Színház

PanoDráma: Keserű boldogság

  • Sisso
  • 2015. december 12.

Színház

Újabb személyes történet a „Hétköznapi hősök” sorozatban: Merényi Anna, Hárs Anna és Lengyel Anna interjúkat, jegyzőkönyveket és egyéb hiteles dokumentumokat kutatnak fel, majd hozzátoldás nélkül, csak szerkesztéssel dramatizálják, szcenírozzák a szöveget, atmoszférát teremtenek a hallgatáshoz (rendező: Ördög Tamás). Az 56-os forradalom évfordulójára Csalog Zsolttól válasz­tottak szöveget, a szerző Doku56 című kötetéből. Csalog szociografikus interjúiban az adatközlő saját szavaiból építette az alany portréját, így tette irodalmi hőssé. Jancsó Lívia élő személy, de lehetne regényalak, a magyar történelem tanúja.
A forradalom kitörése idején az Amerikai Nagykövetségen dolgozott, fordított és adatrögzített. Ő gépelte le a forradalom leverésekor a követségen menedéket kapott Mindszenty hercegprímás emlékiratait. Jancsó Líviát rendszeresen kihallgatták, aztán internálták, majd kitelepítették, de sosem tört meg, nem lett besúgó, mindig újra bement dolgozni, és a munkaadói nem mondtak le róla.

Kari Györgyi adja elő a történetét. Csak úgy bejön piros bőrdzsekiben, leül egy asztalhoz, és kilencven percen át olvas. Lassan beszél, méltósággal, hosszúra nyúlt sóhajtások a szünetei, néha iszik, kristálykorsóból tölt magának vizet, mereng, elrabolja a hallgatók lelkét. A díszlet a fekete tér és az asztal, az asztalon gépelt szöveg, amelybe a színésznő alig-alig néz már bele. A követségi dolgozószobát, a várbeli kislakás magányát, a kihallgatószoba bántó kietlenségét, a magánzárka álmatlan éjszakáit egyaránt idézi a színpad. Jancsó Lívia végül megszabadul, de az Újvilágról már nem szól
a története, az elnyert boldogság nem érdekes. Kari Györgyi kimegy, aztán még többször visszajön meghajolni. Ha légópincéből mászna elő, vagy vörös szőnyegen járna, akkor is ilyen méltóságos tartása volna. De már másképp van jelen, ma este ugyanis kicsit meghalt értünk a színpadon.

Katona Sufni, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.