rés a présen

„Mindenkinek valamiféle harc”

Rába Roland színész

  • rés a présen
  • 2019. november 30.

Színház

rés a présen: Leszámolás velem című 2017-es monodráma-rendezésed még mindig műsoron van a Jurányiban. Tapasztalataid szerint mitől működik egy ilyen személyes hangvételű adaptáció?

Rába Roland: Talán pont a személyességtől. A szerző Edouard Louis, a Leszámolás Eddyvel című regényében a saját viszontagságos gyerekkorát meséli el. Nagy Dániel Viktor színész pedig zavarba ejtő természetességgel adja elő mindezt. Úgy gondolom, hogy a gyerekkor, a felnőtté válás folyamata, mindenkinek valamiféle harc. Az előadás egy különösen nehéz gyerekkorról mesél, és ezt látni, átélni talán egyszerre megrázó és felszabadító a néző számára.

rap: Ismét egy személyes és a felnőtté válásról szóló történet bemutatójára készülsz. A hagyaték című előadásnak mi az irodalmi alapanyaga?

RR: Alice Miller, A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása című sikerkönyv szerzője a gyerekkori traumák felnőtt életre gyakorolt hatását vizsgálta. Az első volt, aki pszichoanalitikusként a gyerekek nézőpontját állította fókuszba. Megfogalmazása szerint a felnőtteknek tisztelettel kellene fordulniuk a gyerekek felé. Világhírű könyveiben bemutatta, hogy az elfojtott gyermekkori traumák, a gyermekkorban elszenvedett szülői bántások hosszú távú hatást gyakorolnak, és érvényesek lehetnek a felnőttkorban is. Aztán 2014-ben megjelent egy könyv, amelyet Alice Miller fia, a terapeuta Martin Miller írt az anyja halála után négy évvel. A könyv egyfajta vádbeszéd az anya ellen, aki, fia megfogalmazása szerint „hátborzongató, vérszívó, a végtelenségig hazug és szeretetmentes anya volt”. És szétrombolta a gyerekkorát azzal, hogy soha nem szerette! Az anya és a fiú kapcsolatáról szóló előadás alapanyaga Martin Miller említett könyve, illetve Alice Miller gyerekekről szóló tudományos munkái.

rap: A hagyatékban ezúttal színészként veszel részt. Kikkel dolgozol együtt?

RR: Feuer Yvette, a Láthatáron Csoport művészeti vezetője keresett meg ezzel a munkával. Ő játssza Alice Millert, én pedig Martin Millert. Yvette-et rég­óta ismerem, Zalaszentgróton egy színházi táborban találkoztam vele 18 éves koromban. Az előadás rendezője Tárnoki Márk. Vele ez az első munkám, de remélem, nem az utolsó.

rap: Kibírod, hogy ne szólj bele a rendezésbe?

RR: Tárnoki Márk, a rendező még csak tavaly végzett az SZFE-n, mégis olyan biztos kézzel irányítja a próbákat, hogy igazán öröm vele a munka. Kíváncsi a véleményünkre. Ha nem is bele, de hozzászólok természetesen. Viszont ő dönt, ha dönteni kell.

rap: Mikor látható az előadás?

RR: November 6-án mutatjuk be A hagyatékot a Hold 21 HPS Kultúrszalonban, mely számunkra egy új játszóhely Budapesten, az V. kerületi Hold utca 21. szám alatt. A további előadások november 7-én, 27-én és 28-án lesznek.

rap: Hol találkozhatunk még veled az évadban?

RR: Következőnek a Dollár Papa Gyermekei produkcióval dolgozom Ördög Tamás rendezésében a Trafóban. A Lady Chatterley szeretője című regényből készülő előadás decemberben lesz látható.

rap: Van olyan alkotótárs, akit nem szeretnél kihagyni a pályádon?

RR: Számos olyan alkotó – színész, rendező – van, akivel szívesen dolgoznék. Szabadúszóként nagyobb is az esély, hogy létrejönnek ezek a találkozások.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.