rés a présen

„Jó megkeresni magunkban, ami nincs”

Nagy Norbert színész

  • rés a présen
  • 2019. június 16.

Színház

rés a présen: A Forte Társulat új előadást mutatott be a Szkénében Káprázat címmel. Mesélj róla!

Nagy Norbert: Elias Canetti regénye alapján készült, Lőrincz Attila átiratában, Horváth Csaba rendezésében és Keresztes Tamás írta hozzá a zenét. A sztori alapvetően egy magának való sinológus professzor és a házvezetőjének, később a feleségének az abszurd története. Az előadás szereplői csak a saját érdekeiket tartják szem előtt és ebből rengeteg félreértés kerekedik. Ezeknek a félreértéseknek hol brutális, hol humoros a kimenetele.

rap: Neked és a fizikai színházi csapatnak mi ebben a kihívás?

NN: Mint minden munkánknál, itt is a forma megtalálása és szerves használata volt a fókuszban a próbafolyamat során. Maga a mű rengeteg absztrakciót kíván – ahogy az előző munkáink is egyébként ezen alapulnak –, és azt tartom a legfontosabbnak, hogy ezt minden esetben gazdagon fogalmazzuk meg. A Káprázat esetében konkrétan a gólyalábon állás, járás és egyéb változatos mozgások beépítése volt az, amit kihívásnak lehet nevezni. Rajtam például még sosem volt ilyesmi.

rap: Ez a második főszereped az évadban. Milyen figura az előző?

NN: A Lila ákác bemutatója márciusban volt a József Attila Színházban, Telihay Péter rendezésében. Ez egy zenés előadás underground számokkal, és az Európa Kiadó, a Csókolom, illetve a Kontroll slágereit énekelem benne. Szép Ernő művéből Guelmino Sándor írta színpadra. Csacsinszky Pali szerepét kaptam, aki majdhogynem egy korombéli szenvedélyes fazon, aki ráadásul hasonló problémákkal küzd, mint én. Mondhatnám azt is, hogy rám van szabva az a szerep. A Káprázat Peter Kien professzora egy negyven­éves monomániás tudós. Kissé távolabbinak érzem természetesen, de mint színész, vonzódom egy ilyen szélsőségesen más alkatú figura megformálásához. Jó megkeresni magunkban, ami nincs.

rap: Az előző főszereped egyben az első úgymond kőszínházi főszereped. Milyen kirándulás volt ez egy „független” színész számára?

NN: Jó élmény volt és nagy feladat. Egészen más világ, mind a darab, mind a placc szempontjából. Nem volt egyszerű. Remélem, lesz lehetőségem minél többet játszani.

rap: Mikor láthatunk még az évadban?

NN: Május 17-én megy a Szkénében még A nagy füzet a Forte Társulattal, amelyben az ikerfiúk egyikét játszom. Ez az előadásunk 2013 óta töretlen sikerrel megy és fesztiválokon is fellépünk vele. Május 24-én ugyanitt az új előadás, a Káprázat megy ismét. A temesvári TESZT fesztiválra Az öngyilkos című Forte-darabbal megyünk és ugyanott a szintén nagy sikerrel játszott, 2016-ban Zsámbékon készült Hegymegi Máté-rendezéssel, a Kohlhaas című előadással is fellépünk. Május 23-án pedig lesz még Lila ákác a József Attilában.

rap: Milyen projektjeid, munkáid vannak még a társulaton kívül?

NN: Lassan kezdjük a következő fortés projektet. A filmek kivárnak.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?