Tavaszi programajánló - rés a présen

„Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni”

Nagy Zoltán ügyvezető igazgató és művészeti vezető, SÍN Arts

  • rés a présen
  • 2019. április 28.

Színház

rés a présen: Mi a titka annak, hogy ma Magyarországon a SÍN sikeres tud lenni mint független kulturális vállalkozás?

Nagy Zoltán: Elsősorban a csapatmunka. Olyan szakemberek dolgoznak a SÍN-ben, akiknek fontos, amit csinálnak, hisznek benne. Bár a feladat szinte lehetetlen, mégsem adják fel. Együttműködésben dolgozunk a művészekkel, az alkotásokat nem végcélként, hanem a folyamat egy pontjaként látjuk, ahol mindig lehetőség van a fejlődésre, az elemzésre, az értékelésre és az újrakezdésre.

rap: Milyen korszakokon ment át a SÍN az alapítás óta, és hol tart jelenleg?

NZ: Röviden az első korszakot a vágy korszakának nevezném, akkor csak azt tudtuk, hogy akarunk valamit, de inkább csak magunkra figyeltünk. Mindenki „csak” alkotni akart. A második az eszmélés korszaka volt, amikor rájöttünk, ha működtetni akarunk egy infrastruktúrát, és azt az épületet emberekkel és programokkal akarjuk megtölteni, akkor ezért fel is kell adnunk valamit a saját céljainkból. A harmadik korszak a tudatosság korszaka, szerintem most is ezt éljük. Ez azt jelentette, hogy létrehoztunk egy olyan szakmai stábot, amely a SÍN-ért akart tenni, és a SÍN keretein belül meg tudta határozni saját szakmai ambícióját. Célokat fogalmaztunk meg, programokat hoztunk létre, amelyek mind a produkciós ház palettáját bővítik.

rap: Milyen bemutatóitok, nemzetközi együttműködéseitek vannak műsoron jelenleg?

NZ: Április 24-én lesz az iCoDaCo elnevezésű nemzetközi együttműködésünk bemutatója a Trafóban. Az előadás a Kreatív Európa Programon belül egy kétéves együttműködési projekt keretében jött létre, öt országban több mint 20 előadás, workshopok, nyílt próbák valósulnak meg. Nagyon röviden az alkotók a pillanatban létezés, az egymásra utaltság, illetve az egymásnak feszülés kettősségét, problematikáját vizsgálják a munkában. A művészeti és a produkciós munka is kollektív formában valósul meg. Sokat tanulunk egymástól és egymásról. Május 26-án pedig Mészáros Máté új produkcióját mutatjuk be az Imre Zoltán Program keretén belül a Nemzeti Táncszínházban.

rap: Mik a hosszabb távú tervek, mennyire tudtok előre tervezni?

NZ: A finanszírozási rendszer nehezen engedi a hosszú távú tervezést, a 2019-es működési pályázatunkat éppen csak beadtuk, az eredményt április végén reméljük megtudni. A művészeti projekteket azonban 1-1,5 évre előre tervezzük, a nemzetközi együttműködésekben pedig 2-3 évre előre kell tárgyalni, ez okoz feszültségeket. Fontosak számunkra az együttműködések, a tudás­át­adás, a folyamatos ismeretszerzés, a korszerű gyakorlatok és modellek megismerése és elsajátítása. Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni.

rap: Milyen háttérrel jöttél a SÍN történetébe, és mi volt eddig a legjobb sztorid itt?

NZ: Táncos-koreográfus háttérrel mint alapító a művészekkel közösen kezdtem el a SÍN történetét. Nagyon hálás vagyok azoknak a társaknak, akik akkor segítettek ebben. Most ott tartok, hogy egy kicsit értek a vízszereléshez, a hajópadló-lerakáshoz, a burkoláshoz, a festéshez, valamint a művészeti mentoráláshoz, a projekttervezéshez, az érdekképviselethez, a tánchoz és a koreografáláshoz. Nem fordítottam teljesen hátat a művészeti pályának, április 26-án saját bemutatóm lesz a Nemzeti Táncszínházban, Point of No Return címmel. Emlékszem az első programunkra a Kontakt Budapest Nemzetközi Fesztiválon, itt voltak vagy százhúszan táncosok, alkotók, tanárok a világ minden részéről. A kezdő körben én malterosan, munkaruhában ültem le közéjük, bemutatkoztam nekik, elmondtam, ki vagyok, majd visszamentem az öltözőbe, hogy befejezzem a zuhanyzót. Aznap este már együtt táncoltunk, és két nap múlva már zuhanyozni is lehetett.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.