Színház

Ismered az érzést?

Szabó Borbála: Nincsenapám, se anyám

  • Tompa Andrea
  • 2013. december 14.

Színház

Ha nem ismernénk olyan irodalomrajongó kamaszt, aki utálja az iskoláját, a magyartanárát is eléggé, ráadásul - finoman szólva - küzdelmes viszonyban van a családjával, és József Attila vagy Thomas Mann jobb ismerőse, mint mindazok a nem létező barátok és ismerősök, akik nem veszik körül, tehát akinek az irodalomnál jobb menekülési útvonal a világból kifelé nincs is - ha nem ismernénk ilyen végtelenül magányos kamaszt, akinek irodalomrajongása oly ismerős nekünk is, azt hihetnénk, hogy Szabó Borbála csak úgy kifantáziált egy kamaszlányt a két macskájával, a könyveivel és a rossz családjával.

Egyébként ki is, s milyen jól. A két macska Dezső és Frici névre hallgat, mint a Nyugat nagy K betűs írói.

A darab rendkívül ügyesen, csípős bölcsességgel és játékkal van összerakva. Egyfelől fiatal hősnőnk irodalmi szenvedélyei és megelevenedő macskái által, kik (saját) verset szavalni sem átallanak, s gazdájuk vigasztalására sietnek, ha kell. Másrészt hősnőnk nem túl boldogító - mondhatni, ronda és magányos - családja révén, mely üti-vágja őt, fittyet hány rá, hisz elvált szülők gyermeke, azaz a senkié. Mert nincsen neki apja se meg anyja se, ahogy hősnőnk saját szavaival adja vissza a műremeket, amelyből azért még megbuktatják. S megjelenik az irodalomtanítás démonnője is, aki nemcsak elvitatja hősnőnk irodalmi tudását, de szinte erotikusan rajong a nagy írókért, míg tanítványait utálja. A magyartanárnő szerint ugyanis a műveket elemezni kell, kielemezni, nem olvasni és szeretni és megismételni és főleg érezni, érezni, érezni! Mert azt bizony tudnak ezek a kamaszok. Az irodalomtankönyv nevű szörnyetegből pedig fel lehet olvasni igaz és szakszerű elemzéseket (milyen jó is lenne tudni, hogy reális tankönyv-e vagy írói fikció - utóbbinak ugyanis remek, előbbinek inkább fájdalom). De hát az ilyen elemzést a kamasz egy vállrándítással intézi el, hogy ne mondjuk azt: leszarja. Mert még Dezső és Frici sem tudna levizsgázni önmagából. Szuper nézni, ahogy Kosztolányi felel a Hajnali részegségből vagy Karinthy, akiről, fájdalom, a tankönyv csak keveset ír, hogyan viseli a gondolatot, hogy ő nem lett érettségi tétel. Versengésük a darabban is igen szórakoztató.

A magyartanár - kit történetesen Homonnainénak hívnak és Homonnai Katalin játssza - szintén leszarja, hogy a kamasz átélte-e a verset, tud-e vele azonosulni, ismeri-e az érzést, amit a Nagyok megfogalmaztak. Tanár néni ugyanis arra kíváncsi, mit érzett a költő. Nem arra, hogy mit érzett a gyerek. Hát ezért mondja Vekerdy Tamás: az iskola betegít. Bár a gyerek érzéseit még nem sikerült egészen eltiporni. Holott minden jól halad abba az irányba. Az iskola betegít, a család betegít. Erről szól a darab: az irodalomról, de főleg a magányról, ami elől elmenekülnénk az olvasás boldogtalan elefántcsonttornyába. A versek szeretetéről szól, az iskola és a szülők ostobaságairól. Ki-be forog a játék, realizmusból képzeletbe, szürreálisba, ahogy egy kamaszagyban.

Üdítően friss minden színpadi pillanat is: az írás eredetisége, humora, a színészi játék finomsága és közvetlensége, az egész est magától értetődő természetessége és... hogy így mondjam: szükségessége. Hasznos színház, brechti értelemben, nem csak szórakoztató. Irodalomszeretőknek egyenesen élményfürdő. Miközben olyan előadás, amire a tizenöt évest is vinni lehet: érteni, élvezni fogja, és magára ismer benne. Amolyan beavató előadás ez, hozzá feldolgozó foglalkozás járul, Vidovszky György rendező és egy drámapedagógus vezetésével. Nem óriási vállalás a mű és az előadás, hanem finom, saját céljait kiválóan beteljesítő munka.

Nagy ziccerszerep a két író, remek is benne Spilák Lajos és Nagypál Gábor, akárcsak a magyartanár Homonnai Katalin, az alkoholista pótapa, Tamási Zoltán és a teljesen figyelmetlen és kedves édesapa, Kardos Róbert. Mert akinek nincsen apja, annak sok van. De a (színházi) kulcs persze a kamasz lány: Nemes Anna olyan lányt játszik, aki egész lényével, egykedvűségével, színtelenségével, sutaságával, furcsa, magas és monoton (színházilag nem "jó") hangjával sugározza ezt a magányt; egyszóval nélküle mindez nem lehetne. Fiútestvére, akit Lovas Dániel alakít, már problematikusabb, túl általános jelenség. És kisebb baj azért van: az előadás lezáratlansága. A darab mintha nem tudná, hogyan érjen véget, és itt a családi/irodalmi szál összekötése is túl esetleges, a történet elvarratlan. Lehet, hogy a drámapedagógiai feldolgozás során elvarródik, de a befejezés ebben a formában inkább hiányérzetet szült.

Stúdió K, november 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.