Spiró György: A kultúrára szánt pénzeket jogtipró módon ítélik oda

  • narancs.hu
  • 2020. január 1.

Színház

Az író szerint a legjobb művek mindig veszélyesek.

Spiró Györggyel a Klubrádiónak beszélt a magyar kultúrában zajló folyamatokról: az író beszélt a tao-törvény utáni színházi helyzetről, és a „listákról“: nevek, szerzők vannak, akikben megbíznak, és akikben valamiért nem. Vannak, akik rég meghaltak, és nem komilfók, és vannak, akik állítólag partvonalon kívül voltak a múlt rendszerben, és őket kell erőltetni.

„Egyes intézményeknél vannak ilyen-olyan listák, amelyek személyekre vonatkoznak, (...) Műveket életükben nem olvastak azok, akik ezeket a listákat létrehozzák. Nem értenek hozzá, inkompetensek” — mondta Spiró, aki szerint a legjobb művek mindig „veszélyesek”, mert mindig arról szólnak, ami az életben van, amilyenek az emberek, a valóságos konfliktusokról.

false

Spiró szerint a kultúrára szánt pénzeket jogtipró módon ítélik oda: „felháborító és nem véletlenül verte ki a biztosítékot, hogy például egy egyház kapott „ingatlanbizniszre” 1,8 milliárdot, ami a kétszerese annak, amit a létező és működő független színházak tavaly kaptak."

"Nonszensz, hogy az amúgy is kipárnázott Nemzeti Színház egy be sem jegyzett alapítványra kapott egymilliárdot.“

A Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatos huzavonák miatt „a folyóirat-kultúrának Magyarországon radikálisan vége van”.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.