rés a présen

„Később úszott mellé”

Simkó Beatrix táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2020. március 27.

Színház

rés a présen: Mennyiben számít az, hogy valaki az iparművészet, a dizájn felől érkezik a kortárs táncba?

Simkó Beatrix: A tánc gyerekkorom óta jelen van az életemben, később úszott mellé az erős érdeklődés más műfajok iránt. A MOME-n töltött évek nagy hatással vannak a látásmódomra és alkotói megközelítésemre. A térrendezés, az összművészeti gondolkodás egyre inkább megjelenik a koreográfusi munkáimban is.

rap: Táncolni hol tanultál?

SB: Intézményes kereteken kívül, kurzusokon, különféle tánccsoportokban és részben külföldön.
A professzionális pályára lépve az akkor éppen társulatot alapító Duda Évával dolgoztam sok izgalmas és tanulságos éven át. Idén lesz tíz éve, hogy szerencsém volt együttműködni Nigel Charnockkal, a DV8 Company egyik alapítójával, aki sajnos már nincs köztünk, de hatása a mai napig kísér.

rap: Legközelebbi bemutatód a Közel-távol című darab lesz Debrecenben. Kik az alkotók, és miről szól az előadás?

SB: Február 28-án lesz az ősbemutató a debreceni Víg Kamaraszínházban, aztán másnap ismét látható lesz az előadás. Tudomásom szerint az évad hátralévő részében menni fog rendszeresen, aztán majd meglátjuk. „Táncetűdök szociális groteszkre” a műfaji meghatározás, és négy táncos – Horváth Attila, Laza Tímea, Thury Zita, Váth Máté – meg egy színész, Janicsek Péter adja elő. A közösség és az egyén között megvalósuló mechanizmusokról szól a „történet”, különböző élethelyzetekben, etűdökre bontva. Egy adott csoporton belüli döntéshelyzeteket és mikrotörténeteket jelenítünk meg a színpadon, elsősorban a mozgás és a tánc eszközével, helyenként szöveggel is kiegészítve.

rap: Mit jelent neked ez a munka?

SB: Megtisztelő volt a felkérés, és nagyon jó tapasztalatokat szereztem az alkotási folyamat során. Mindemellett hiánypótló vállalkozás, hogy az egyébként rétegműfaj kortárs táncot vidéken is népszerűsítjük az előadás által. Külön öröm számomra, hogy szervezett programként a tizenéves korosztály tagjaihoz is eljut – kíváncsian várom a reakcióikat.

rap: Milyen munkáid lesznek még az évad hátralévő részében?

SB: A kredenc a pincében maradt című előadásom magyarországi premierje május 5-én lesz a Trafóban. Ezt három „mozgó színésszel” és két „beszélő táncossal”, a Staféta és a Life Long Burning programok keretében, a Trafóval és a Műhely Alapítvánnyal koprodukcióban mutatjuk be. #Orfeusz #Eurüdiké című előadásunk Grecsó Zoltánnal már negyedik évada szerepel a Vígszínház repertoárján, és havonta látható. Szeretettel ajánlom minden korosztálynak. Long time no see! című előadásom pedig, amelyet Jenna Jalonennel készítettem, immár két éve turnézik külföldön sikerrel, és itthon is látható lesz még nyári fesztiválokon, például a Művészetek Völgyében biztosan.

rap: Mik a vágyaid, az álmaid?

SB: Ilyenkor, az évad közepétől már a tengerpartra vágyom. A tengerpartról pedig majd a következő évi tengerparti nyaralásra. Az elmúlt években intenzíven jelen voltam a németországi szcénán, és ezt szeretném folytatni, valamint az itthon bemutatott előadások nemzetközi forgalmazásával is szeretnék foglalkozni.

rap: Táncolsz-e munkaidő után?

SB: Igen, nagyon szeretek táncolni a próbatermen és a színpadon kívül is. Bár egy intenzív próbahét megfelel az egész éves munkaidőn kívüli táncadagnak.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.