Tánc

Ketten / Sinni

  • - sisso -
  • 2019. november 30.

Színház

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Mészáros Máté mintha az elsöprő, Ultima Vez-es fizikalitás és a dinamikai kinyilatkoztatás helyett újabban mással lenne elfoglalva. Szinte molyol a színpadon, kapcsolatok alakulásáról, testi kölcsönhatásokról filozofál a térben. Folyamatosan változó helyzeteket hoz létre, felépíti, majd lebontja azokat, míg a láncreakciókból felviláglik két ember, akik szimbiotikusan együttműködnek, míg a többi leválik, elszürkül, háttérbe kerül. Aztán újra átalakul a kép.

Juhász Péter darabjának címe, a Sinni azt jelenti ónorvégul, hogy társ, illetve követő. Ha lett volna Ó-Norvégiában fészbúk, akkor ez az előadás arról szólna. Helyette be kell érnünk azzal, hogy a kapcsolatok kialakulását vizsgálja, majd ezek hatását az épp jelen lévő többi emberre. Különös nyelven éneklő, elszigetelt kis kórus a kezdő kép, és technozenére, fénykörökben vergődő egyének látványával végződik a darab. A kettő között játszódnak le a kapcsolatok, hol némafilmeket idéző jelenetekben, hol tiszta táncban elbeszélve. Mindehhez ipari zene, villogó fények, karakteres jelmezek, cirkuszi hangulat és önmagukba csavarodó, különös mozdulatrendszerek. A táncosok a legjobb formájukat hozzák. Különösen Szilvási Anna, Nyeste Adrienn és Takács László.

- sisso -

Nemzeti Táncszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.