rés a présen

„Pina Bauschsal táncoltam széki csárdást”

Gombai Szabolcs táncos

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: Emlékszel a pillanatra, hogyan váltottál néptáncról kortársra?

Gombai Szabolcs: Ilyen pillanat nem volt. Már a Szögi Csaba vezette Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes – ahova 11 évesen kerültem – sem tiszta autentikát képviselt, hanem táncszínházi darabokat készítettek, de nagyon komoly néptáncképzés is folyt, így már akkor láttam, hogyan lehet a néptáncból táncszínházat csinálni. Emlékszem, sokszor eljöttek a bemutatókra a győri balettosok, s mivel balettképzés is folyt, volt, hogy Markó Iván onnan választott táncosokat. Később aztán a Közép-Európa Táncszínház csapata is főleg közülük került ki. Tizennégy évesen a szegedi Táncművészeti Szakközépiskolába kerültem, ott is volt balett, modern és társastánc, színészmesterség-óra, mellette a JATE felnőtt néptáncegyüttesében is táncoltam, és láthattuk a szegedi balett előadásait, mindez jól kiegészítette egymást. Érettségi után, 18 évesen egyből a Honvéd Táncegyütteshez csatlakoztam, itt Novák Ferenc vezetése alatt szintén készültek az autentikus néptáncon kívül táncszínházi darabok szöveges, énekes szerepekkel, itt is megtapasztalhattam, hogy a néptánc mint anyanyelv milyen sok szinten használható. A Honvéd sokszínűségét az is mutatja, hogy külön meghívottként vehettünk részt a Tanztheater Wuppertal 25. évfordulóján, még táncoltam is Pina Bauschsal széki csárdást.

rap: Hogyan kerültél a Bozsik Yvette Társulatba?

GSZ: Bozsik Yvette 2004-ben táncosokat keresett a Tavaszi áldozat – Most ősz van… című előadáshoz. Beválogatott, és nagyon jól éreztem magam velük, tetszett, hogy Yvette milyen sokféle táncost „használt” sokféleképpen és érzékenyen. Megtetszett a munkamódszere, a profizmusa, a színpadi látásmódja, a humora. Örültem, hogy csatlakozhatok. Meg kellett tanulnom az aktuális repertoárt, amely 8-10 darabból állt, aztán jöttek az új bemutatók. Az operaház felkérésére Yvette koreografálta Stravinsky Menyegzőjét, ahol én voltam az asszisztense, és eltáncolhattam benne a férfi főszerepet. Sok budapesti színházban játszhattam Yvette darabjaiban, és több produkcióban voltam koreográfusasszisztens.

rap: Mely előadásokban láthatunk?

GSZ: Ebben az évadban is megy két gyerekelő­adásunk, a Pöttyös Panni az iskolában a Thália Arizona színpadán, és a Nemzeti Táncszínház szervezésében a Csizmás kandúr, amellyel Keszthelyre és Egerbe is utazunk ősszel. Tovább játssza a Nemzeti Színház a tavaly bemutatott Éden földön című családi musicalt, és látható lesz a Művészetek Palotájában az Oidipusz, amelyben Kreónt táncolom. A Magyar Állami Népi Együttessel lesz egy közös estünk, amelyen a Tavaszi áldozattal lépünk fel de­cemberben a MOM Kulturális Központban, a Pécsi Tánctalálkozón pedig a Prédából mutatunk be egy részletet.

rap: Milyen bemutatókra készülsz?

GSZ: Az évad első bemutatója a Rozsda lovag és Fránya Frida, ami szeptember 10-től látható, ez
Yvette harmadik Rozsda lovag-rendezése, ezúttal a Karinthy Színház felkérésére. A koreográfiát társulatunk táncosa, Vislóczki Szabolcs készítette, ebben én leszek Koksz, a sárkány, és nemcsak táncolok, hanem énekelek is. Felújítjuk a remek Kabaré – elvágyódás két részben című előadást, amelyben a tavalyi visszatérése után újra színpadra lép Yvette is a Zenebohóc szerepében, ennek a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán lesz a bemutatója szeptember 26-án. Majd újra a kaposvári Csiky Gergely Színházban dolgozunk, és november 4-én be is mutatjuk a Kőműves Kelement, december közepén pedig a Nemzeti Táncszínház felkérésére a Marczi Közösségi Térben a Pinokkiót. Az évad második felében dolgozunk még a Nemzeti Színház nagyszínpadán és a Művészetek Palotájában is.

rap: Mit nézel szívesen?

GSZ: Nem vagyok gyakori színházjáró, de régóta nagyon kedvelem és mindig elmegyek Pintér Béla és Társulata előadásaira. Jóban vagyok a katonás színészekkel, őket is szívesen megnézem, és megjött a kedvem, hogy elmenjek megnézni egy-két operát. Egyébként jó focimeccseket is szívesen nézek.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.