rés a présen

„Pina Bauschsal táncoltam széki csárdást”

Gombai Szabolcs táncos

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: Emlékszel a pillanatra, hogyan váltottál néptáncról kortársra?

Gombai Szabolcs: Ilyen pillanat nem volt. Már a Szögi Csaba vezette Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes – ahova 11 évesen kerültem – sem tiszta autentikát képviselt, hanem táncszínházi darabokat készítettek, de nagyon komoly néptáncképzés is folyt, így már akkor láttam, hogyan lehet a néptáncból táncszínházat csinálni. Emlékszem, sokszor eljöttek a bemutatókra a győri balettosok, s mivel balettképzés is folyt, volt, hogy Markó Iván onnan választott táncosokat. Később aztán a Közép-Európa Táncszínház csapata is főleg közülük került ki. Tizennégy évesen a szegedi Táncművészeti Szakközépiskolába kerültem, ott is volt balett, modern és társastánc, színészmesterség-óra, mellette a JATE felnőtt néptáncegyüttesében is táncoltam, és láthattuk a szegedi balett előadásait, mindez jól kiegészítette egymást. Érettségi után, 18 évesen egyből a Honvéd Táncegyütteshez csatlakoztam, itt Novák Ferenc vezetése alatt szintén készültek az autentikus néptáncon kívül táncszínházi darabok szöveges, énekes szerepekkel, itt is megtapasztalhattam, hogy a néptánc mint anyanyelv milyen sok szinten használható. A Honvéd sokszínűségét az is mutatja, hogy külön meghívottként vehettünk részt a Tanztheater Wuppertal 25. évfordulóján, még táncoltam is Pina Bauschsal széki csárdást.

rap: Hogyan kerültél a Bozsik Yvette Társulatba?

GSZ: Bozsik Yvette 2004-ben táncosokat keresett a Tavaszi áldozat – Most ősz van… című előadáshoz. Beválogatott, és nagyon jól éreztem magam velük, tetszett, hogy Yvette milyen sokféle táncost „használt” sokféleképpen és érzékenyen. Megtetszett a munkamódszere, a profizmusa, a színpadi látásmódja, a humora. Örültem, hogy csatlakozhatok. Meg kellett tanulnom az aktuális repertoárt, amely 8-10 darabból állt, aztán jöttek az új bemutatók. Az operaház felkérésére Yvette koreografálta Stravinsky Menyegzőjét, ahol én voltam az asszisztense, és eltáncolhattam benne a férfi főszerepet. Sok budapesti színházban játszhattam Yvette darabjaiban, és több produkcióban voltam koreográfusasszisztens.

rap: Mely előadásokban láthatunk?

GSZ: Ebben az évadban is megy két gyerekelő­adásunk, a Pöttyös Panni az iskolában a Thália Arizona színpadán, és a Nemzeti Táncszínház szervezésében a Csizmás kandúr, amellyel Keszthelyre és Egerbe is utazunk ősszel. Tovább játssza a Nemzeti Színház a tavaly bemutatott Éden földön című családi musicalt, és látható lesz a Művészetek Palotájában az Oidipusz, amelyben Kreónt táncolom. A Magyar Állami Népi Együttessel lesz egy közös estünk, amelyen a Tavaszi áldozattal lépünk fel de­cemberben a MOM Kulturális Központban, a Pécsi Tánctalálkozón pedig a Prédából mutatunk be egy részletet.

rap: Milyen bemutatókra készülsz?

GSZ: Az évad első bemutatója a Rozsda lovag és Fránya Frida, ami szeptember 10-től látható, ez
Yvette harmadik Rozsda lovag-rendezése, ezúttal a Karinthy Színház felkérésére. A koreográfiát társulatunk táncosa, Vislóczki Szabolcs készítette, ebben én leszek Koksz, a sárkány, és nemcsak táncolok, hanem énekelek is. Felújítjuk a remek Kabaré – elvágyódás két részben című előadást, amelyben a tavalyi visszatérése után újra színpadra lép Yvette is a Zenebohóc szerepében, ennek a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán lesz a bemutatója szeptember 26-án. Majd újra a kaposvári Csiky Gergely Színházban dolgozunk, és november 4-én be is mutatjuk a Kőműves Kelement, december közepén pedig a Nemzeti Táncszínház felkérésére a Marczi Közösségi Térben a Pinokkiót. Az évad második felében dolgozunk még a Nemzeti Színház nagyszínpadán és a Művészetek Palotájában is.

rap: Mit nézel szívesen?

GSZ: Nem vagyok gyakori színházjáró, de régóta nagyon kedvelem és mindig elmegyek Pintér Béla és Társulata előadásaira. Jóban vagyok a katonás színészekkel, őket is szívesen megnézem, és megjött a kedvem, hogy elmenjek megnézni egy-két operát. Egyébként jó focimeccseket is szívesen nézek.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.