz is eljut – kíváncsian várom a reakcióikat.

rap: Milyen munkáid lesznek még az évad hátralévő részében?

SB: A kredenc a pincében maradt című előadásom magyarországi premierje május 5-én lesz a Trafóban. Ezt három „mozgó színésszel” és két „beszélő táncossal”, a Staféta és a Life Long Burning programok keretében, a Trafóval és a Műhely Alapítvánnyal koprodukcióban mutatjuk be. #Orfeusz #Eurüdiké című előadásunk Grecsó Zoltánnal már negyedik évada szerepel a Vígszínház repertoárján, és havonta látható. Szeretettel ajánlom minden korosztálynak. Long time no see! című előadásom pedig, amelyet Jenna Jalonennel készítettem, immár két éve turnézik külföldön sikerrel, és itthon is látható lesz még nyári fesztiválokon, például a Művészetek Völgyében biztosan.

rap: Mik a vágyaid, az álmaid?

SB: Ilyenkor, az évad közepétől már a tengerpartra vágyom. A tengerpartról pedig majd a következő évi tengerparti nyaralásra. Az elmúlt években intenzíven jelen voltam a németországi szcénán, és ezt szeretném folytatni, valamint az itthon bemutatott előadások nemzetközi forgalmazásával is szeretnék foglalkozni.

rap: Táncolsz-e munkaidő után?

SB: Igen, nagyon szeretek táncolni a próbatermen és a színpadon kívül is. Bár egy intenzív próbahét megfelel az egész éves munkaidőn kívüli táncadagnak.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.