Küzdelem a nézőért

Lenni vagy nem lenni - Punk Rock

  • Csáki Judit
  • 2011. december 20.

Színház

Amióta senki nem zeng ódákat a négymillió eladott színházjegyről és az országos telt házról, színházi bűvészmutatványok sorozatának vagyunk szemtanúi. A találékonyságra és a rugalmasságra nagyobb szükség van, mint eddig bármikor; és ez még majdnem semmi, ha egy színház a közönségen kívül a színvonalra is ad. A politika - a kultúra egészével együtt (mínusz foci) - a színházakat is ejtette, és a maga szempontjából igaza van: a színház alkalmatlan az ideológiai szócső szerepére, mert ha bevállalja, nem lesz nézője neki.

 

A magaskultúra mai, a kormányzat részéről szándékos és többoldalú elsorvasztásának következtében tehát a színház önmagára lett utalva. Régi, bejáratott közönsége egyre szegényebb, miközben egyre éhesebb a szépre, jóra, újra. A potenciális nézőt viszont hosszan kell keresni, ezt a keresgélést nevezzük a műsortervvel, a tálalással való kísérletezésnek. A tartalmi, művészi kísérletezés - a színház legsajátabbja - mostanában egyre inkább pincébe-padlásra-peremkerületbe szorul, kivált a nagyobb nézőtérrel "megvert" színházakból; a közepesek és a kicsik pedig sokszor meggondolják, mit és mennyit engednek meg maguknak ebből a delikát ügyletből, az igazi színházcsinálásból.

 

És akkor még csak a fővárosi színházakról beszéltünk - a vidékiekről majd legközelebb.

A Vígszínház (a Pesti Színházzal súlyosbítva) kivált nehéz helyzetben van: esténként nagyjából ezerhétszáz embert kell meggyőznie arról, hogy zsöllyéiben a helye, kerül, amibe kerül. És ha egyszer meggyőzte őket, percekre sem dőlhet hátra elégedetten: máris újra agitálnia kell. Megtartani az eljövőket, és újakat hívni melléjük - és nem állni le, nyomni, nyomni, nyomni. Mert a kérdés ez: lenni vagy nem lenni.

 

Akárcsak a Lengyel Menyhért forgatókönyvéből készült, Korda Sándor által producerelt, Ernst Lubitsch rendezte 1942-es filmben, melyből színdarab is készült, amelyet Radnóti Zsuzsa és Deres Péter igazított a Víg színpadára. Színház a színházban, ráadásul komédiában, vagyis színész és szerep többlépcsős találkozásában, plusz még a háború, Hitler, a színpadon és a valóságban. A kacagás garantált.

 

És tényleg. A profi szerzőt Marton László ugyancsak profi rendezése tálalja föl a szórakozni vágyó közönségnek. Tekintet a fősodorra: a "színház a színházban" játékra, melynek Molnár Ferencet idéző mellékzöngéi kifejezetten hasznára vannak az előadásnak. Miként a történelmi körítés is, amelyet Marton ugyancsak kihasznál: a náci térhódítás közepette a mozgalmi ellenállásba belekényszerült színtársulat további lehetőséget kap nemcsak a civil kurázsi, hanem a színészi készségek megmutatására is. A Hamletet játszó, élvonalba ragadt színész egy hosszú és sikeres pályán tette magáévá mindazon manírokat, amelyek nem engedik lecsúszni az élről, de ugyanezen manírok jönnek kapóra a náci kettős ügynök szerepében is. Ja, és Lukács Sándor vastagon önironikus alakításában a saját manírjaival sem fukarkodik, sőt.

 

A kellemesség terepén flottul haladó előadás minden résztvevőnek kínál hálás pillanatokat - ha egész figurát, komoly szerepet nem is. Fesztbaum Béla Hitler-imitációja a megszólalás után is hatásos, Gyuriska János SS-tisztje szintén. Nem kell erőlködnie Mészáros Máténak sem a gyorsan meggyilkolt ügynök szerepében, amiként a Hegyi Barbara által játszott könnyűvérű színésznő is csupa kimunkált kliséből áll. És mivel még csak a háború elején járunk, jólesik a happy end a végén, akkor is, ha tudjuk, lesz másik vég is, igen keserű; de itt, ez a színtársulat elrepül a náci megszállás elől. Igaz, a színháznak alighanem annyi...

 

A Pesti Színházban bemutatott Punk Rock című előadás a kamaszokat célozza meg: középiskolások kis közösségéről szól, felvonultatva számos devianciát és egy manapság távolról sem ritka tragikus véget: gyilkosság történik. A darab - Simon Stephens írta - a trendi színházi cuccok közül való: közvetlenül irányít reflektorfényt egy (több) súlyos társadalmi (és benne családi) problémára. Az író nem bajlódott sem a dokuműfajjal, sem a magas művészettel: beérte a közhelyparádéval. Pedig a klasszikus opusokban bővelkedő téma ma is terem igazi értéket, hogy most csak Janne Teller Semmi című, nemrégiben megjelent regényére utaljak. A Pesti Színház előadásában, Eszenyi Enikő rendezésében azonban leragadunk a felszínen - "a világgal sok a baj" -, és a hatásosan csomagolt, könynyen emészthető tanulságnál. Varju Kálmán szerencsére önmagában is hitelesíti a gátlásos, ezért kiszámíthatatlan robbanásokra hajlamos kamasz fiút, aki sikertelenségét a kevésbé látványosan sikerteleneken meg fogja bosszulni. És jó Telekes Péter Chadwickje, aki a maga mesterkélt és mesterséges világképével próbál leválni a többiekről. A kisközösségben alfa-hímet játszó Bennett - Lengyel Tamás alakításában - maga is megérne egy hosszas analízist, de ehhez a dolgok mélyére kellene ásni. Nincs ásás: a kamaszok ismerősen csattannak a környezet emelte falakon - a nézőtéri kamaszok pedig elégedetten nyugtázzák, hogy a színpadi szörnyűség nem igazi, viszont szórakoztató, és jó hozzá a zene: domesztikált punk-rock.

 

Vígszínház, október 26.; Pesti Színház, november 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."