Tavaszi programajánló - rés a présen

„Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni”

Nagy Zoltán ügyvezető igazgató és művészeti vezető, SÍN Arts

  • rés a présen
  • 2019. április 28.

Színház

rés a présen: Mi a titka annak, hogy ma Magyarországon a SÍN sikeres tud lenni mint független kulturális vállalkozás?

Nagy Zoltán: Elsősorban a csapatmunka. Olyan szakemberek dolgoznak a SÍN-ben, akiknek fontos, amit csinálnak, hisznek benne. Bár a feladat szinte lehetetlen, mégsem adják fel. Együttműködésben dolgozunk a művészekkel, az alkotásokat nem végcélként, hanem a folyamat egy pontjaként látjuk, ahol mindig lehetőség van a fejlődésre, az elemzésre, az értékelésre és az újrakezdésre.

rap: Milyen korszakokon ment át a SÍN az alapítás óta, és hol tart jelenleg?

NZ: Röviden az első korszakot a vágy korszakának nevezném, akkor csak azt tudtuk, hogy akarunk valamit, de inkább csak magunkra figyeltünk. Mindenki „csak” alkotni akart. A második az eszmélés korszaka volt, amikor rájöttünk, ha működtetni akarunk egy infrastruktúrát, és azt az épületet emberekkel és programokkal akarjuk megtölteni, akkor ezért fel is kell adnunk valamit a saját céljainkból. A harmadik korszak a tudatosság korszaka, szerintem most is ezt éljük. Ez azt jelentette, hogy létrehoztunk egy olyan szakmai stábot, amely a SÍN-ért akart tenni, és a SÍN keretein belül meg tudta határozni saját szakmai ambícióját. Célokat fogalmaztunk meg, programokat hoztunk létre, amelyek mind a produkciós ház palettáját bővítik.

rap: Milyen bemutatóitok, nemzetközi együttműködéseitek vannak műsoron jelenleg?

NZ: Április 24-én lesz az iCoDaCo elnevezésű nemzetközi együttműködésünk bemutatója a Trafóban. Az előadás a Kreatív Európa Programon belül egy kétéves együttműködési projekt keretében jött létre, öt országban több mint 20 előadás, workshopok, nyílt próbák valósulnak meg. Nagyon röviden az alkotók a pillanatban létezés, az egymásra utaltság, illetve az egymásnak feszülés kettősségét, problematikáját vizsgálják a munkában. A művészeti és a produkciós munka is kollektív formában valósul meg. Sokat tanulunk egymástól és egymásról. Május 26-án pedig Mészáros Máté új produkcióját mutatjuk be az Imre Zoltán Program keretén belül a Nemzeti Táncszínházban.

rap: Mik a hosszabb távú tervek, mennyire tudtok előre tervezni?

NZ: A finanszírozási rendszer nehezen engedi a hosszú távú tervezést, a 2019-es működési pályázatunkat éppen csak beadtuk, az eredményt április végén reméljük megtudni. A művészeti projekteket azonban 1-1,5 évre előre tervezzük, a nemzetközi együttműködésekben pedig 2-3 évre előre kell tárgyalni, ez okoz feszültségeket. Fontosak számunkra az együttműködések, a tudás­át­adás, a folyamatos ismeretszerzés, a korszerű gyakorlatok és modellek megismerése és elsajátítása. Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni.

rap: Milyen háttérrel jöttél a SÍN történetébe, és mi volt eddig a legjobb sztorid itt?

NZ: Táncos-koreográfus háttérrel mint alapító a művészekkel közösen kezdtem el a SÍN történetét. Nagyon hálás vagyok azoknak a társaknak, akik akkor segítettek ebben. Most ott tartok, hogy egy kicsit értek a vízszereléshez, a hajópadló-lerakáshoz, a burkoláshoz, a festéshez, valamint a művészeti mentoráláshoz, a projekttervezéshez, az érdekképviselethez, a tánchoz és a koreografáláshoz. Nem fordítottam teljesen hátat a művészeti pályának, április 26-án saját bemutatóm lesz a Nemzeti Táncszínházban, Point of No Return címmel. Emlékszem az első programunkra a Kontakt Budapest Nemzetközi Fesztiválon, itt voltak vagy százhúszan táncosok, alkotók, tanárok a világ minden részéről. A kezdő körben én malterosan, munkaruhában ültem le közéjük, bemutatkoztam nekik, elmondtam, ki vagyok, majd visszamentem az öltözőbe, hogy befejezzem a zuhanyzót. Aznap este már együtt táncoltunk, és két nap múlva már zuhanyozni is lehetett.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.