Mindenki belepusztul

Kárpáti Péter: A pitbull cselekedetei

  • - ki -
  • 2011. december 15.

Színház

Kárpáti Péter A pitbull cselekedetei című közepes darabjából jobb előadást rendezett – Kárpáti Péter. Az írónak – aki újabban a lakásszínházi terepen fedezteti föl közönségével a színházcsinálás régi-új útjait – alighanem a naturál-szürreál kifordított stílparódiája lebegett a szeme előtt; ezt lehet mondani groteszknek avagy abszurdnak is, attól függően, melyik eleme van túlsúlyban. A darab fölött jótékonyan lebeg Örkény István Bolyongójának szelleme (mint arra Tarján Tamás is rámutatott a Revizoron): a kétszemélyes család életébe váratlanul betoppanó idegen úgy megváltja az odabenti világot, hogy kő kövön nem marad, de még ő sem.


Az odabenti világnak egyébként fizikailag is részei és részesei vagyunk; nemcsak azért, mert bent ülünk ebben a bizonyos lakásban (amely egyébként ezúttal nem igazi lakás, hanem a Trafó melletti Tündérgyár egyik helyiségében rendezte be Sebő Rózsa), hanem mert a közönség „bezsilipeltetése” során az aszfaltpróféta Pitbull velünk is elbeszélget, ránk borítja szedett-vedett gondolatain kívül elsősorban is a svádáját. Nagy Zsolt Pitbullja ugyan állítása szerint több száz lakásba próbálta már bedumálni magát, mielőtt betelepedett a Szabó Zola–Stefanovics Angéla játszotta egyszerű párhoz, de ahogyan birtokba veszi őket és az életüket, aligha hihető, hogy sikertelen próbálkozások szegélyezték eddigi útját. Hengerel.

 


Fotó: Somogyi-Magyar Gréta

 

 

A megváltás, életátrendezés önveszélyes, nagyjából mindenki belepusztul. A közönség soraiból bevont játszó személyek (Stork Natasa, Boross Martin) az interaktivitás látszatát keltve csinálnak afféle miniuniverzumot a pincelakásból; gondoljunk magunkra, persze. Ekkorra a darab – melyben a fiatal pár közismert rugóra járó, egyszerű, megindítóan normális életének mély sebei és konfliktusai tárulnak föl, amelyeket nyilván jobb lett volna takarva tartani mindörökre – alaposan elfárad, s a különb-különb csavarások sem pörgetik föl. Az előadás svungja kitart azért a végéig, s a félig ivott sörök is ott várják gazdáikat a külső helyiségben, ahol hagyták.

 

Trafó, október 8.

 

Legközelebbi előadás: itt.

 


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."