rés a présen

„Itt nem a fotós a művész”

Horváth Judit színházi fotós

  • rés a présen
  • 2019. július 20.

Színház

rés a présen: A fotó vagy a színház iránti szerelem volt hamarabb?

Horváth Judit: A fotózás, még az analóg korszakban kezdtem az akkori szerelmem hatására, az ő laborfelszerelésével dolgoztam ki a fekete-fehér filmre készült képeimet. Akkoriban szereztem egy alkalmazott fotós oklevelet is, amúgy magamtól, a gyakorlatban tanultam. A 2000-es évek elején lett először digitális fényképezőgépem, azóta egész máshogy lehet kísérletezni. 1995-ben kerültem a Katona József Színház művészeti titkárságára, és hét évet dolgoztam ott, de akkor még nem kötődött bennem össze a színház a fotózással. A színház légköre viszont rabul ejtett.

rap: Melyik volt az az előadás vagy társulat, amelyik kapcsán elköteleződtél?

HJ: Tíz éve dolgozom a Bozsik Yvette Társulatban művészeti asszisztensként, magától alakult ki, hogy a társulat előadásait kezdtem fotózni, kezdetleges felszereléssel, zéró gyakorlattal, és minimális tudatossággal. Pár évvel később a Nemzeti Színházhoz hívtak fotósnak, Alföldi igazgatóságának utolsó két évében fotóztam az előadásokat. Öt éve ugyanígy hívtak a Centrálba, és a régi színházamba, a Katonába, aztán három éve Ascher Tamás ajánlására az Örkénybe, és most az évad elejétől a Tháliába is. Nem vagyok nagy önmenedzselő, a munkámban viszont maximalizmusra törekszem. Egyik helyre sem jelentkeztem, így azt kell gondolnom, hogy tényleg azért kerestek meg, mert kedvelték a munkáimat.

rap: Mi a dolga egy színházi fotósnak?

HJ: Ez nem egy művészi önkifejezési forma, hanem alkalmazott műfaj. Itt nem a fotós a művész. Bár egyáltalán nem baj, ha van felismerhető stílusa. Olyan előadásképek készítése a cél, amelyek visszaadják a színpadi mű világát, megfelelve a rendező ízlésének és a színház marketingcéljainak is. Ehhez szerintem elengedhetetlen, hogy a fotós legalább nagyjából ismerje a színdarabokat, amelyeken dolgozik. Sokan gondolják, hogy minden a felszerelésen múlik, pedig a fotót nem a fényképezőgép készíti. Szerencsém, hogy lassan huszonöt éve dolgozom színpadok közelében, és nem csak akkor látok színházat, amikor dolgozni megyek, értem, érzem, szeretem ezt a világot.

rap: Milyen előadásokat ajánlanál?

HJ: A színházaim közül a Thália és az Örkény már befejezte az évadot, de Widder Kristóf rendezése, Az üvegbúra (Örkény Stúdió) látható lesz az Ördögkatlan Fesztiválon. A Katona június végéig játszik, ugyan jegy már nem sok lehet a pénztárban, a Centrál Sok hűhó…-ja nyáron megy majd Keszthelyen a kastélyparkban. Az első szeptemberi bemutatóm a Bozsik Yvette Társulat Nyaralás című előadása lesz a Nemzeti Táncszínházban. Nagyon várom az Örkényben Bodó Viktor őszi bemutatóját, a Kertész utcai Shaxpeare-mosót, amelynek már elkezdődtek a próbái, és kíváncsi vagyok, mit rendez a Katonában Székely Kriszta.

rap: Tervezel saját projektet?

HJ: Állandóan fényképezek, mindenhol fényképeket látok, enyhe szociofób lévén azonban nehéz eladni magamat; zavarba ejtő állni egy megnyitón, ahol többen néznek, és még mondani is kéne valamit. Pár kiállításom volt eddig, de azok sem rajtam múltak. Nagyon fontos, hogy elégedettek legyenek a munkáimmal, és borzalmasan jólesik az elismerés, de valahogy az önmegvalósítás része nem érdekel. Jobban esik nem látszani, a színházban érzem otthon magam.

rap: Kinek engednéd meg, hogy lefotózzon?

HJ: Arra nem szoktam vágyni, hogy valaki lefotózzon, de ha kellene, megengedném Dobos Tamásnak, bámulatosan finomak, érzékenyek a portréi.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."