Színház

HUPS! Crew: Idegen elemek

Színház

Kevés szöveg, klassz zene és játék a javából. Öt fiatal bábszínész fogta magát, és színházi munkáik mellett bandát alapítottak. Kitalálták, vagy mondjuk úgy, meghonosították a bábkoncert műfaját, amivel valami egészen új és eredeti kortárs formát hoztak létre. Közülük ezúttal négyen – Fehér Dániel, Hoffer Károly, Spiegl Anna és Szolár Tibor – adnak elő jelenetfüzért. A történetet zene, a zenét történet követi. Az előadás vizualitása épp olyan hangsúlyos, mint a zenei vonala, hétköznapi tárgyak, különböző anyagok válnak bábokká, amelyek ilyen módon még az újrahasznosítás csodáját is szolgálják. A recycling színházban agyagból lesz pálcás báb, elhasznált nejlonból duplikált alak, akinek az egyik része maga a beöltözött bábos, míg a másik egy bunrakusze­rűen mozgatott figura. De játszik kevés textilből hurkatestű, több ponton mozgatott, folyamatában átváltozó báb, vagy az írásvetítő segítségével megjelenített festékmese is. Az etűdsorozat tangóharmonikára, hegedűre, gitárra, fúvós és ütős hangszerekre komponált zenéjét – amely Kovács Márton közreműködésével született – épp olyan természetességgel szólaltatják meg a játszók, mint ahogy kezeik a bábokat keltik életre. Az emberi esendőségről, kiszolgáltatottságról, kommunikációs nehézségekről szóló darabok úgy teszik fel a legfontosabb kérdést, hogy szinte észre sem vesszük két kacaj és megdöbbenés között, mert ráadásul laza, vicces, látványos is az egész. És hogy mi ez a legfontosabb kérdés? Hát az, hogy értjük-e egymást, számít-e a kommunikáció, vagy van valami egyszerűbb, zsigeribb, netalántán magasabb rendű dolog, ami megoldást jelent. Ekképp e bábozás ugyan­úgy a szabad asszociációt szolgálja, mint minden igazán jó művészet, nincs egyfajta értelmezés, csak szenvedélyes játék és önfeledt örömzene.

Trafó, szeptember 23.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.