Színház

Karnyóné-gyakorlatok

Színház

Úgy tűnik, Gothár Péter kedvet kapott a hányatott sorsú régi magyar drámákhoz, így a Katonában bemutatott Bessenyei-darab, A filozófus után Csokonait választotta. Az énekes bohózat műfaja és a több mint kétszáz éves, kissé poros Karnyóné párosítása nem bizonyul éppen egyszerű feladatnak. A rendező pedig még növeli is a tétet:

a negyedéves bábszínművész osztály bemutatója ezúttal némi átlényegülést igényel. A színészek marionettbábok, társaik zsinóron mozgatják őket, a színpad és a nézőtér közti láthatatlan paraván pedig újfajta drámaértelmezéssel és a világ kifordítottságáról szóló tanúbizonysággal szolgál.

A sajátos kerettel megtoldott történet már az előtérben kezdetét veszi, az előjáték során történelmi és stiláris kontextusba helyeződik a játék; gyűrött arcú, néma figurák és egy heves, invitáló alak - maga Csokonai - közreműködésével jutunk be a nézőtérre. Majd következik a fősodor, ami egy özvegynek hitt boltos asszonyságról szól, aki mindenáron férfit akar magának szerezni. Jelentkezőből nincs hiány: a haszonleső Tipptopp és Lipitlotty párharca több is, mint elég. Természetesen a bonyodalom bonyolódik, van halál meg egy kis varázslat a mindenes Kuruzs közbenjárásával, és a feltámadás mellől a nagy visszatérés sem hiányozhat. Az álságosság mindenkori jelenlétével szembesülünk a mese során, ami énekes, pantomimes vagy éppen némajátékos epizódokkal szervesül. A látvány a marionettzsinórok játékba hozásával, na meg a sokoldalú eszközhasználat - tárgyanimáció és társaik - révén válik különlegessé, és a bájosan humoros, karakterisztikus jelmezektől lesz igazán szép. A láthatatlan játékmester pontos arányérzékkel tartja kézben "bábjait", megfelelően adagolja a rengeteg ötletet és a sokrétű humort. A már sokszor dicsért új bábosgeneráció ezúttal is ötösre vizsgázott, kiválóan vették a klasszikus drámai akadályokat.

Ódry Színpad, április 22.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.