Tánc

Mészáros Máté - Hinoki 2.0

  • Sisso
  • 2015. április 20.

Színház

A Hinoki 2.0 című koreográfia pontosan konstruált játszótér, széteső testek és kavargó faforgács különleges univerzuma. Kicsit persze Wim Vandekeybus szédítő és szuggesztív világa is, hiszen Mészáros az ő világhírű csapatának, a belga Ultima Veznek a tagja. Ehhez jönnek még a válogatott új generációs kortárs táncosok – Dányi Viktória, Horváth Nóra, Juhász Péter, Mikó Dávid, Varga Csaba –, akik külföldön tanultak, vagy jelenleg is külföldön dolgoznak. Mást akarnak, a hanyatló rendet, a haszontalan szabályokat szeretnék ismét felépíteni úgy, hogy az mindenki számára élhető legyen. Emblematikus ebből a szempontból ez a darab, egy hamisciprus, ami félig fenyő volt, vagy tán egészen az, most meg épp újrafogalmazza önmagát.

A színpadon az zajlik, ami a gondolatban. A táncosok folyamatos, sodró, ritmusos, ám öntörvényű mozgásban vannak, és ez különleges konstellációkba rendezi őket. Csapatba verődve, harmonikusan pusztítanak, illetve tájrendeznek, és szépen széthordják a díszletként szereplő faforgács hegyet a testük mozdulataival. Mániásan befelé fordulnak és taszítják a szembejövőt, mintha új érzéseket, együttléteket keresnének. Folyamatosan pulzál az egész, misztikus, keleties fényben, a jelenkori jelmezek és a folyamatosságot megakasztó mozdulatok viszont a nyugati kultúra valóságát teremtik újra. Ez a megnyugtató kettősség Porteleki Áron élőben létrehozott zenéjére is vonatkozik. Előadás az előadásban, ahogy a zenész molyol, kiegyensúlyozza a dobokat, tépi az elektromos gitár húrjait, hasal az effektek között. Kíméletlenül lelepleződik itt minden, zenész és táncos is lesöpri magáról a fölösleget.

Trafó, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.