Kezdődnek a meghallgatások az Operaház főigazgatói posztjára

  • narancs.hu
  • 2023. április 25.

Színház

Berendelték a 11 jelöltet, Csák János hamarosan választ.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium által felkért bizottság 2023. április 26–27-én mind a 11 jelöltet meghallgatja, akik a Magyar Állami Operaház élére pályáztak. A bizottsági meghallgatást követően Csák János kulturális és innovációs miniszternek 30 napja van, hogy döntést hozzon, ki lenne a legalkalmasabb a főigazgatói posztra – írja az Index.

Mikor lapunk január első napjaiban az Operaház jelenlegi igazgatója, Ókovács Szilveszter tizenkét éves regnálásáról írt, csak annyit lehetett tudni, hogy a Csák-féle minisztériumban novemberben eredménytelennek nyilvánították az igazgatói pályázatot. Majd az új pályázat kiírásakor úgy tűnhetett, senki nem akarja igazán a nyakába az Operát, sőt olyan hírek is felröppentek, és az angol nyelvű kiírásból is erre lehetett következtetni, hogy külföldi szakembert várnak. A pályázat beadási határideje március 28-án járt le, és erre már bőven akadt jelentkező. Mint arról beszámoltunk, sorra jelentették be a pályázók,köztük Miklósa Erika, Rost Andrea, Molnár Levente, Kesselyák Gergely, Horváth Ádám, Aczél András, Alpaslan Ertüngealp, hogy szívesen irányítanák az Operaházat.

 A jó értesült Index információi szerint tizenegyen pályáztak:

  • Aczél András rendező,
  • Boldoghy-Kummert Péter, az Operaház zenekari művésze, a nagybőgőszóló szólamvezetője,
  • Ertüngealp Alpaslan, Magyarországon élő törökországi görög származású karmester,
  • Győriványi Ráth György karmester, aki korábban háromszor is betöltötte rövidebb ideig a fő-zeneigazgatói pozíciót.
  • Horváth Ádám operaénekes, zenei producer, a Magyar Állami Operaház volt miniszteri biztosa és főigazgatója,
  • Kesselyák Gergely, az Operaház jelenlegi első karmestere,
  • Miklósa Erika opera-énekesnő,
  • Molnár Levente gyergyóremetei születésű operaénekes,
  • Ókovács Szilveszter jelenlegi megbízott főigazgató,
  • Rost Andrea opera-énekesnő és
  • Vadász Dániel jogász, énekes, kulturális menedzser, a Coopera ügyvezető igazgatója.

A bírálóbizottságnak az előadó-művészeti törvény szerint csak a jelöltek alkalmasságát kell vizsgálnia, és a többségi döntés – amely alapján több jelöltet is alkalmasnak találhatnak – után csak javaslattételi joga van. A döntést a munkáltató, vagyis a miniszter, Csák János hozza majd meg.

A bizottság tagja az Index informácija szerint

  • Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének elnöke,
  • Kiss-B. Attila, a Budapesti Operettszínház főigazgatója (ő Rátóti Zoltán színművész helyére került be, Rátóti egészségügyi okokra hivatkozva lemondott a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektori pozíciójáról is),
  • Kovács János karmester,
  • Szakály György táncművész,
  • Rockenbauer Zoltán művészettörténész, a Wagner Társaság tagja, korábbi nemzeti kulturális örökség miniszter,
  • Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár,
  • Krucsainé Herter Anikó helyettes államtitkár,
  • Gyimesi László zenész, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke és az Operaház dolgozóit képviselő
  • Fahidi Patrícia hegedűművész.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.