Megölni nem kell félnetek

Brecht: Angliai második Edward élete

  • Csáki Judit
  • 2013. március 7.

Színház

II. Edwardnak volt olyan pechje, hogy a Plantagenet uralkodói házba született bele, ezért uralkodnia kellett, holott sem kedve, sem tehetsége nem volt hozzá. Életének középpontjában a szerelem állt: Gavestonba, egy alacsony származású fiatalemberbe szeretett bele, aki viszonozta érzelmeit, és a szenvedély, annak rendje és módja szerint, mindkettejük halálát okozza, és a tetejébe még polgárháborút is. (Mindazonáltal teljesítette uralkodói kötelességét: a valóságban négy, a drámában egy gyermeket nemzett Anna királynénak.)

Önmagában is drámaíró, de minimum krónikás tolla után kiált a helyzet - Shakespeare királydrámái közül mégis hiányzik ez az opus; tán mert Marlowe már megírta, ugyanabból a forrásból, a Holinshed Krónikából, amelyből Shakespeare is szívesen és gyakran merített.

Brecht, miközben erősen dolgozott már színházi teóriáin, kézbe vette Marlowe művét, és megírta belőle a sajátját. Amely - mint az egyébként számos más, későbbi Brecht-drámával is előfordult - részben alkalmasnak bizonyult tételei illusztrálására, de éppen a legfontosabb elemében, a hermeneutikai, vagyis a befogadásra vonatkozó követelményben nem stimmelt. Nekünk, nézőknek ugyanis a vérben tocsogó Anglia kellős közepén a szerelme után sóvárgó uralkodót kellene látnunk, aki teljességgel alkalmatlan a feladatai ellátására, képtelen kezelni az ármánykodást, ezzel rengeteg ember halálát okozza, vagyis méltán bukik.

Zsótér Sándor népszínházi rendező. Ugyan sem színháza, sem népe nincs hozzá, de ettől még az. ' ugyanis ebben a történetben - miközben a vérről egyetlen pillanatra sem enged megfeledkezni bennünket, erről az Ambrus Mária tervezte tér vörös padlója, valamint Benedek Mari "álstílusos" vörös jelmezei is gondoskodnak - egyrészt a szenvedélyt, annak a környezetre gyakorolt hatását állítja középre, másrészt a hatalmi manipulációk kortársi tablóját. Rendezése empatikus, érzelmessége visszafogott, de ott van, tagadhatatlanul. A narrációval megsegített történet fordulatai olykor erősen hasonlítanak egymásra - ki szövetkezik kivel, kit adnak bérgyilkosok kezére, hogyan próbálják II. Edwardot eltávolítani -, a részletek változnak legföljebb. Ez kétségtelenül visz némi monotóniát az előadásba; Zsótér egyébként is szereti "kitartani" a hangokat. De aki jól figyel - mert lehet rosszul is -, annak a háború, a hatalmi belharcok háttérként való működtetése rezignált rendezői hangsúly: nemcsak a királyi hálószobából, hanem az előadásban láthatatlan odakintből nézve is végtelenül lehangoló. Hiszen lehetnek odakint olyanok bőséggel, akik a veszendőbe menő országot féltik; idebent csak az önmaguk által fölkent, hirtelen politikusi pozícióra váltott alakok serege machinál, és az ő érdekeik éppoly kevéssé esnek egybe az országéval, mint az uralkodónak kétségtelenül alkalmatlan királyé. Ilyenformán nem annyira a Brechtnél lényeges, a háború okozta szenvedés és társadalmi-politikai feszültségek előtérbe állítása Zsótér célja, hanem a történet, melyben nemcsak emberek vesznek el, hanem az ország is.

A kecskeméti Katona József Színház megtérülő befektetésre játszik Zsótér Sándor meghívásával. Miközben a vendégrendezők működése éles fényt vetít a társulati teendőkre - vagyis vannak-lesznek szereposztási gondok -, mégis látszik, hogy a társulat jelentős fejlődést mutat. És az egyes színészek is; ami engem illet, a Gavestont játszó Orth Pétert még sosem láttam ennyire belülről játszani, ahogyan most: nemcsak a szerelem gyermeki-kíváncsi természetét, hanem a helyzetre (a király szeretett belé, a hentesfiúba!) való rácsodálkozást is életre kelti. Folyamatot látunk tehát, történetet, helyzetet, viszonyt - nem pedig üzenetet. Porogi Ádám a király szerepében teljesen belemerül saját érzelmeibe, és még azt is eljátssza, hogy ebben a szerelemben elsősorban önmaga érdekli, még a másikban, Gavestonban is. Innen érthető közönye a felesége és a kisfia iránt, kézlegyintése a hatalmi küzdelmekre. Hiszen önnön felmagasztosulása vezérli, így tesz szert arra az emberi méltóságra, amely Gaveston kivégzése után őt magát is végigvezeti elkerülhetetlen útján. Mert - és ezt a katarzist kedvelőknek is írom - amikor Porogi Edwardja csapdába kerülvén szerelme halála után nem és nem hajlandó önként lemondani a trónról, akkor nem a hatalom szeretete, hanem a méltósághoz való ragaszkodása vezérli. Nincs alku: ha kell a trón, meg kell ölni a királyt.

És szép az Anna királyné megalázottságát és belső megkeményedését mutató, a kamaraszínházi gesztusokkal jól gazdálkodó Trokán Nóra alakítása is, és a több szerepet játszó színészek is odaadóan, bizalommal "működnek" Zsótér rendezői kezén. Kivált Kertész Kata és Fila Balázs hoz nagyon plasztikusan egy-egy igen ismerősnek tűnő figurát a kortársi panoptikumból, amelynek amúgy Csémy Balázs Mortimerje, az előbb a hatalom kiszolgálójává szegődött intrikus, majd a hatalom megragadására önmaga által fölkent valahai értelmiségi az egyik vezéralakja.

Zsótér II. Edwardja a szenvedélyről és annak árnyékában a politikusok hatalmi játszmáiról beszél. Többrétegű tragédiát mesél el mindazoknak, akik nem a színházi gyorsétkezde hívei.

Kecskeméti Katona József Színház, december 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.