Színház

A Csillagszedő Márió

  • Sisso
  • 2013. március 7.

Színház

A Csillagszedő Márió című mesejátékban mások szép gyerekkori traumáit éljük újra terápiásan. De persze leginkább a sajátjainkat, még ha apró sérelmek is csak, mint az idióta kötelező délutáni alvás; vagy hogy szerelmünk tárgya tudomást sem hajlandó venni rólunk, mert nem hordunk masnit és szoknyát, mint a többi lány.

De önző ne legyek: az előadás természetesen gyerekeknek készült, akik pedig azért szerencsések, mert nem kell majd harminc év múlva töprengeniük okokon és következményeken, hanem itt és most tanulgatják: az élet szép. Akkor is, ha apa többször megy el otthonról, mint jön haza, vagy ha a nagypapa - történetesen az egyetlen, aki megért - itthagyja a földi életet.

Tengely Gábor rendező tisztán érti és beszéli a gyerekek - és az alapanyagul szolgáló, azonos című Kiss Ottó-kötet - nyelvét. A színpadon eltűnnek a bábok és mozgatóik közötti távolságok, a színészek egy testben élnek megejtően amorf figuráikkal (Sipos Katalin és Sisak Péter munkái), mintha az a kis plüsspárnaszerű dolog volna a lelkük, ami éjszaka, ha alszanak, körbeutazza a földet helyettük. A finomabb arckifejezéseket, gesztusokat természetes végtagként közvetítik az élettelen textilek helyett. A forgószínpad játszótér, amely bármikor lakóteleppé alakul, az ablakok a mászóka rácsai, és mozgatható alkatrészek segítségével a színészek alakítják ki benne a tereket. A színhelyeket, ahol két ma élő kisgyerek és két család élete alakul. Családi drámák, gyerekszerelem - és sok-sok humor, ami ezt a két csapást segít elviselni.

Vaskakas Bábszínház, Győr, január 26.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."