Színház

Hazaviszlek

  • Gubán Mária
  • 2020. január 5.

Színház

A Palkovits Nóra (Grund Színház) megálmodta előadás-sorozat két személy randevúját, egymásra találását, szerelmét és kapcsolatának alakulását dolgozza fel. Eredetileg két nő volt a főszereplő, a darabot LMBTQ-rendezvényeken, programsorozatok keretei közt játszották.

A Lumenben most – első látásra – kicsit unalmasabb a felállás. Egy férfi és egy nő hazaér a tipikus kortárszenei koncertről, ahol az embernek a művészetről alkotott fogalma alapjaiban rendül meg, és az életkedve is lineárisan csökken. A koncerten ugyanúgy unatkoznak egymás mellett, ahogy valószínűleg az életben is. „Ezt szeretem a kapcsolatunkban.” Mondja a férfi.

A Hazaviszlek ígérete nem teljesült be. Nem vált egyértelművé, miért dönt úgy a két szereplő, hogy együtt folytatják útjukat. A válasz a kettejük közötti lélekvándorlás-szerűen, karakterről karakterre öröklődő sugárzó kémia, amitől még a hátsó sorokban ülők is zavarba jöttek. (Annak ellenére, hogy a harmadik sortól senki semmit nem látott az előadásból, mert a Lumen stúdiószínpada egyáltalán nem olyan darabokra készült, ahol a színészek néha leülnek a földre.)

Boncsér Sára és Fodor Dávid először viszik haza egymást ezen improvizációs előadás keretein belül, de nagyon hatásosan csinálják. A koncertjelenetben, amikor mindketten egyszerre két szerepet alakítanak, a Fodor játszotta dallamok marionettként mozgatták Boncsér testét, szinte észrevehetetlen reakcióidővel.

Kertész Endre helyett György Andrea hegedűművész festette alá zenéjével a hatvan percet. Az ismert dalok a keze alatt emlékek koptatta dallamfoszlányokká váltak, észrevétlenül bekúszva a recenzens elméjébe, aki lassan döbbent rá, hogy az immár fél perce szóló zenét régről ismeri. Két, jólétben, szerető családban élő macska a Dunát ússza át, hogy törvényen kívüliként folytassák tovább életü­ket. Megérkezésüket a Macskarisztokraták ikonikus betétdala jelzi. A szerelmesek újra egymásra találnak, erre finoman körülleng minket a Dream a Little Dream.

Fodor Dávid gombnyomásra vált létformát. Előbb még kétségbeesett fiú, hatalmas kölyökkutya szemekkel, akit szexuálisan zaklat a tanár néni, majd húsz másodpercre sötétbe borul a színpad és már a sarokban látod, kötőszavak helyett turhát köpő testépítőként. Aztán megint kétségbeesett, nőuralom alatt megtört apa, akit gyerekkorában zaklattak, de nem beszél az érzéseiről.

Boncsér Sára a legerősebb figura, akit az utóbbi időben színpadon láttam. Nála a szerepváltás nem volt annyira vegytiszta és tökéletes, de olyan jelenléte van, hogyha egy Fodor Dávidnál kevésbé tehetséges színész áll mellette, akkor a partnert biztos nem vesszük észre. Azoknál a jeleneteknél, ahol egy kapcsolatban lévő nőt vagy egy macskát alakít, szétfeszíti a termet a belőle áradó női energia. József Attilaként pedig hiteles plagizáló, tüdőbajos költőt kelt életre, minden feminitás nélkül, pedig továbbra is szoknyában van.

Egy néző jó ötletnek tartotta elvinni az előadásra gyengén szocializált háziállatát, s az gyakran morgással és ugatással szakította volna meg az előadást, ha a leleményes színészek nem léptették volna elő tökéletes improvizációs kellékké. Így vált ő a szomszéd kutyájává, aki talán végre elalszik és békén hagy másokat is, de egy hangosabb szóra újra felriad, és tovább szűköl.

Az improvizációnál nincs fix szövegkönyv, nincsenek felső instrukciók. A színész csak abból a kollektív tudásból tud dolgozni, amit a társadalomban élve magába szívott. Ezért tudja a Hazaviszlek olyan hitelesen bemutatni, mit csinál két ember a négy fal között, kapcsolatba zárva.

Lumen Kávézó, november 24.

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.