Tánc

Ketten / Sinni

  • - sisso -
  • 2019. november 30.

Színház

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Mészáros Máté mintha az elsöprő, Ultima Vez-es fizikalitás és a dinamikai kinyilatkoztatás helyett újabban mással lenne elfoglalva. Szinte molyol a színpadon, kapcsolatok alakulásáról, testi kölcsönhatásokról filozofál a térben. Folyamatosan változó helyzeteket hoz létre, felépíti, majd lebontja azokat, míg a láncreakciókból felviláglik két ember, akik szimbiotikusan együttműködnek, míg a többi leválik, elszürkül, háttérbe kerül. Aztán újra átalakul a kép.

Juhász Péter darabjának címe, a Sinni azt jelenti ónorvégul, hogy társ, illetve követő. Ha lett volna Ó-Norvégiában fészbúk, akkor ez az előadás arról szólna. Helyette be kell érnünk azzal, hogy a kapcsolatok kialakulását vizsgálja, majd ezek hatását az épp jelen lévő többi emberre. Különös nyelven éneklő, elszigetelt kis kórus a kezdő kép, és technozenére, fénykörökben vergődő egyének látványával végződik a darab. A kettő között játszódnak le a kapcsolatok, hol némafilmeket idéző jelenetekben, hol tiszta táncban elbeszélve. Mindehhez ipari zene, villogó fények, karakteres jelmezek, cirkuszi hangulat és önmagukba csavarodó, különös mozdulatrendszerek. A táncosok a legjobb formájukat hozzák. Különösen Szilvási Anna, Nyeste Adrienn és Takács László.

- sisso -

Nemzeti Táncszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.