Színház

HUPS! Crew: Idegen elemek

Színház

Kevés szöveg, klassz zene és játék a javából. Öt fiatal bábszínész fogta magát, és színházi munkáik mellett bandát alapítottak. Kitalálták, vagy mondjuk úgy, meghonosították a bábkoncert műfaját, amivel valami egészen új és eredeti kortárs formát hoztak létre. Közülük ezúttal négyen – Fehér Dániel, Hoffer Károly, Spiegl Anna és Szolár Tibor – adnak elő jelenetfüzért. A történetet zene, a zenét történet követi. Az előadás vizualitása épp olyan hangsúlyos, mint a zenei vonala, hétköznapi tárgyak, különböző anyagok válnak bábokká, amelyek ilyen módon még az újrahasznosítás csodáját is szolgálják. A recycling színházban agyagból lesz pálcás báb, elhasznált nejlonból duplikált alak, akinek az egyik része maga a beöltözött bábos, míg a másik egy bunrakusze­rűen mozgatott figura. De játszik kevés textilből hurkatestű, több ponton mozgatott, folyamatában átváltozó báb, vagy az írásvetítő segítségével megjelenített festékmese is. Az etűdsorozat tangóharmonikára, hegedűre, gitárra, fúvós és ütős hangszerekre komponált zenéjét – amely Kovács Márton közreműködésével született – épp olyan természetességgel szólaltatják meg a játszók, mint ahogy kezeik a bábokat keltik életre. Az emberi esendőségről, kiszolgáltatottságról, kommunikációs nehézségekről szóló darabok úgy teszik fel a legfontosabb kérdést, hogy szinte észre sem vesszük két kacaj és megdöbbenés között, mert ráadásul laza, vicces, látványos is az egész. És hogy mi ez a legfontosabb kérdés? Hát az, hogy értjük-e egymást, számít-e a kommunikáció, vagy van valami egyszerűbb, zsigeribb, netalántán magasabb rendű dolog, ami megoldást jelent. Ekképp e bábozás ugyan­úgy a szabad asszociációt szolgálja, mint minden igazán jó művészet, nincs egyfajta értelmezés, csak szenvedélyes játék és önfeledt örömzene.

Trafó, szeptember 23.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.