Színház

Ivan Viripajev: Oxigén

  • Sisso
  • 2017. február 12.

Színház

Az orosz kortárs dráma legsúlyosabb figurájának komplex, repetitív, poszt­dramatikus, közhelyekből és tízparancsolatból filozófiát építő szövegét, gondolom, nem könnyű fordítani és színre vinni sem, főleg úgy, hogy már a színházi formákat tekintve is sok-sok posztizén túl vagyunk.

A SzínMűHely Produkció Szilágyi Bálint rendezésében mégis megpróbálta az idei Kortárs Drámafesztiválra (ősbemutató), és bár koncertelőadásnak nevezték a formát, inkább zenés, költészeti akciónak, illetve happeningnek tűnt. A szöveget Kis Orsolya fordítása alapján Horváth Kristóf, alias Színész Bob dolgozta át, ami azt jelenti, hogy slamszerű szövegfolyam lett belőle, amit a két színész – Eke Angéla és Márkus Sándor – két dj és sok más furcsaság kíséretében próbált plasztikussá tenni. A két Szása szerelmét és annak túlzott jelentőségű, krimiszerű körülményeit, illetve a társadalmi összefüggéseket is forradalmian elmesélő dráma furcsa térben, jelmezekben és díszletek között játszódik, tárgyanimá­ciók és bábok segítségével. Az efféle antikánon előadáshoz nagyon nyitottnak kell lenni, de miért ne lenne az a néző, ha már bemegy egy olyan színházba, ami nyomokban sem emlékeztet színházra.

Nehéz is volt emiatt egy klasszikus módon elválasztott nézőtérről „hozzászokni” a helyzethez. De aztán az alkotók játékosságának köszönhetően kiderült, hogy nem csak a lufi van, és a felületes ismétlésnek tűnő klisék valójában mélyebb értelmezések. Csak a poszt­dramaturg hiányzott egy kicsit, nem helyettesítette az egyébként szuper élő technózene.

Anker’t, december 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.