ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - Schilling Árpád

Kérés a színházi emberhez

  • Schilling Árpád
  • 2016. október 15.

Színház

Ugye, nem hallgatsz majd?

Ugye, nem engeded, hogy a közönség, amely maga a társadalom, kikerülje azt a borzalmasan bonyolult és fájdalmas kérdést, hogy vajon miért kell egyáltalán segíteni bajba jutott embereken?

Ugye, megteszed, hogy az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulóján azon is elmerengsz, hogy mennyi ember emigrált hazánkból más országokba, ahol aztán befogadásra találtak?

Ugye, nem engeded, hogy háborúból, polgárháborúból, elnyomó diktatúrából menekülő embereket csak azért ne tiszteljünk, mert azok más valláshoz vagy etnikumhoz tartoznak, és mert nincs annyi pénzük, hogy megvásárolják maguknak a magyar állampolgárságot?

Ugye, nem engeded, hogy Magyarországon odáig süllyedjen a közbeszéd és a közerkölcs, hogy a nyomorúság és kiszolgáltatottság már semmiféle empátiát se váltson ki az emberekből?

Ugye, nem mész el lesütött szemmel az embertelenség mellett?

Ugye, megteszed, hogy lehetőségeidhez mérten segítesz ébren tartani az emberség lángját? (Bármennyire is patetikus ez.)

Ugye, nem hagy hidegen a hülyeség, a gyűlölet és a tisztességtelenség?

Ugye, tudod, hogy az Európai Unió nem kötelezi a magyar államot migránsok befogadására, hogy a menekültek elleni kampány uszítás, és hogy a magyar állam jelenleg egyáltalán nem szolidáris olyan országokkal, amelyeknek az adójából fenntartja saját működését?

Az államilag támogatott színház kulturális intézmény: hozzásegíti közönségét az egyetemes emberi értékek megtapasztalásához.

Vannak idők és helyzetek, amikor a puszta művészet nem elég. Ki kell állni, és beszélni kell!

Az államilag támogatott színház közintézmény. A köz érdeke most az intézmények bátorsága: nem mindegy, mit gondolsz, nem mindegy, mit testesítesz meg. Légy példa!

És azt is kérem, hogy ne csak bölcs, de emberséges is légy!

Köszönöm.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.