Színház

Ivan Viripajev: Oxigén

  • Sisso
  • 2017. február 12.

Színház

Az orosz kortárs dráma legsúlyosabb figurájának komplex, repetitív, poszt­dramatikus, közhelyekből és tízparancsolatból filozófiát építő szövegét, gondolom, nem könnyű fordítani és színre vinni sem, főleg úgy, hogy már a színházi formákat tekintve is sok-sok posztizén túl vagyunk.

A SzínMűHely Produkció Szilágyi Bálint rendezésében mégis megpróbálta az idei Kortárs Drámafesztiválra (ősbemutató), és bár koncertelőadásnak nevezték a formát, inkább zenés, költészeti akciónak, illetve happeningnek tűnt. A szöveget Kis Orsolya fordítása alapján Horváth Kristóf, alias Színész Bob dolgozta át, ami azt jelenti, hogy slamszerű szövegfolyam lett belőle, amit a két színész – Eke Angéla és Márkus Sándor – két dj és sok más furcsaság kíséretében próbált plasztikussá tenni. A két Szása szerelmét és annak túlzott jelentőségű, krimiszerű körülményeit, illetve a társadalmi összefüggéseket is forradalmian elmesélő dráma furcsa térben, jelmezekben és díszletek között játszódik, tárgyanimá­ciók és bábok segítségével. Az efféle antikánon előadáshoz nagyon nyitottnak kell lenni, de miért ne lenne az a néző, ha már bemegy egy olyan színházba, ami nyomokban sem emlékeztet színházra.

Nehéz is volt emiatt egy klasszikus módon elválasztott nézőtérről „hozzászokni” a helyzethez. De aztán az alkotók játékosságának köszönhetően kiderült, hogy nem csak a lufi van, és a felületes ismétlésnek tűnő klisék valójában mélyebb értelmezések. Csak a poszt­dramaturg hiányzott egy kicsit, nem helyettesítette az egyébként szuper élő technózene.

Anker’t, december 22.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.