Mindenki belepusztul

Kárpáti Péter: A pitbull cselekedetei

  • - ki -
  • 2011. december 15.

Színház

Kárpáti Péter A pitbull cselekedetei című közepes darabjából jobb előadást rendezett – Kárpáti Péter. Az írónak – aki újabban a lakásszínházi terepen fedezteti föl közönségével a színházcsinálás régi-új útjait – alighanem a naturál-szürreál kifordított stílparódiája lebegett a szeme előtt; ezt lehet mondani groteszknek avagy abszurdnak is, attól függően, melyik eleme van túlsúlyban. A darab fölött jótékonyan lebeg Örkény István Bolyongójának szelleme (mint arra Tarján Tamás is rámutatott a Revizoron): a kétszemélyes család életébe váratlanul betoppanó idegen úgy megváltja az odabenti világot, hogy kő kövön nem marad, de még ő sem.


Az odabenti világnak egyébként fizikailag is részei és részesei vagyunk; nemcsak azért, mert bent ülünk ebben a bizonyos lakásban (amely egyébként ezúttal nem igazi lakás, hanem a Trafó melletti Tündérgyár egyik helyiségében rendezte be Sebő Rózsa), hanem mert a közönség „bezsilipeltetése” során az aszfaltpróféta Pitbull velünk is elbeszélget, ránk borítja szedett-vedett gondolatain kívül elsősorban is a svádáját. Nagy Zsolt Pitbullja ugyan állítása szerint több száz lakásba próbálta már bedumálni magát, mielőtt betelepedett a Szabó Zola–Stefanovics Angéla játszotta egyszerű párhoz, de ahogyan birtokba veszi őket és az életüket, aligha hihető, hogy sikertelen próbálkozások szegélyezték eddigi útját. Hengerel.

 


Fotó: Somogyi-Magyar Gréta

 

 

A megváltás, életátrendezés önveszélyes, nagyjából mindenki belepusztul. A közönség soraiból bevont játszó személyek (Stork Natasa, Boross Martin) az interaktivitás látszatát keltve csinálnak afféle miniuniverzumot a pincelakásból; gondoljunk magunkra, persze. Ekkorra a darab – melyben a fiatal pár közismert rugóra járó, egyszerű, megindítóan normális életének mély sebei és konfliktusai tárulnak föl, amelyeket nyilván jobb lett volna takarva tartani mindörökre – alaposan elfárad, s a különb-különb csavarások sem pörgetik föl. Az előadás svungja kitart azért a végéig, s a félig ivott sörök is ott várják gazdáikat a külső helyiségben, ahol hagyták.

 

Trafó, október 8.

 

Legközelebbi előadás: itt.

 


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.