Színház

PanoDráma: Keserű boldogság

  • Sisso
  • 2015. december 12.

Színház

Újabb személyes történet a „Hétköznapi hősök” sorozatban: Merényi Anna, Hárs Anna és Lengyel Anna interjúkat, jegyzőkönyveket és egyéb hiteles dokumentumokat kutatnak fel, majd hozzátoldás nélkül, csak szerkesztéssel dramatizálják, szcenírozzák a szöveget, atmoszférát teremtenek a hallgatáshoz (rendező: Ördög Tamás). Az 56-os forradalom évfordulójára Csalog Zsolttól válasz­tottak szöveget, a szerző Doku56 című kötetéből. Csalog szociografikus interjúiban az adatközlő saját szavaiból építette az alany portréját, így tette irodalmi hőssé. Jancsó Lívia élő személy, de lehetne regényalak, a magyar történelem tanúja.
A forradalom kitörése idején az Amerikai Nagykövetségen dolgozott, fordított és adatrögzített. Ő gépelte le a forradalom leverésekor a követségen menedéket kapott Mindszenty hercegprímás emlékiratait. Jancsó Líviát rendszeresen kihallgatták, aztán internálták, majd kitelepítették, de sosem tört meg, nem lett besúgó, mindig újra bement dolgozni, és a munkaadói nem mondtak le róla.

Kari Györgyi adja elő a történetét. Csak úgy bejön piros bőrdzsekiben, leül egy asztalhoz, és kilencven percen át olvas. Lassan beszél, méltósággal, hosszúra nyúlt sóhajtások a szünetei, néha iszik, kristálykorsóból tölt magának vizet, mereng, elrabolja a hallgatók lelkét. A díszlet a fekete tér és az asztal, az asztalon gépelt szöveg, amelybe a színésznő alig-alig néz már bele. A követségi dolgozószobát, a várbeli kislakás magányát, a kihallgatószoba bántó kietlenségét, a magánzárka álmatlan éjszakáit egyaránt idézi a színpad. Jancsó Lívia végül megszabadul, de az Újvilágról már nem szól
a története, az elnyert boldogság nem érdekes. Kari Györgyi kimegy, aztán még többször visszajön meghajolni. Ha légópincéből mászna elő, vagy vörös szőnyegen járna, akkor is ilyen méltóságos tartása volna. De már másképp van jelen, ma este ugyanis kicsit meghalt értünk a színpadon.

Katona Sufni, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.