Színház

HUPS! Crew: Idegen elemek

Színház

Kevés szöveg, klassz zene és játék a javából. Öt fiatal bábszínész fogta magát, és színházi munkáik mellett bandát alapítottak. Kitalálták, vagy mondjuk úgy, meghonosították a bábkoncert műfaját, amivel valami egészen új és eredeti kortárs formát hoztak létre. Közülük ezúttal négyen – Fehér Dániel, Hoffer Károly, Spiegl Anna és Szolár Tibor – adnak elő jelenetfüzért. A történetet zene, a zenét történet követi. Az előadás vizualitása épp olyan hangsúlyos, mint a zenei vonala, hétköznapi tárgyak, különböző anyagok válnak bábokká, amelyek ilyen módon még az újrahasznosítás csodáját is szolgálják. A recycling színházban agyagból lesz pálcás báb, elhasznált nejlonból duplikált alak, akinek az egyik része maga a beöltözött bábos, míg a másik egy bunrakusze­rűen mozgatott figura. De játszik kevés textilből hurkatestű, több ponton mozgatott, folyamatában átváltozó báb, vagy az írásvetítő segítségével megjelenített festékmese is. Az etűdsorozat tangóharmonikára, hegedűre, gitárra, fúvós és ütős hangszerekre komponált zenéjét – amely Kovács Márton közreműködésével született – épp olyan természetességgel szólaltatják meg a játszók, mint ahogy kezeik a bábokat keltik életre. Az emberi esendőségről, kiszolgáltatottságról, kommunikációs nehézségekről szóló darabok úgy teszik fel a legfontosabb kérdést, hogy szinte észre sem vesszük két kacaj és megdöbbenés között, mert ráadásul laza, vicces, látványos is az egész. És hogy mi ez a legfontosabb kérdés? Hát az, hogy értjük-e egymást, számít-e a kommunikáció, vagy van valami egyszerűbb, zsigeribb, netalántán magasabb rendű dolog, ami megoldást jelent. Ekképp e bábozás ugyan­úgy a szabad asszociációt szolgálja, mint minden igazán jó művészet, nincs egyfajta értelmezés, csak szenvedélyes játék és önfeledt örömzene.

Trafó, szeptember 23.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.