Színház

ImpróLekvár

  • - kyt -
  • 2012. május 5.

Színház

ImpróLekvár vagyis improvizációs dzsem szessön zárta az Interaktivitás és improvizáció néven futó Impró 7 fesztivált, a gyors reagálású rögtönzések feltehetően többnyire szórakoztató viadalát.

A műfaj természetéből következik, hogy annál hatásosabbak a képzettársítások és fordulatok, minél messzebb rugaszkodnak az előadók a kézenfekvő megoldásoktól, ami nagyjából ki is zárja a közhelyes, elcsépelt fordulatokat. Az improvizációs színház hihetetlenül intenzív jelenlétet, koncentrációt, sebes és szabad gondolkodást kíván az előadóktól, és ez a felpörgetett kreativitás a nézőre is hamar átragad, a gyorsaság kényszere által automatikusan kialakuló feszültséggel együtt.

A jeleneteknek különféle szabályok adnak keretet, ami értelemszerűen korlátokat jelent, viszont megakadályozza, hogy a színpadi események parttalan elvontságba, netán unalomba fulladjanak. Ilyen értelemben az improvizációs színház alapvetően játék, szórakoztató ötletek kavalkádja, amely azonban bármikor komolyra, netán drámaira fordulhat, felforrósodhat egy apró gesztustól is.

Na jó, ezt azért ne túlozzuk el: a hét társulatból összeválogatott improvizációs szupergrupp elsősorban persze kíméletlen poénvadászatot rendezett, de a legtöbb szereplőnek azért adódott rá alkalma, hogy önmagából - vagy szerepként felvett önmagából - is villantson valamit.

Hiába is igyekszik elvetemült ötletekkel előhozakodni a közönség, az ezekből kiinduló jelenetek közvetlenül vagy reflektáltan, de valamennyire mindig hétköznapi élethelyzetekre csatolnak vissza, és a játék általában ezek többértelműsége, a mindennapok szerepeinek értelmezései, árnyalatai körül forog. Az utalások egy része aztán a semmibe vész, vagyis a miénk lesz, szabad felhasználásra. Szinte érezzük, ahogy forrósodnak agyunkban a kábelek, kattognak az asszociációs kapcsolók, csattannak a gesztusok jelentéskisülései.

Impró - kreatív töltőállomás, Bp. VI., Ó utca 4., március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.