Maguknak osztanak pénzt az NKA színházi kollégiumában

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 7.

Színház

Csaknem 175 millió forintot nyom ki év végén az NKA Színház- és Táncművészeti Kollégiuma a hétfői és keddi beadású meghívásos pályázatain. Az összeg nyolcvan százalékára saját tagjai és az ő barátaik pályázhatnak.

Az NKA Színház- és Táncművészeti Kollégiumának év végén leköszönő tagjai utolsó gesztusukkal úgy döntöttek, a maradék pénzt, mintegy 175 millió forintot elsősorban maguk, pontosabban saját intézményeik között osztják szét; biztos, ami biztos, meghívásos pályázatokon. A december elsején megjelent pályázatokra hétfőig, illetve keddig lehet jelentkezni.

40 millióra pályázhat a Magyar Teátrumi Társaság a színház népszerűsítésére fiatalok körében, amit „rendhagyó marketingkampányok, innovatív marketingstratégia megvalósításával” ér majd el. Ebből a pénzből szervezhetnek konferenciákat és workshopokat, sőt a színházak népszerűsítését célzó kisfilmeket is forgathatnak. A Magyar Színházi Társaságot természetesen nem hívták pályázni. A pályázat kiírásáról döntő Színház- és Táncművészeti Kollégium tagja Nagy Viktor, a Magyar Teátrumi Társaság alelnöke, és Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára.

8 milliót nyerhet a Pesti Magyar Színház. Egy izgalmasnak ígérkező konferenciát és workshopot tarthatnak ennyiből „Akadálymentesítés az előadó-művészet területein” címmel. A Színház- és Táncművészet Kollégium elnöke a Pesti Magyar Színház igazgatója, Zalán János. Ők egyébként akkor is gyakran sikeresen futnak be az NKA-s pályázatokon, ha nem egyedüli indulóként kell megméretniük magukat. Nyáron például a Színház- és Táncművészeti Kollégium hat színházi altémában meghirdetett pályázatán ötben nyert a Pesti Magyar Színház is, összesen 10 milliót gyűjtve így a teátrum részére. Zalán János akkor a siker kulcsát is elárulta.

40 milliót kaphat Vidnyánszky Attila egykori műhelye, a Csokonai Színház „új színházi, élő zenekarral megvalósított opera-előadások koprodukcióban történő bemutatására és forgalmazására”. Új produkció létrehozásra még ketten nyújthatnak be pályázatot, az egyik a Szőcs Géza társelnököt, Hoppál Péter államtitkárt és Juhász Juditot, a Magyar Művészeti Akadémia szóvivőjét is tagjai között tudó Magyar Madagaszkári Emléktársaság, mely 12,6 milliót kap „A Benyovszky munkacímű új musical bemutatásának előkészítésére”. Ezenkívül a Magyar Nemzeti Táncegyüttes kap lehetőséget egy 3,5 milliós pályázat benyújtásra „az 1956-os forradalom 60. évfordulója tiszteletére tervezett új produkciója létrehozása”. Ugyanennyiért pedig erdélyi turnéjukat szándékozza megtámogatni a kollégium, melynek Zsuráfszky Zoltán, az együttes művészeti vezetője is tagja. 5 milliót kapott még Hoppál Péter választókörzete, Pécs is, pontosabban a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft „Kőszínházak és színházi társulatok előadásainak bemutatása a pécsi Zsolnay Színházban” című projektre.

Az erre kapható emberek tehát a rendelkezésre álló összeg több mint 80 százalékát osztották el egymás között. A maradék kevesebb, mint egyötöd részből a Theatron Műhely Alapítvány kaphat 5 milliót a magyar színháztörténet kutatására, 10 milliót a Nemzeti Táncszínház a Budapest Táncfesztivál megvalósítására, illetve 20 milliót a Ciróka Bábszínház az 1992 óta, kétévente  általuk szervezett Magyarországi Bábszínházak Találkozójára.

A kollégium tagjainak nem kell aggódniuk: akár változatlan formában tovább működhetnek, hiszen megfelelnek az új törvényi szabályozásnak, annak, hogy a tagok egyharmadát az MMA-nak kell adnia. A Színház- és Táncművészeti Kollégium 10 tagjából hárman a testület rendes tagjai. Érdemes megjegyezni tehát  a nevüket:  Zalán János  a Pesti Magyar Színház igazgatója, Császár Angéla színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Nagy Viktor rendező, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára, Szűcs Gábor színész, Vincze Balázs balettművész, koreográfus, a Pécsi Balett igazgatója, Bozsik Yvette balettművész, koreográfus, Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház játszószínházának művészeti vezetője, Kiss B. Atilla operaénekes, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Zsuráfszky Zoltán koreográfus, a Honvéd Együttes művészeti vezetője.

Jegyezzük itt még meg (újfent), hogy az NKA bizottsága mindeközben a folyóirat-kollégium számára nem engedélyezte, hogy 41 művészeti, irodalmi és tudományos folyóirat számára kiírja az új támogatási pályázatokat, ezzel pedig súlyos válságba taszította őket.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.