Tánc

Ketten / Sinni

  • - sisso -
  • 2019. november 30.

Színház

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Mészáros Máté mintha az elsöprő, Ultima Vez-es fizikalitás és a dinamikai kinyilatkoztatás helyett újabban mással lenne elfoglalva. Szinte molyol a színpadon, kapcsolatok alakulásáról, testi kölcsönhatásokról filozofál a térben. Folyamatosan változó helyzeteket hoz létre, felépíti, majd lebontja azokat, míg a láncreakciókból felviláglik két ember, akik szimbiotikusan együttműködnek, míg a többi leválik, elszürkül, háttérbe kerül. Aztán újra átalakul a kép.

Juhász Péter darabjának címe, a Sinni azt jelenti ónorvégul, hogy társ, illetve követő. Ha lett volna Ó-Norvégiában fészbúk, akkor ez az előadás arról szólna. Helyette be kell érnünk azzal, hogy a kapcsolatok kialakulását vizsgálja, majd ezek hatását az épp jelen lévő többi emberre. Különös nyelven éneklő, elszigetelt kis kórus a kezdő kép, és technozenére, fénykörökben vergődő egyének látványával végződik a darab. A kettő között játszódnak le a kapcsolatok, hol némafilmeket idéző jelenetekben, hol tiszta táncban elbeszélve. Mindehhez ipari zene, villogó fények, karakteres jelmezek, cirkuszi hangulat és önmagukba csavarodó, különös mozdulatrendszerek. A táncosok a legjobb formájukat hozzák. Különösen Szilvási Anna, Nyeste Adrienn és Takács László.

- sisso -

Nemzeti Táncszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."