Színház

Házassági leckék középhaladóknak

Színház

Stohl András fenekével indult és utóbb is megmaradt a sokoldalú színész jutalomjátékának a Centrál Színház karácsony előtti bemutatója, amely a még mindig csupán harmincas francia sztárszerző, a régi bohózati patentokat korszerűen újrahasznosító Florian Zeller 2011-es darabját bocsátotta a magyar közönség elé. Egy hűtlen és a hűtlenségét szünet nélküli és bután leleményes hazudozással leplező férj története ez a színmű, amely egy Zeller más munkáiból is ismerős képletet futtat le szűk másfél órában: a hűtlenről ugyanis kiderül, hogy tudtán kívül őt is megcsalták, a megcsaltakról pedig kisül, hogy ők is csalárdak. (Lásd még ehhez a Zeller forgatókönyvéből készült, Ne zavarjatok! című 2014-es Christian Clavier-magánszámot!) Puskás Tamás üzembiztos rendezésében Stohl sodró lendülettel öltözik és vetkőzik, igazgatja a nyakkendőjét, s fölszántja a színpadot, ha kell, a hatás pedig rendszerint a frenetikust közelíti. Legnagyobb sikereként pedig személyessé tudja tenni a hagyományos magyar vígjátéki és bohózati előadásmód „fönt, fönt, gyorsan” beszédmodorát, s ezzel azután még a darabvégi szembesülés-összeomlás csendesebb hangját is ügyesen össze tudja pattintani. A másik három szereplő, Balsai Móni, Kovács Patrícia és Schmied Zoltán ugyancsak profin fáradozik, habár Schmiednek azért tudatosítania kellene önmagával, hogy a színpadi szituációba való belemosolygás gesztusa kétélű fegyver (már ha nem szimpla fegyelmezetlenség). A Révay utcai előadás és benne Baráthy György magyar szövege könnyen csúszik, Puskásék éppen csak azt nem tudják a kukacoskodóbb alkatú nézővel elfeledtetni, ami Zeller darabjának beépített gyengéje. A sztori ugyanis olyannyira egytényezős, a főszereplő hangemelő kamuzása pedig olyan mechanikus szerkesztésű és kiismerhetően önjáró, hogy az még a tisztán alig nyolcvanperces játékidőt sem tölti ki mindenestől.

Centrál Színház, december 23.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.