Mindenki belepusztul

Kárpáti Péter: A pitbull cselekedetei

  • - ki -
  • 2011. december 15.

Színház

Kárpáti Péter A pitbull cselekedetei című közepes darabjából jobb előadást rendezett – Kárpáti Péter. Az írónak – aki újabban a lakásszínházi terepen fedezteti föl közönségével a színházcsinálás régi-új útjait – alighanem a naturál-szürreál kifordított stílparódiája lebegett a szeme előtt; ezt lehet mondani groteszknek avagy abszurdnak is, attól függően, melyik eleme van túlsúlyban. A darab fölött jótékonyan lebeg Örkény István Bolyongójának szelleme (mint arra Tarján Tamás is rámutatott a Revizoron): a kétszemélyes család életébe váratlanul betoppanó idegen úgy megváltja az odabenti világot, hogy kő kövön nem marad, de még ő sem.


Az odabenti világnak egyébként fizikailag is részei és részesei vagyunk; nemcsak azért, mert bent ülünk ebben a bizonyos lakásban (amely egyébként ezúttal nem igazi lakás, hanem a Trafó melletti Tündérgyár egyik helyiségében rendezte be Sebő Rózsa), hanem mert a közönség „bezsilipeltetése” során az aszfaltpróféta Pitbull velünk is elbeszélget, ránk borítja szedett-vedett gondolatain kívül elsősorban is a svádáját. Nagy Zsolt Pitbullja ugyan állítása szerint több száz lakásba próbálta már bedumálni magát, mielőtt betelepedett a Szabó Zola–Stefanovics Angéla játszotta egyszerű párhoz, de ahogyan birtokba veszi őket és az életüket, aligha hihető, hogy sikertelen próbálkozások szegélyezték eddigi útját. Hengerel.

 


Fotó: Somogyi-Magyar Gréta

 

 

A megváltás, életátrendezés önveszélyes, nagyjából mindenki belepusztul. A közönség soraiból bevont játszó személyek (Stork Natasa, Boross Martin) az interaktivitás látszatát keltve csinálnak afféle miniuniverzumot a pincelakásból; gondoljunk magunkra, persze. Ekkorra a darab – melyben a fiatal pár közismert rugóra járó, egyszerű, megindítóan normális életének mély sebei és konfliktusai tárulnak föl, amelyeket nyilván jobb lett volna takarva tartani mindörökre – alaposan elfárad, s a különb-különb csavarások sem pörgetik föl. Az előadás svungja kitart azért a végéig, s a félig ivott sörök is ott várják gazdáikat a külső helyiségben, ahol hagyták.

 

Trafó, október 8.

 

Legközelebbi előadás: itt.

 


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.