Tánc

Ketten / Sinni

  • - sisso -
  • 2019. november 30.

Színház

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Mészáros Máté mintha az elsöprő, Ultima Vez-es fizikalitás és a dinamikai kinyilatkoztatás helyett újabban mással lenne elfoglalva. Szinte molyol a színpadon, kapcsolatok alakulásáról, testi kölcsönhatásokról filozofál a térben. Folyamatosan változó helyzeteket hoz létre, felépíti, majd lebontja azokat, míg a láncreakciókból felviláglik két ember, akik szimbiotikusan együttműködnek, míg a többi leválik, elszürkül, háttérbe kerül. Aztán újra átalakul a kép.

Juhász Péter darabjának címe, a Sinni azt jelenti ónorvégul, hogy társ, illetve követő. Ha lett volna Ó-Norvégiában fészbúk, akkor ez az előadás arról szólna. Helyette be kell érnünk azzal, hogy a kapcsolatok kialakulását vizsgálja, majd ezek hatását az épp jelen lévő többi emberre. Különös nyelven éneklő, elszigetelt kis kórus a kezdő kép, és technozenére, fénykörökben vergődő egyének látványával végződik a darab. A kettő között játszódnak le a kapcsolatok, hol némafilmeket idéző jelenetekben, hol tiszta táncban elbeszélve. Mindehhez ipari zene, villogó fények, karakteres jelmezek, cirkuszi hangulat és önmagukba csavarodó, különös mozdulatrendszerek. A táncosok a legjobb formájukat hozzák. Különösen Szilvási Anna, Nyeste Adrienn és Takács László.

- sisso -

Nemzeti Táncszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.