"Minden megújult"

Tana-Kovács Ágnes, a Szkéné művészeti vezetője

  • rés a présen
  • 2012. október 13.

Színház

rés a présen: Alkotóként hol kezdted a színházi életedet?

Tana-Kovács Ágnes: A CORPUS Pantomim Együttes szólistájaként M. Kecskés Andrásnál - Nagy Józseffel, Mándy Ildikóval, Goda Gáborral együtt. Innen alapítottuk az Artust, ahol évekig játszottam, de gerincsérülés miatt fel kellett adnom táncosi ambícióimat. A "színpadról leesve" mellette dolgoztam tovább, rendezést tanultam, darabokat írtam, filmeztem, jelmezt terveztem, a CASUS (kortárs művészeti menedzserek kollégiuma) egyik alapítójaként tanítottam.

rap: Mióta működsz együtt a Szkénével?

TKÁ: Mint néző tizenéves koromtól tülekedtem, hogy bejussak különböző előadásokra. Fesztiválok, legendás rendezések tanúja voltam, később sokat játszottam is a világot jelentő szürke szkénés szőnyegen. Több száz előadást láttam, kibontakozni és elvérezni társulatokat, színészeket, társulatvezetőket. Sok éjszakát töltöttem itt munkával, vitákkal, filozofálással.

rap: Milyen társulatok határozzák meg ma a hely karakterét?

TKÁ: Pintér Béla és Társulata jelenléte magasra teszi a mércét. Azon vagyunk, hogy senki ne ez alatt akarjon átbújni. A Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Nézőművészeti Kft., a Neptun Brigád, a HOPPart felvette már a kesztyűt. A kortárs tánc is egyre dominánsabb, van táncműhelyünk, iskolai tantermi programunk. Koncertek, kiállítások, flashmob akciók, Jövőtánc sorozat. Nagyon feszes a program.

rap: Milyen lett a felújítás után a színház, változott-e az amúgy is karakteres építmény?

TKÁ: Itt lebegünk ég és föld között - ahogy Pintér Béla mondta egyszer. Az előtéri kávézó hatalmas ablakkal néz a Dunára, előtte ez el volt falazva. Minden megújult! Minden szigorú európai mércének megfelel most a Szkéné, az amatőr színpadi miliőnek nyoma sincs.

rap: Min alapszik az együttműködés az új igazgatóval, aki "örökölt" téged?

TKÁ: A színházban történt változás - miközben kihívást jelentett - félelemmel töltött el. Amikor először találkoztam Németh Ádámmal, első kérdése ez volt: Nagyon félsz? Így rögtön megnyugodtam. Művészeti koncepcióval, szakmai kérdésekben segítem a közös munkát, míg ő a financiális alapok előteremtésén, a színház strukturális felépítésén dolgozik. Rendszerekben gondolkodik, ellentétben velem, aki inkább álmodozó vagyok.

rap: Miből tartjátok fenn magatokat a nehezedő körülmények ellenére?

TKÁ: Edzésben vagyunk. Mi is főképp az NKA és a Nefmi (ma már Emmi) pályázataira hagyatkozunk, a társaságiadó-kedvezménnyel igénybe vehető támogatással (TAO) és a jegybevétellel kiegészítve. De mivel a 2012. évi működési támogatásokat még nem fizették ki, marad az alkímia.

rap: Mik a tervek az új évadra?

TKÁ: Pintér Béla és Társulata nemsokára ünnepli a Parasztopera 250. előadását, amely épp tíz éve debütált nálunk. Szeptember 14-én mutatja be a Vádli aKépmutatók cselszövését, 28-án a Pintér Béla és Társulata A 42. hét c. előadást, október 4-én az Orlai Produkció a Blackbirdöt. Novemberben Gemza Péter rendezése, a Mint a fagyöngy látható, tavasszal Horváth Csaba készít darabot Agota Kristof A nagy füzet című könyve alapján, valamint a tatabányai Jászai Mari Színházzal és a nézőművészetisekkel közösen a Gengszterek fogadója premierje várható. És még japán vendégünk is lesz!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.