Tavaszi programajánló - rés a présen

„Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni”

Nagy Zoltán ügyvezető igazgató és művészeti vezető, SÍN Arts

  • rés a présen
  • 2019. április 28.

Színház

rés a présen: Mi a titka annak, hogy ma Magyarországon a SÍN sikeres tud lenni mint független kulturális vállalkozás?

Nagy Zoltán: Elsősorban a csapatmunka. Olyan szakemberek dolgoznak a SÍN-ben, akiknek fontos, amit csinálnak, hisznek benne. Bár a feladat szinte lehetetlen, mégsem adják fel. Együttműködésben dolgozunk a művészekkel, az alkotásokat nem végcélként, hanem a folyamat egy pontjaként látjuk, ahol mindig lehetőség van a fejlődésre, az elemzésre, az értékelésre és az újrakezdésre.

rap: Milyen korszakokon ment át a SÍN az alapítás óta, és hol tart jelenleg?

NZ: Röviden az első korszakot a vágy korszakának nevezném, akkor csak azt tudtuk, hogy akarunk valamit, de inkább csak magunkra figyeltünk. Mindenki „csak” alkotni akart. A második az eszmélés korszaka volt, amikor rájöttünk, ha működtetni akarunk egy infrastruktúrát, és azt az épületet emberekkel és programokkal akarjuk megtölteni, akkor ezért fel is kell adnunk valamit a saját céljainkból. A harmadik korszak a tudatosság korszaka, szerintem most is ezt éljük. Ez azt jelentette, hogy létrehoztunk egy olyan szakmai stábot, amely a SÍN-ért akart tenni, és a SÍN keretein belül meg tudta határozni saját szakmai ambícióját. Célokat fogalmaztunk meg, programokat hoztunk létre, amelyek mind a produkciós ház palettáját bővítik.

rap: Milyen bemutatóitok, nemzetközi együttműködéseitek vannak műsoron jelenleg?

NZ: Április 24-én lesz az iCoDaCo elnevezésű nemzetközi együttműködésünk bemutatója a Trafóban. Az előadás a Kreatív Európa Programon belül egy kétéves együttműködési projekt keretében jött létre, öt országban több mint 20 előadás, workshopok, nyílt próbák valósulnak meg. Nagyon röviden az alkotók a pillanatban létezés, az egymásra utaltság, illetve az egymásnak feszülés kettősségét, problematikáját vizsgálják a munkában. A művészeti és a produkciós munka is kollektív formában valósul meg. Sokat tanulunk egymástól és egymásról. Május 26-án pedig Mészáros Máté új produkcióját mutatjuk be az Imre Zoltán Program keretén belül a Nemzeti Táncszínházban.

rap: Mik a hosszabb távú tervek, mennyire tudtok előre tervezni?

NZ: A finanszírozási rendszer nehezen engedi a hosszú távú tervezést, a 2019-es működési pályázatunkat éppen csak beadtuk, az eredményt április végén reméljük megtudni. A művészeti projekteket azonban 1-1,5 évre előre tervezzük, a nemzetközi együttműködésekben pedig 2-3 évre előre kell tárgyalni, ez okoz feszültségeket. Fontosak számunkra az együttműködések, a tudás­át­adás, a folyamatos ismeretszerzés, a korszerű gyakorlatok és modellek megismerése és elsajátítása. Igyekszünk mindig egy kicsit jobban csinálni.

rap: Milyen háttérrel jöttél a SÍN történetébe, és mi volt eddig a legjobb sztorid itt?

NZ: Táncos-koreográfus háttérrel mint alapító a művészekkel közösen kezdtem el a SÍN történetét. Nagyon hálás vagyok azoknak a társaknak, akik akkor segítettek ebben. Most ott tartok, hogy egy kicsit értek a vízszereléshez, a hajópadló-lerakáshoz, a burkoláshoz, a festéshez, valamint a művészeti mentoráláshoz, a projekttervezéshez, az érdekképviselethez, a tánchoz és a koreografáláshoz. Nem fordítottam teljesen hátat a művészeti pályának, április 26-án saját bemutatóm lesz a Nemzeti Táncszínházban, Point of No Return címmel. Emlékszem az első programunkra a Kontakt Budapest Nemzetközi Fesztiválon, itt voltak vagy százhúszan táncosok, alkotók, tanárok a világ minden részéről. A kezdő körben én malterosan, munkaruhában ültem le közéjük, bemutatkoztam nekik, elmondtam, ki vagyok, majd visszamentem az öltözőbe, hogy befejezzem a zuhanyzót. Aznap este már együtt táncoltunk, és két nap múlva már zuhanyozni is lehetett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.