Tánc

Mészáros Máté - Hinoki 2.0

  • Sisso
  • 2015. április 20.

Színház

A Hinoki 2.0 című koreográfia pontosan konstruált játszótér, széteső testek és kavargó faforgács különleges univerzuma. Kicsit persze Wim Vandekeybus szédítő és szuggesztív világa is, hiszen Mészáros az ő világhírű csapatának, a belga Ultima Veznek a tagja. Ehhez jönnek még a válogatott új generációs kortárs táncosok – Dányi Viktória, Horváth Nóra, Juhász Péter, Mikó Dávid, Varga Csaba –, akik külföldön tanultak, vagy jelenleg is külföldön dolgoznak. Mást akarnak, a hanyatló rendet, a haszontalan szabályokat szeretnék ismét felépíteni úgy, hogy az mindenki számára élhető legyen. Emblematikus ebből a szempontból ez a darab, egy hamisciprus, ami félig fenyő volt, vagy tán egészen az, most meg épp újrafogalmazza önmagát.

A színpadon az zajlik, ami a gondolatban. A táncosok folyamatos, sodró, ritmusos, ám öntörvényű mozgásban vannak, és ez különleges konstellációkba rendezi őket. Csapatba verődve, harmonikusan pusztítanak, illetve tájrendeznek, és szépen széthordják a díszletként szereplő faforgács hegyet a testük mozdulataival. Mániásan befelé fordulnak és taszítják a szembejövőt, mintha új érzéseket, együttléteket keresnének. Folyamatosan pulzál az egész, misztikus, keleties fényben, a jelenkori jelmezek és a folyamatosságot megakasztó mozdulatok viszont a nyugati kultúra valóságát teremtik újra. Ez a megnyugtató kettősség Porteleki Áron élőben létrehozott zenéjére is vonatkozik. Előadás az előadásban, ahogy a zenész molyol, kiegyensúlyozza a dobokat, tépi az elektromos gitár húrjait, hasal az effektek között. Kíméletlenül lelepleződik itt minden, zenész és táncos is lesöpri magáról a fölösleget.

Trafó, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.