rés a présen

„Mindenkinek máshogy jó”

  • rés a présen
  • 2023. április 26.

Színház

Gryllus Dorka színész

rés a présen: A hamarosan látható darabod címe SZX_MCHN, avagy vágyaink meghurcoltatása. Miért fordultál a rendezés felé?

Gryllus Dorka: Korábban Soós Attilával, a Trojka Színházi Társulás vezetőjével közösen rendeztük meg Eke Angéla Én, Iphigénia című mo­no­drámájának egyik variációját, és nagyon élveztem azt a munkát. Aztán Attila és a társulat tagjai folyton mondogatták, hogy rendezzek már valamit. Mostanra lett kedvem és időm is erre. Beflesseltem egy transzvesztita show-t, elkezdett foglalkoztatni a szexualitás témája, és ehhez alakult egy koncepció. Felkértük Závada Pétert, hogy dolgozzon velünk, felvettük a társulat és a barátaink sztorijait, interjúkat készítettünk, és kiderült, rengeteg olyan történet van a témában, amelyeket szinte senkivel nem osztunk meg. Tabusítva van a szexualitás, holott minden ember életének a kezdete, és olyan szükséglet, akár az evés. Nem beszélünk róla, nem mondjuk ki, még gyakran a partnerünknek sem, hogy mire vágyunk, miközben rengeteg elvárásnak meg akarunk felelni. Összeállt a SZX_MCHN…-hoz a hétfős csapat: a trojkás színészekhez (Nagy Dóra, Eke Angéla, Bárnai Péter, Mátrai Lukács Sándor és Ivanics Tamás) a társulaton kívülről Réti Adrienn és Lakatos Márk érkeztek szereplőnek. A felvett többórás anyagból Závada Péter végül egy rövidített változatot írt, majd abból készült el a végső, immár színpadra tehető anyag.

rap: Zenés show-műsorként definiáltátok a produkciót. Mennyire tartjátok a színházi formát?

GD: Még nem látom a végét. Április 28-án mutatjuk be, még bőven dolgozunk rajta, próbálunk. De az Alterego Club lesz a helyszín, így a show részéhez adottak a feltételek. Lesznek zenés betétek is, amelyeket Jessica Simet koreografál. Az Alterego egy nagyon izgalmas helyszín, van egy kicsi színpada is, és a táncparkett ezeken az estéken 8-tól fél 10-ig átalakul nézőtérré. Előadás után pedig indul a buli, ahogy egyébként is szokott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.