Tánc

Közép-Európa Táncszínház: Click

  • Sisso
  • 2015. december 19.

Színház

A negyedik Sissi Őszi Tánchét nyitóprogramja a házigazda KET bemutatója volt. Ujszászi Dorottya a tavalyi Ifjú Koreográfusok Fóruma keretében dolgozott együtt a független társulattal, és ő az első, akinek a tehetséggondozó program műhelymunkája után a színház repertoárjára kerül a koreográfiája. Ujszászi felvidítja a hétköznapi kortárs táncot, salsaelemekre építi a kontakt improvizációt – ezt a stílust conslának nevezi. Ebben az úgymond műfajban született az új előadás is, ahol a sztenderd figurák, a balett és kortárs elemek organikusan kapaszkodnak össze, miközben párkapcsolatok történeteit mesélik el.

Ha már latin, akkor terítékre kerülnek a klasszikus férfi és női szerepek. Macsók, lúzerek, magányos szüzek, buja madonnák, merengő széplelkek és nem utolsósorban ­héja nászutasok bukkannak fel drámai, szentimentális, vagy éppen komikus helyzetekben, fizikai álló­képességüket ünnepelve. Hargitai Ma­­­riann, Horváth Adrienn, Jakab Zsanett, Wéninger Dalma, Ivanov Gábor, Kovács Péter és Szabó András táncosok előszedik a színészi bátorságot is, és rendre megnevettetik a közönséget, miközben feszes és pontos szólókat, duókat és csoportos szinkrontáncokat adnak elő egy mediterrán bérház udvarára emlékeztető térben, száradni ki­akasztott ruhák között. Jól összefűzött epizódok és pazar mozdulatok, ám egészében mégiscsak egy csinos kapcsolati panelgyűjtemény. És bár értem a szélsőséges váltások szándékát, de a laza gegekhez nem passzolnak a szentimentális szerelmes nóták. A végén mégis vastaps a jutalom, hisz mindannyian latinok vagyunk legbelül.

Bethlen Színház, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.