Tavaszi programajánló - rés a présen

„Ragaszkodásaim”

Spolarics Andrea színész

  • rés a présen
  • 2019. április 28.

Színház

rés a présen: Mióta vagy a Budaörsi Latinovits Színház rezidense, és hogyan kerültél oda?

Spolarics Andrea: 2014 októberében volt az első bemutatóm Budaörsön, az Ármány és szerelem. Millerné szerepét kaptam, és bár ez kisebb szerep, nagyon hálás voltam érte. A Bárka Színház hosszú, fájdalmas agonizálás után bezárt, ahol 17 évet töltöttem. Nehéz búcsú volt, és nem voltak illúzióim, hogy egy középkorú színésznőnek mennyi ajánlat jön egy ilyen helyzetben. Egy évig szabadúszó voltam, aztán 2015-ben a Budaörsön frissen alakuló társulathoz csatlakoztam. Ez igazi mentőöv volt.

rap: Milyen a budaörsi kollektíva most? Mi ebben a te feladatod, szereped?

SA: Egy igazán kicsi csapat jött létre hét színésszel. Elindultunk, és ami számomra nagyon fontos volt, lassan kialakult a közös gondolkodás, hogy milyen színházat szeretnénk csinálni, hogy mire is szövetkeztünk. Sok munkával mára összetartó, kreatív csapat lettünk, amelyben mindenki fontos láncszem a portástól az igazgatóig. Ebben a légkörben szabadnak érzem magam.

rap: Jelenleg milyen előadásokban játszol?

SA: Nagyon sok szép és nehéz feladatot kaptam az elmúlt években. Például a Liliomfi Kamilláját ifj. Vidnyánszki Attila rendezésében vagy az Alföldi Róbert-féle A sötétség hatalmában Matrjonát. De az idei évadban is megtalált két csodálatos szerep, A Négyszögletű Kerek Erdő Ló Szerafinja, illetve a Karnebál előadás Mitája. Mindkettő nagy kihívás volt.

rap: Milyen bemutatóra készültök még az évadban?

SA: Alföldi Róbert Élektrát rendez nálunk, ezt március 30-án mutatjuk be, és a titokzatos szobrász, Philebosz szerepét játszom. Az előadás Fodor Tamás átiratából készül, amely szinte az összes Élektrából lett összegyúrva. Izgalmas munka. Nem lesz könnyű sem a színészeknek, sem a nézőknek. Ez már most borítékolható. Aztán rögtön utána próbálni kezdjük az Enn Vetemaa észt író művéből készülő Vacsora öt személyre című előadásunkat Böröndi Bencével. A bemutató május 17-én lesz. Bence a színészkollégánk, szeretettel és kíváncsisággal várom első szárnypróbálgatását.

rap: A Latinovits Színházon kívül is van élet?

SA: Rengeteg feladat van itt is, de emellett még tanítok a Keleti István Művészeti Iskolában, ami igazi szerelemmunka. Évtizedek óta csinálom, néha nagyon megterhelő, de nem vagyok hajlandó lemondani róla. Aztán még vannak forgatások, egyéb fellépések, plusz a Rózsavölgyi Szalon több előadásában is játszom. De mindenekelőtt ott a családom.
A két nagy fiam és a kedvesem, akik nélkül mindezt nem tudnám lezavarni. Végül is ez a legfontosabb. A ragaszkodásaim. Akárhogy is, de rosszul lett kitalálva ez a 24 óra. Egy olyan perfekcionista nő számára, mint amilyen én vagyok, ez kevés egy napra. Feszegetem a határokat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.