Színház

Már készül a te jövőd

Pintér Béla és Társulata: Fácántánc

  • Tompa Andrea
  • 2015. december 12.

Színház

Bíznak a szép jövőben, dalolják. S hogy 1695-ben vagyunk, nemrég vertük ki német segítséggel a törököt. Megint keresztények lettünk, de mennyire, bár a fejeken pusztán megszokásból még ott van a turbán és a fejkendő.

A néző agya gyorsan pörgeti a történelemórák poros fájljait, bár fölösleges, a 17. század tudnivalói az első sorban már elhangzottak. Balról tisztelegj, mondják majd rendszeresen a darabban, amikor hol a Nyugat, hol a Kelet képviselői lépnek be és írnak új szabályokat (az elnyomót, a hatalmat, mint majdnem mindig, maga Pintér Béla játssza). Az első hosszú jelenet annyira széttartó irányokba mutat még – vallási szimbólumok, szent gyónások emlegetése, valami iskolaszerű struktúra, jelentéstevés, múlt és jelen –, hogy csak kapkodjuk szegény magyar fejünket, hogy ezt valami koherens rendbe, struktúrába rakjuk: hol vagyunk? Mi van?

Hogy aztán ez a gyönyörű történelmi káosz, ez a nagy fesztávú előadás kibontsa valódi szárnyait, minden szépen megtalálja helyét és értelmét, már amennyire ez a magyar történelemben lehetséges. Pintér nem kevesebbet fog át, mint négyszáz évnyi múltunkat a jelenig és a közelgő szebb jövőig, de nemcsak időben, térben is: a török, a magyar, a német (értsd: nyugati), majd az arab (értsd: keleti) térségben, Európán innen és túl. Ugyanakkor ezt a hatalmas, tág fókuszt szűkre is szabja, és valódi, zárt történetet mesél, egy iskola történetét, igazi emberi sorsokkal. Ebben az iskolában váltogatják egymást az igazgató(nő)k, küzdenek a hatalomért és a külső hatalmakkal. Az idősíkok abszurd kezelését, egymásra csúsztatását Pintér már kipróbálta a Kaisers Tv, Ungarnban, az egyik legremekebb darabjában, s ennek nyomdokain haladva új, még tágabb perspektívák nyílnak most: Magyarország jelen idejű és történelmi tapasztalatait, ambícióit széles európai vagy világkontextusba helyezi, egy olyan országét, amely mindig más tenyeréből eszik, valakitől függ, hódol, benyal.

Az iskola a mai magyar színház központi témája: az iskolában – hagyományos színháznéző számára láthatatlanul – fontos tantermi előadások mennek, tudatformálás, érzékenyítés zajlik. Másrészt az iskola maga is központi tér, képes modellálni egy társadalom működését. Ez a mostani abszurd nevelőintézet zárt világ. Talán mélyebb tartalma is lehet magának a címválasztásnak – a fácán őrületes, maszkulin násztáncára utal, amint tollait szétteríti és hódít. Az iskola, a szétterülő farok a hatalmi gyakorlatok szimbóluma tehát. Ám a farkat itt nők viselik, hogy képzavart keltsünk, csodás teátrális fejdísz kerül beiktatáskor az igazgatókra, ősi magyar pompa és párta egyben (Benedek Mari jelmeztervezőt dicséri). Ebben az iskolában szolgálnak a nagy fényességű vezetők. Az első, aki a Nyugattal (Pintérnél: nyugarral) békét köt, és kiderül, hogy többé nem lehet pofozkodni: Csákányi Eszter, nagy fényességű Erzsi néni. Csákányi kiválóan tudja a lágy, de tekintélyelvű, erőszakos, kontrolláló, igazi Kádár-kori figurát. Tanítványai kétségbeesve könyörögnek, hogy lehessen esti puszi, mert a megvonás a legnagyobb büntetés. Bukásakor legfőbb érveit hangoztatja sírva: „de én 44 éve” – mármint annyi ideje tanít, szolgál mint pedagógus.

Az előadás klasszikus shakespeare-i átöltözések és kortárs nemváltások játékára épül, hisz Pintér szereti a színházi truvájokat. A Nyugat leparancsolja a turbánt meg a fátylat. Gabika férfiként jön vissza, mert úgy viszont igazgatóvá választható. Az előadás nem is működne Pintér új színésze, a kivételes Tokai Andrea nélkül (a temesvári színház tagja, nem csiszolatlan gyémánt, hanem nagyon is jelentős rendezőkkel dolgozó művész). Tokai képes egy olyan nő-férfi átváltozást megteremteni, ami színészileg is, teátrálisan is lenyűgöző. Ő egy másik hatalom; halk, szenvtelen erőszakossága nem látható annyira, úgy veszi el feleségül választottját, mintha természetes volna, hogy egy nőnek nincs saját akarata. Stefanovics Angéla épp ezt tudja: egyetlen jellel, fejtartással, mozdulattal kommentálni a történéseket. Az ő átváltozása is látványos.

Pintér a jelenre alapjelekkel reflektál: egy gesztus, egy pici kellék. Az iskolába menedékkérő érkezik. A kegyes igazgató befogadja, de csak két hétre. Stefanovics eteti: arcán zöld maszk, fóliás szendvicset dob a földre, majd bemutatja László Petra gáncsolós mutatványát. Mindehhez áldozatként az iskola megalázott, lélekben megnyomorított tagjai asszisztálnak (a csapat fiatal színészekkel bővül: Krausz Gergő, Szabó Zoltán, Szakács Zsuzsa). Thuróczy Szabolcs mint örök Jumurdzsák, csodás loknijával a magyar iskola örök romlott technikatanára.

Pintér Béla új darabja ismeretlen ismerős. Pergő történetmesélés, játékos-ironikus kommentárok, fájdalmasan szebb jövőkép. Miközben a színpadon erős, drámai sorsok és helyzetek vannak. Stilisztikai rétegek, utalások, ismert szólamok, jelképek és referenciák karneválja. Simon and Garfunkel dalára felemelkedő igazgatók beavatása, a magyar himnusz jókedve, bősége. Az előadásban van néhány elvarratlan szálacska (hová lesz a házasság, miután a nő férfivá változott), a berekesztés pedig megjósolható, és nem eléggé erős – valami hiányzik a végén.

Aki látott már fácánt felröppenni, tudja, milyen nehéz teste van, nem repülésre találták ki a méreteit, nem egy sirály. Hát, az a darabbéli ország a maga kis négyszáz évével sem szárnyal. Csak az előadás.

Szkéné, október 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.