rés a présen

„Jó megkeresni magunkban, ami nincs”

Nagy Norbert színész

  • rés a présen
  • 2019. június 16.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat új előadást mutatott be a Szkénében Káprázat címmel. Mesélj róla!

Nagy Norbert: Elias Canetti regénye alapján készült, Lőrincz Attila átiratában, Horváth Csaba rendezésében és Keresztes Tamás írta hozzá a zenét. A sztori alapvetően egy magának való sinológus professzor és a házvezetőjének, később a feleségének az abszurd története. Az előadás szereplői csak a saját érdekeiket tartják szem előtt és ebből rengeteg félreértés kerekedik. Ezeknek a félreértéseknek hol brutális, hol humoros a kimenetele.

rap: Neked és a fizikai színházi csapatnak mi ebben a kihívás?

NN: Mint minden munkánknál, itt is a forma megtalálása és szerves használata volt a fókuszban a próbafolyamat során. Maga a mű rengeteg absztrakciót kíván – ahogy az előző munkáink is egyébként ezen alapulnak –, és azt tartom a legfontosabbnak, hogy ezt minden esetben gazdagon fogalmazzuk meg. A Káprázat esetében konkrétan a gólyalábon állás, járás és egyéb változatos mozgások beépítése volt az, amit kihívásnak lehet nevezni. Rajtam például még sosem volt ilyesmi.

rap: Ez a második főszereped az évadban. Milyen figura az előző?

NN: A Lila ákác bemutatója márciusban volt a József Attila Színházban, Telihay Péter rendezésében. Ez egy zenés előadás underground számokkal, és az Európa Kiadó, a Csókolom, illetve a Kontroll slágereit énekelem benne. Szép Ernő művéből Guelmino Sándor írta színpadra. Csacsinszky Pali szerepét kaptam, aki majdhogynem egy korombéli szenvedélyes fazon, aki ráadásul hasonló problémákkal küzd, mint én. Mondhatnám azt is, hogy rám van szabva az a szerep. A Káprázat Peter Kien professzora egy negyven­éves monomániás tudós. Kissé távolabbinak érzem természetesen, de mint színész, vonzódom egy ilyen szélsőségesen más alkatú figura megformálásához. Jó megkeresni magunkban, ami nincs.

rap: Az előző főszereped egyben az első úgymond kőszínházi főszereped. Milyen kirándulás volt ez egy „független” színész számára?

NN: Jó élmény volt és nagy feladat. Egészen más világ, mind a darab, mind a placc szempontjából. Nem volt egyszerű. Remélem, lesz lehetőségem minél többet játszani.

rap: Mikor láthatunk még az évadban?

NN: Május 17-én megy a Szkénében még A nagy füzet a Forte Társulattal, amelyben az ikerfiúk egyikét játszom. Ez az előadásunk 2013 óta töretlen sikerrel megy és fesztiválokon is fellépünk vele. Május 24-én ugyanitt az új előadás, a Káprázat megy ismét. A temesvári TESZT fesztiválra Az öngyilkos című Forte-darabbal megyünk és ugyanott a szintén nagy sikerrel játszott, 2016-ban Zsámbékon készült Hegymegi Máté-rendezéssel, a Kohlhaas című előadással is fellépünk. Május 23-án pedig lesz még Lila ákác a József Attilában.

rap: Milyen projektjeid, munkáid vannak még a társulaton kívül?

NN: Lassan kezdjük a következő fortés projektet. A filmek kivárnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.