Nekrológ

Minden rendben lesz

Törőcsik Mari (1935–2021)  

  • Janisch Attila
  • 2021. április 21.

Színház

A legélénkebb emlékem nem is valamelyik közös munkánkhoz köthető, hanem csupán egy villanáshoz, amikor megnéztük az évtizeddel ezelőtti, majdnem végzetes betegségéből felépülő Törőcsik Marit a Kaposvárott bemutatott Naphosszat a fákon című előadásban.

Hamarabb érkeztünk, még legalább háromnegyed óra volt a kezdésig, így volt idő hátramenni a büfébe egy köszönésre. Mari már sminkben és a szerep szerinti ruhájában épp a kávéját itta az egyik asztalnál. Ölelés, röpke beszélgetés, aztán fél órával a kezdés előtt így szólt: Kedveskéim, én most elköszönök tőletek, mert dolgom van még magammal, az előadás után ugyanitt várlak benneteket – és visszavonult az öltözőjébe. Amikor az előadás kezdetét jelző gong hívására a színészbüféből a nézőtérre igyekeztem, újra megpillantottam őt, amint egyedül álldogált a színpadra vezető bal oldali járás mellett, arccal a járás felé, láthatóan már a belépésére készülve. Vékony, világos színű blúzban, szűk, térd alá érő szoknyában, félmagas sarkú cipőben. Mögötte az öltöztetőnője, kezében egy könnyű kabátkát tartva, készen arra, hogy a belépés előtt felsegítse. Mentem volna tovább, de ő váratlanul a kezem után kapott, és erősen megragadva maga felé fordított. „Attila, drágám, fogalmam sincs, hogy mit fogok én csinálni odabent!” – mondta szinte kétségbeesetten, és úgy nézett rám, mintha tőlem várna valamiféle segítséget. „Ugyan, Mari, ne vicceljen már, hogy mondhat ilyet!” – feleltem némi meghökkenéssel, de hóbortnak tartva szavait. Ám ahogy belenéztem a szemébe – a tekintetbe, amelynek érzelmekkel teli fénytöréseit a közös filmjeinket rendezve annyiszor figyeltem –, láttam, hogy valóban nincs a tekintetének mélyén semmi, sem egy mondat, sem egy gesztus, sem semmi, csak a soha nem látott űr. Pillantásom zavartan siklott át Mari arcáról a mögötte álló öltöztetőre, aki csendben szemlélte a jelenetet. „Most mi van?” – kérdezte tőle némán a tekintetem, mire bennfentes mosoly és megnyugtató bólintás volt a válasz, mintha azt mondta volna: „Ne tessék aggódni, minden rendben lesz.”

Aggodalommal telve ültem be a nézőtérre. Aztán Mari jobb hátulról érkezve belépett az üres színpadra. Bár a nézőtérről nem láttam a tekintetét, a mozdulatai, a járása, ahogy minden felforrósodott, felizzott, megsűrűsödött körülötte, jelezte, hogy nyoma sincs már semmiféle ürességnek. Néhány lépés után megállt és belekezdett a tizenöt-húsz perces nyitómonológba, amelyet egy helyben állva, szinte mozdulatlanul, nagyon kevés gesztussal kísérve mondott végig. Félelmetes volt. Ha nem lenne túlzás (nem is az), azt mondanám, hogy a nézők haja meglebbent abban az energiakiáramlásban, amely kirobbant Mariból, és amely ugyanazzal az erővel borította be a nézőtér minden pontját. Ekkor értettem meg, ami persze szakmailag nyilvánvaló lehetett volna, hogy Marinak muszáj volt a színpadra lépés előtti utolsó percekben olyan mély és csendes ürességet teremtenie magában, amelyből visszatérve, felemelkedve lehetett csak ezt a kiáradó energiát a színpadról a nézőtérre sugározni. Az, hogy ő ezt a koncentrált mély merülést, ezt a szándékolt, önszuggesztív tabula rasát néhány perc alatt tudta ilyen meditatív erővel megteremteni, ebben az egyetlen szakmai gesztusában is benne volt a hosszú évtizedek szakmai tudása, tapasztalata.

 
Montázs: Janisch Attila

Tíz-egynéhány éve visszatért a halálból; az­óta kellett aggódni, hogy egyszer mégis legyőzi őt a legyőzhetetlen ellenfél, amelyet csak meghátráltatni lehet, de végső megfutamodásra kényszeríteni nem. Aggódni kellett érte, miközben bízni is lehetett (bármilyen abszurd is ezt mondani) benne, mert ha mégis lesz valaki, aki puszta emberi erejével felül tud kerekedni a halálon, az csakis ő lehet. Kevés nála határozottabb, keményebb, a munkájában és elhatározásaiban konokabb és következetesebb embert ismertem meg az életemben – talán senki mást.

Ő az, akitől a szakmámban a legtöbb szeretetet és biztatást kaptam. És a két filmet, amelyeknek abszolút főszereplője volt (Zizi, 1982; Hosszú alkony, 1997).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.