Színház

PanoDráma: Keserű boldogság

  • Sisso
  • 2015. december 12.

Színház

Újabb személyes történet a „Hétköznapi hősök” sorozatban: Merényi Anna, Hárs Anna és Lengyel Anna interjúkat, jegyzőkönyveket és egyéb hiteles dokumentumokat kutatnak fel, majd hozzátoldás nélkül, csak szerkesztéssel dramatizálják, szcenírozzák a szöveget, atmoszférát teremtenek a hallgatáshoz (rendező: Ördög Tamás). Az 56-os forradalom évfordulójára Csalog Zsolttól válasz­tottak szöveget, a szerző Doku56 című kötetéből. Csalog szociografikus interjúiban az adatközlő saját szavaiból építette az alany portréját, így tette irodalmi hőssé. Jancsó Lívia élő személy, de lehetne regényalak, a magyar történelem tanúja.
A forradalom kitörése idején az Amerikai Nagykövetségen dolgozott, fordított és adatrögzített. Ő gépelte le a forradalom leverésekor a követségen menedéket kapott Mindszenty hercegprímás emlékiratait. Jancsó Líviát rendszeresen kihallgatták, aztán internálták, majd kitelepítették, de sosem tört meg, nem lett besúgó, mindig újra bement dolgozni, és a munkaadói nem mondtak le róla.

Kari Györgyi adja elő a történetét. Csak úgy bejön piros bőrdzsekiben, leül egy asztalhoz, és kilencven percen át olvas. Lassan beszél, méltósággal, hosszúra nyúlt sóhajtások a szünetei, néha iszik, kristálykorsóból tölt magának vizet, mereng, elrabolja a hallgatók lelkét. A díszlet a fekete tér és az asztal, az asztalon gépelt szöveg, amelybe a színésznő alig-alig néz már bele. A követségi dolgozószobát, a várbeli kislakás magányát, a kihallgatószoba bántó kietlenségét, a magánzárka álmatlan éjszakáit egyaránt idézi a színpad. Jancsó Lívia végül megszabadul, de az Újvilágról már nem szól
a története, az elnyert boldogság nem érdekes. Kari Györgyi kimegy, aztán még többször visszajön meghajolni. Ha légópincéből mászna elő, vagy vörös szőnyegen járna, akkor is ilyen méltóságos tartása volna. De már másképp van jelen, ma este ugyanis kicsit meghalt értünk a színpadon.

Katona Sufni, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.