Tánc

Mészáros Máté - Hinoki 2.0

  • Sisso
  • 2015. április 20.

Színház

A Hinoki 2.0 című koreográfia pontosan konstruált játszótér, széteső testek és kavargó faforgács különleges univerzuma. Kicsit persze Wim Vandekeybus szédítő és szuggesztív világa is, hiszen Mészáros az ő világhírű csapatának, a belga Ultima Veznek a tagja. Ehhez jönnek még a válogatott új generációs kortárs táncosok – Dányi Viktória, Horváth Nóra, Juhász Péter, Mikó Dávid, Varga Csaba –, akik külföldön tanultak, vagy jelenleg is külföldön dolgoznak. Mást akarnak, a hanyatló rendet, a haszontalan szabályokat szeretnék ismét felépíteni úgy, hogy az mindenki számára élhető legyen. Emblematikus ebből a szempontból ez a darab, egy hamisciprus, ami félig fenyő volt, vagy tán egészen az, most meg épp újrafogalmazza önmagát.

A színpadon az zajlik, ami a gondolatban. A táncosok folyamatos, sodró, ritmusos, ám öntörvényű mozgásban vannak, és ez különleges konstellációkba rendezi őket. Csapatba verődve, harmonikusan pusztítanak, illetve tájrendeznek, és szépen széthordják a díszletként szereplő faforgács hegyet a testük mozdulataival. Mániásan befelé fordulnak és taszítják a szembejövőt, mintha új érzéseket, együttléteket keresnének. Folyamatosan pulzál az egész, misztikus, keleties fényben, a jelenkori jelmezek és a folyamatosságot megakasztó mozdulatok viszont a nyugati kultúra valóságát teremtik újra. Ez a megnyugtató kettősség Porteleki Áron élőben létrehozott zenéjére is vonatkozik. Előadás az előadásban, ahogy a zenész molyol, kiegyensúlyozza a dobokat, tépi az elektromos gitár húrjait, hasal az effektek között. Kíméletlenül lelepleződik itt minden, zenész és táncos is lesöpri magáról a fölösleget.

Trafó, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.