ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - Schilling Árpád

Kérés a színházi emberhez

  • Schilling Árpád
  • 2016. október 15.

Színház

Ugye, nem hallgatsz majd?

Ugye, nem engeded, hogy a közönség, amely maga a társadalom, kikerülje azt a borzalmasan bonyolult és fájdalmas kérdést, hogy vajon miért kell egyáltalán segíteni bajba jutott embereken?

Ugye, megteszed, hogy az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulóján azon is elmerengsz, hogy mennyi ember emigrált hazánkból más országokba, ahol aztán befogadásra találtak?

Ugye, nem engeded, hogy háborúból, polgárháborúból, elnyomó diktatúrából menekülő embereket csak azért ne tiszteljünk, mert azok más valláshoz vagy etnikumhoz tartoznak, és mert nincs annyi pénzük, hogy megvásárolják maguknak a magyar állampolgárságot?

Ugye, nem engeded, hogy Magyarországon odáig süllyedjen a közbeszéd és a közerkölcs, hogy a nyomorúság és kiszolgáltatottság már semmiféle empátiát se váltson ki az emberekből?

Ugye, nem mész el lesütött szemmel az embertelenség mellett?

Ugye, megteszed, hogy lehetőségeidhez mérten segítesz ébren tartani az emberség lángját? (Bármennyire is patetikus ez.)

Ugye, nem hagy hidegen a hülyeség, a gyűlölet és a tisztességtelenség?

Ugye, tudod, hogy az Európai Unió nem kötelezi a magyar államot migránsok befogadására, hogy a menekültek elleni kampány uszítás, és hogy a magyar állam jelenleg egyáltalán nem szolidáris olyan országokkal, amelyeknek az adójából fenntartja saját működését?

Az államilag támogatott színház kulturális intézmény: hozzásegíti közönségét az egyetemes emberi értékek megtapasztalásához.

Vannak idők és helyzetek, amikor a puszta művészet nem elég. Ki kell állni, és beszélni kell!

Az államilag támogatott színház közintézmény. A köz érdeke most az intézmények bátorsága: nem mindegy, mit gondolsz, nem mindegy, mit testesítesz meg. Légy példa!

És azt is kérem, hogy ne csak bölcs, de emberséges is légy!

Köszönöm.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.