Színház

ImpróLekvár

  • - kyt -
  • 2012. május 5.

Színház

ImpróLekvár vagyis improvizációs dzsem szessön zárta az Interaktivitás és improvizáció néven futó Impró 7 fesztivált, a gyors reagálású rögtönzések feltehetően többnyire szórakoztató viadalát.

A műfaj természetéből következik, hogy annál hatásosabbak a képzettársítások és fordulatok, minél messzebb rugaszkodnak az előadók a kézenfekvő megoldásoktól, ami nagyjából ki is zárja a közhelyes, elcsépelt fordulatokat. Az improvizációs színház hihetetlenül intenzív jelenlétet, koncentrációt, sebes és szabad gondolkodást kíván az előadóktól, és ez a felpörgetett kreativitás a nézőre is hamar átragad, a gyorsaság kényszere által automatikusan kialakuló feszültséggel együtt.

A jeleneteknek különféle szabályok adnak keretet, ami értelemszerűen korlátokat jelent, viszont megakadályozza, hogy a színpadi események parttalan elvontságba, netán unalomba fulladjanak. Ilyen értelemben az improvizációs színház alapvetően játék, szórakoztató ötletek kavalkádja, amely azonban bármikor komolyra, netán drámaira fordulhat, felforrósodhat egy apró gesztustól is.

Na jó, ezt azért ne túlozzuk el: a hét társulatból összeválogatott improvizációs szupergrupp elsősorban persze kíméletlen poénvadászatot rendezett, de a legtöbb szereplőnek azért adódott rá alkalma, hogy önmagából - vagy szerepként felvett önmagából - is villantson valamit.

Hiába is igyekszik elvetemült ötletekkel előhozakodni a közönség, az ezekből kiinduló jelenetek közvetlenül vagy reflektáltan, de valamennyire mindig hétköznapi élethelyzetekre csatolnak vissza, és a játék általában ezek többértelműsége, a mindennapok szerepeinek értelmezései, árnyalatai körül forog. Az utalások egy része aztán a semmibe vész, vagyis a miénk lesz, szabad felhasználásra. Szinte érezzük, ahogy forrósodnak agyunkban a kábelek, kattognak az asszociációs kapcsolók, csattannak a gesztusok jelentéskisülései.

Impró - kreatív töltőállomás, Bp. VI., Ó utca 4., március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.