rés a présen

„Mindenkinek valamiféle harc”

Rába Roland színész

  • rés a présen
  • 2019. november 30.

Színház

rés a présen: Leszámolás velem című 2017-es monodráma-rendezésed még mindig műsoron van a Jurányiban. Tapasztalataid szerint mitől működik egy ilyen személyes hangvételű adaptáció?

Rába Roland: Talán pont a személyességtől. A szerző Edouard Louis, a Leszámolás Eddyvel című regényében a saját viszontagságos gyerekkorát meséli el. Nagy Dániel Viktor színész pedig zavarba ejtő természetességgel adja elő mindezt. Úgy gondolom, hogy a gyerekkor, a felnőtté válás folyamata, mindenkinek valamiféle harc. Az előadás egy különösen nehéz gyerekkorról mesél, és ezt látni, átélni talán egyszerre megrázó és felszabadító a néző számára.

rap: Ismét egy személyes és a felnőtté válásról szóló történet bemutatójára készülsz. A hagyaték című előadásnak mi az irodalmi alapanyaga?

RR: Alice Miller, A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása című sikerkönyv szerzője a gyerekkori traumák felnőtt életre gyakorolt hatását vizsgálta. Az első volt, aki pszichoanalitikusként a gyerekek nézőpontját állította fókuszba. Megfogalmazása szerint a felnőtteknek tisztelettel kellene fordulniuk a gyerekek felé. Világhírű könyveiben bemutatta, hogy az elfojtott gyermekkori traumák, a gyermekkorban elszenvedett szülői bántások hosszú távú hatást gyakorolnak, és érvényesek lehetnek a felnőttkorban is. Aztán 2014-ben megjelent egy könyv, amelyet Alice Miller fia, a terapeuta Martin Miller írt az anyja halála után négy évvel. A könyv egyfajta vádbeszéd az anya ellen, aki, fia megfogalmazása szerint „hátborzongató, vérszívó, a végtelenségig hazug és szeretetmentes anya volt”. És szétrombolta a gyerekkorát azzal, hogy soha nem szerette! Az anya és a fiú kapcsolatáról szóló előadás alapanyaga Martin Miller említett könyve, illetve Alice Miller gyerekekről szóló tudományos munkái.

rap: A hagyatékban ezúttal színészként veszel részt. Kikkel dolgozol együtt?

RR: Feuer Yvette, a Láthatáron Csoport művészeti vezetője keresett meg ezzel a munkával. Ő játssza Alice Millert, én pedig Martin Millert. Yvette-et rég­óta ismerem, Zalaszentgróton egy színházi táborban találkoztam vele 18 éves koromban. Az előadás rendezője Tárnoki Márk. Vele ez az első munkám, de remélem, nem az utolsó.

rap: Kibírod, hogy ne szólj bele a rendezésbe?

RR: Tárnoki Márk, a rendező még csak tavaly végzett az SZFE-n, mégis olyan biztos kézzel irányítja a próbákat, hogy igazán öröm vele a munka. Kíváncsi a véleményünkre. Ha nem is bele, de hozzászólok természetesen. Viszont ő dönt, ha dönteni kell.

rap: Mikor látható az előadás?

RR: November 6-án mutatjuk be A hagyatékot a Hold 21 HPS Kultúrszalonban, mely számunkra egy új játszóhely Budapesten, az V. kerületi Hold utca 21. szám alatt. A további előadások november 7-én, 27-én és 28-án lesznek.

rap: Hol találkozhatunk még veled az évadban?

RR: Következőnek a Dollár Papa Gyermekei produkcióval dolgozom Ördög Tamás rendezésében a Trafóban. A Lady Chatterley szeretője című regényből készülő előadás decemberben lesz látható.

rap: Van olyan alkotótárs, akit nem szeretnél kihagyni a pályádon?

RR: Számos olyan alkotó – színész, rendező – van, akivel szívesen dolgoznék. Szabadúszóként nagyobb is az esély, hogy létrejönnek ezek a találkozások.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.