rés a présen

„Mindenkinek valamiféle harc”

Rába Roland színész

  • rés a présen
  • 2019. november 30.

Színház

rés a présen: Leszámolás velem című 2017-es monodráma-rendezésed még mindig műsoron van a Jurányiban. Tapasztalataid szerint mitől működik egy ilyen személyes hangvételű adaptáció?

Rába Roland: Talán pont a személyességtől. A szerző Edouard Louis, a Leszámolás Eddyvel című regényében a saját viszontagságos gyerekkorát meséli el. Nagy Dániel Viktor színész pedig zavarba ejtő természetességgel adja elő mindezt. Úgy gondolom, hogy a gyerekkor, a felnőtté válás folyamata, mindenkinek valamiféle harc. Az előadás egy különösen nehéz gyerekkorról mesél, és ezt látni, átélni talán egyszerre megrázó és felszabadító a néző számára.

rap: Ismét egy személyes és a felnőtté válásról szóló történet bemutatójára készülsz. A hagyaték című előadásnak mi az irodalmi alapanyaga?

RR: Alice Miller, A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása című sikerkönyv szerzője a gyerekkori traumák felnőtt életre gyakorolt hatását vizsgálta. Az első volt, aki pszichoanalitikusként a gyerekek nézőpontját állította fókuszba. Megfogalmazása szerint a felnőtteknek tisztelettel kellene fordulniuk a gyerekek felé. Világhírű könyveiben bemutatta, hogy az elfojtott gyermekkori traumák, a gyermekkorban elszenvedett szülői bántások hosszú távú hatást gyakorolnak, és érvényesek lehetnek a felnőttkorban is. Aztán 2014-ben megjelent egy könyv, amelyet Alice Miller fia, a terapeuta Martin Miller írt az anyja halála után négy évvel. A könyv egyfajta vádbeszéd az anya ellen, aki, fia megfogalmazása szerint „hátborzongató, vérszívó, a végtelenségig hazug és szeretetmentes anya volt”. És szétrombolta a gyerekkorát azzal, hogy soha nem szerette! Az anya és a fiú kapcsolatáról szóló előadás alapanyaga Martin Miller említett könyve, illetve Alice Miller gyerekekről szóló tudományos munkái.

rap: A hagyatékban ezúttal színészként veszel részt. Kikkel dolgozol együtt?

RR: Feuer Yvette, a Láthatáron Csoport művészeti vezetője keresett meg ezzel a munkával. Ő játssza Alice Millert, én pedig Martin Millert. Yvette-et rég­óta ismerem, Zalaszentgróton egy színházi táborban találkoztam vele 18 éves koromban. Az előadás rendezője Tárnoki Márk. Vele ez az első munkám, de remélem, nem az utolsó.

rap: Kibírod, hogy ne szólj bele a rendezésbe?

RR: Tárnoki Márk, a rendező még csak tavaly végzett az SZFE-n, mégis olyan biztos kézzel irányítja a próbákat, hogy igazán öröm vele a munka. Kíváncsi a véleményünkre. Ha nem is bele, de hozzászólok természetesen. Viszont ő dönt, ha dönteni kell.

rap: Mikor látható az előadás?

RR: November 6-án mutatjuk be A hagyatékot a Hold 21 HPS Kultúrszalonban, mely számunkra egy új játszóhely Budapesten, az V. kerületi Hold utca 21. szám alatt. A további előadások november 7-én, 27-én és 28-án lesznek.

rap: Hol találkozhatunk még veled az évadban?

RR: Következőnek a Dollár Papa Gyermekei produkcióval dolgozom Ördög Tamás rendezésében a Trafóban. A Lady Chatterley szeretője című regényből készülő előadás decemberben lesz látható.

rap: Van olyan alkotótárs, akit nem szeretnél kihagyni a pályádon?

RR: Számos olyan alkotó – színész, rendező – van, akivel szívesen dolgoznék. Szabadúszóként nagyobb is az esély, hogy létrejönnek ezek a találkozások.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."