Tánc

Ketten / Sinni

  • - sisso -
  • 2019. november 30.

Színház

Dupla bemutatót tartott a Közép-Európa Táncszínház (KET) a CAFe Budapest keretében. Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című koreográfiáját szerkesztették egy estébe, hogy bemutassák, mire képesek a KET táncosai a vendégkoreográfusok vezényletével.

Mészáros Máté mintha az elsöprő, Ultima Vez-es fizikalitás és a dinamikai kinyilatkoztatás helyett újabban mással lenne elfoglalva. Szinte molyol a színpadon, kapcsolatok alakulásáról, testi kölcsönhatásokról filozofál a térben. Folyamatosan változó helyzeteket hoz létre, felépíti, majd lebontja azokat, míg a láncreakciókból felviláglik két ember, akik szimbiotikusan együttműködnek, míg a többi leválik, elszürkül, háttérbe kerül. Aztán újra átalakul a kép.

Juhász Péter darabjának címe, a Sinni azt jelenti ónorvégul, hogy társ, illetve követő. Ha lett volna Ó-Norvégiában fészbúk, akkor ez az előadás arról szólna. Helyette be kell érnünk azzal, hogy a kapcsolatok kialakulását vizsgálja, majd ezek hatását az épp jelen lévő többi emberre. Különös nyelven éneklő, elszigetelt kis kórus a kezdő kép, és technozenére, fénykörökben vergődő egyének látványával végződik a darab. A kettő között játszódnak le a kapcsolatok, hol némafilmeket idéző jelenetekben, hol tiszta táncban elbeszélve. Mindehhez ipari zene, villogó fények, karakteres jelmezek, cirkuszi hangulat és önmagukba csavarodó, különös mozdulatrendszerek. A táncosok a legjobb formájukat hozzák. Különösen Szilvási Anna, Nyeste Adrienn és Takács László.

- sisso -

Nemzeti Táncszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”