Színház

Házassági leckék középhaladóknak

Színház

Stohl András fenekével indult és utóbb is megmaradt a sokoldalú színész jutalomjátékának a Centrál Színház karácsony előtti bemutatója, amely a még mindig csupán harmincas francia sztárszerző, a régi bohózati patentokat korszerűen újrahasznosító Florian Zeller 2011-es darabját bocsátotta a magyar közönség elé. Egy hűtlen és a hűtlenségét szünet nélküli és bután leleményes hazudozással leplező férj története ez a színmű, amely egy Zeller más munkáiból is ismerős képletet futtat le szűk másfél órában: a hűtlenről ugyanis kiderül, hogy tudtán kívül őt is megcsalták, a megcsaltakról pedig kisül, hogy ők is csalárdak. (Lásd még ehhez a Zeller forgatókönyvéből készült, Ne zavarjatok! című 2014-es Christian Clavier-magánszámot!) Puskás Tamás üzembiztos rendezésében Stohl sodró lendülettel öltözik és vetkőzik, igazgatja a nyakkendőjét, s fölszántja a színpadot, ha kell, a hatás pedig rendszerint a frenetikust közelíti. Legnagyobb sikereként pedig személyessé tudja tenni a hagyományos magyar vígjátéki és bohózati előadásmód „fönt, fönt, gyorsan” beszédmodorát, s ezzel azután még a darabvégi szembesülés-összeomlás csendesebb hangját is ügyesen össze tudja pattintani. A másik három szereplő, Balsai Móni, Kovács Patrícia és Schmied Zoltán ugyancsak profin fáradozik, habár Schmiednek azért tudatosítania kellene önmagával, hogy a színpadi szituációba való belemosolygás gesztusa kétélű fegyver (már ha nem szimpla fegyelmezetlenség). A Révay utcai előadás és benne Baráthy György magyar szövege könnyen csúszik, Puskásék éppen csak azt nem tudják a kukacoskodóbb alkatú nézővel elfeledtetni, ami Zeller darabjának beépített gyengéje. A sztori ugyanis olyannyira egytényezős, a főszereplő hangemelő kamuzása pedig olyan mechanikus szerkesztésű és kiismerhetően önjáró, hogy az még a tisztán alig nyolcvanperces játékidőt sem tölti ki mindenestől.

Centrál Színház, december 23.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.