rés a présen

„Jó megkeresni magunkban, ami nincs”

Nagy Norbert színész

  • rés a présen
  • 2019. június 16.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat új előadást mutatott be a Szkénében Káprázat címmel. Mesélj róla!

Nagy Norbert: Elias Canetti regénye alapján készült, Lőrincz Attila átiratában, Horváth Csaba rendezésében és Keresztes Tamás írta hozzá a zenét. A sztori alapvetően egy magának való sinológus professzor és a házvezetőjének, később a feleségének az abszurd története. Az előadás szereplői csak a saját érdekeiket tartják szem előtt és ebből rengeteg félreértés kerekedik. Ezeknek a félreértéseknek hol brutális, hol humoros a kimenetele.

rap: Neked és a fizikai színházi csapatnak mi ebben a kihívás?

NN: Mint minden munkánknál, itt is a forma megtalálása és szerves használata volt a fókuszban a próbafolyamat során. Maga a mű rengeteg absztrakciót kíván – ahogy az előző munkáink is egyébként ezen alapulnak –, és azt tartom a legfontosabbnak, hogy ezt minden esetben gazdagon fogalmazzuk meg. A Káprázat esetében konkrétan a gólyalábon állás, járás és egyéb változatos mozgások beépítése volt az, amit kihívásnak lehet nevezni. Rajtam például még sosem volt ilyesmi.

rap: Ez a második főszereped az évadban. Milyen figura az előző?

NN: A Lila ákác bemutatója márciusban volt a József Attila Színházban, Telihay Péter rendezésében. Ez egy zenés előadás underground számokkal, és az Európa Kiadó, a Csókolom, illetve a Kontroll slágereit énekelem benne. Szép Ernő művéből Guelmino Sándor írta színpadra. Csacsinszky Pali szerepét kaptam, aki majdhogynem egy korombéli szenvedélyes fazon, aki ráadásul hasonló problémákkal küzd, mint én. Mondhatnám azt is, hogy rám van szabva az a szerep. A Káprázat Peter Kien professzora egy negyven­éves monomániás tudós. Kissé távolabbinak érzem természetesen, de mint színész, vonzódom egy ilyen szélsőségesen más alkatú figura megformálásához. Jó megkeresni magunkban, ami nincs.

rap: Az előző főszereped egyben az első úgymond kőszínházi főszereped. Milyen kirándulás volt ez egy „független” színész számára?

NN: Jó élmény volt és nagy feladat. Egészen más világ, mind a darab, mind a placc szempontjából. Nem volt egyszerű. Remélem, lesz lehetőségem minél többet játszani.

rap: Mikor láthatunk még az évadban?

NN: Május 17-én megy a Szkénében még A nagy füzet a Forte Társulattal, amelyben az ikerfiúk egyikét játszom. Ez az előadásunk 2013 óta töretlen sikerrel megy és fesztiválokon is fellépünk vele. Május 24-én ugyanitt az új előadás, a Káprázat megy ismét. A temesvári TESZT fesztiválra Az öngyilkos című Forte-darabbal megyünk és ugyanott a szintén nagy sikerrel játszott, 2016-ban Zsámbékon készült Hegymegi Máté-rendezéssel, a Kohlhaas című előadással is fellépünk. Május 23-án pedig lesz még Lila ákác a József Attilában.

rap: Milyen projektjeid, munkáid vannak még a társulaton kívül?

NN: Lassan kezdjük a következő fortés projektet. A filmek kivárnak.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”