Kritika

Gólyalábakon

Elias Canetti: Káprázat – Forte Társulat

Színház

Kien professzor, a Káprázat című regény főhőse szenvedélyes bibliofil, ám könyvtárgyakra épülő világképéből teljesen hiányzik a humanizmus és a – könyvek által is megismerhető – ember. Érdekes csavar, hogy a Forte Társulat előadásában emberek játsszák a könyveket.

Abban szinte biztos voltam, hogy Horváth Csaba Szkénében látható rendezésében nem fogják ellepni könyvek a színpadot, annak ellenére sem, hogy a társulat előadásai gyakran épülnek sokrétűen használható és vizuálisan is izgalmas kellékekre (A nagy füzetben zöldségek trancsírozódnak, a Patkányokban használtruha-bálák állnak halomban, a Vaterlandban zörögnek a marhalapockacsontok).

A Káprázathoz megtalált eszközben minden megvan, ami miatt a fizikai színházat csodálhatjuk: az egész előadást végigkísérő gólyalá­baknak – pontosabban a rajtuk egyensúlyozó színészeknek – köszönhetően vizualitás és mozgás elválaszthatatlan egységet alkot, és persze a regény világától sem idegen ez a falábakon billegő őrület. A Káprázat szereplői mindannyian saját fantazmagóriáikkal vannak elfoglalva, kizárólag monomániájukon keresztül képesek szemlélni a világot és a másikat, ami tragikomikus félreértésekhez vezet, vagyis elképesztő színességgel tárul fel az emberi sekélyesség.

A végtaghosszabbító protézisekkel a szereplők fél méterrel a föld felett lebegnek-döcögnek, nevetséges óriásokként sosem állnak szilárdan a talajon. Zombikra, robotokra emlékeztető, szaggatott mozgással szelik át meg át a teret, mintha saját makacs akaratuk mozgatná őket kívülről. Máskor, ritkán, könnyedek és kecsesek. Rengeteg árnyalat, értelmezésbeli finomság és geg születik a gólyalábaknak köszönhetően: óriási változatosságot mutatnak a földre hullások-omlások, a féllábúság pedig jelentheti Fischerke, a púpos törpe (Fehér László) vergődését, de a macsó bútorbolti segéd (Horkay Barnabás) magakelletését is. Egyetlen hátrány, hogy a jelenetek olykor cirkuszi látványosságba csapnak át, ilyenkor a kunsztokat csodáljuk, ami elvonja figyelmünket az előadás és a cselekmény értelmezésétől, ami amúgy sem könnyű feladat. (Igaz, a regény is értelmezhető cirkuszi porondként, melyen az emberi korlátoltság egzotikusan érdekes rémségekként mutatkozik meg.)

Bár alig páran (Andrássy Máté, Fehér László, Pallag Márton, Horkay Barnabás, Kotormán Ábel, Szilágyi Ágota és Widder Kristóf) alkotják, a tömeg végig nagyon tömbszerű és – alighanem Benedek Mari jelmezeinek köszönhetően is – csürheszerű, akkor is, amikor katonás egyformaság irányítja a mozdulatokat, és akkor is, amikor a színészek könyvekként szenderegnek a polcon. Az egyik legizgalmasabb és legkomikusabb jelenetben épp könyvhadseregként, vesztüket sejtve támadnak a házvezetőnőből a ház asszonyává avanzsáló Theresére (Földeáki Nóra), aki rezzenéstelen közömbösséggel veri vissza támadásukat – Kien professzor (Nagy Norbert) is ekkor jön rá, mekkorát tévedett, amikor feleségül kérte a nőt. Az előadás előrehaladtával egyre többször oszlik fel ez a tömeg, és idővel a könyveket sem a színészek játsszák, hanem tucatnyi kitaposott cipő jelképezi azokat. Ennek a „következetlenségnek” az az egyik, praktikus oka, hogy amikor a regény cselekménye átlép a könyvtárszobákból a nagyvilágba, a színészeknek is lesznek más feladataik.

A tömeg egyébként nemcsak a dekadens csürhe, hanem a kar szerepét is betölti: időnként narrátorként fordul a közönséghez, máskor a szereplők gondolatait vetíti ki.

A Forte előadásaiban mindig fontos szerepe van a zeneiségnek, és Horváth Csaba itt is folytatja a Patkányokban megkezdett kísérletezést az énekkel és az énekbeszéddel. A Káprázat zenei motívumrendszere nagyon gazdag, az opera pátoszától ível a musicales hangulatfestésen át a brechti songokig. Therese például a Bújj, bújj, zöld ágat énekli folyton, mint­egy öntudatlanul felfedve naivitását és szexuális vágyait. Míg Grósz Zsuzsanna állandó zongorakíséretet biztosít, a színészek – a gólyalábak miatt olykor a legkifacsartabb pózokban – is megszólaltatnak különböző hangszereket: csellót, játék zongorát, harmonikát.

Az előadás nem csak Kien alakját tolja előtérbe, egy-egy kulcsjelenetnek és remek színészi teljesítménynek köszönhetően nagy súlyt kap Fischerke és Therese is. Az előbbinek álomszerű jelenetben valósulnak meg legmerészebb vágyai: a törpéből sakkvilágbajnok lesz Amerikában, és az egész világ a lába előtt hever – a mesterségesen felfújt, felnagyított énkép pont a kicsinyességről rántja le a leplet. Thereséről jóval kevesebb részlet, árnyalat derül ki, mint a könyvben, ezáltal viszont sokkal archetipikusabb alakká válik: ez a nő a közömbösség áldozata, kőegyszerűsége a férfiak érzéketlenségének köszönhető. A négy gólyalábon, hatalmas pókként közlekedő, nőverő gondnok brutalitása mellett a látszólag finomabb eszközöket alkalmazó, de verbálisan legalább annyira kegyetlen Kien durvasága is kirajzolódik.

A másik meg nem értése nem marad következmények nélkül, mindenhol orkánszerű pusztítást végez, és végül önmegsemmisítésbe torkollik: Kien felgyújtja könyvtárát.

Szkéné Színház, május 6.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.