Interjú

Mindent elárulni, titkolózni

Krisztik Csaba színész

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Színház

rés a présen: Amióta kikerültél a főiskoláról, kísérleti műfajban alkotsz egy független társulatban. "Fizikai" színésznek tartod magad?

Krisztik Csaba: Az a fontos, hogy a többiek mit gondolnak rólam, milyen széles skálán akarnak mozgatni. Ha mindent elkövetek, hogy ez a skála szélesedjen, akkor a fantáziának, az elképzeléseknek nem lehet határa. Természetesen a test, a fizikalitás kihagyhatatlan tényező, és ebben a Forte az expresszivitásra törekszik. Sok ellentmondást próbálunk egyszerre belesűríteni a színpadi pillanatokba, és ezeket különböző ritmusban vagy ritmustalanul mozgatni. Csaba (Horváth Csaba rendező) szokta mindig mondani: lazán és feszesen, vagy kinyitni mindent és elzárni, mindent elárulni és titkolózni, mindenkit látni, de befelé figyelni - és van még egy pár ezekből. A lényeg, hogy minden a testből indul ki.

rap: Melyek a Forte Társulat legjobb időszakai szerinted?

KCS: Remélem, a mostani a legjobb.

rap: Hogyan kapsz meg egy szerepet? Mekkora önállóságot kapsz egy karakter megformálásában?

KCS: Eszébe jutok a rendezőnek. A próbafolyamat szüli a munkamódszert is, és akkor derül ki az is, hogy mekkora önállóság szükségeltetik a szerep megformálásánál. Ez olyan, mintha hosszú időt töltenél együtt valami idegennel, akiben keresed a közöst, kutatod a részleteit, amelyekből nap mint nap újabb dolgokat értesz meg.

rap: A nagy füzet egyik főszerepét játszod, az ikerpár egyik felét. Mit gondoltál eleinte, és mit gondolsz most erről a figuráról?

KCS: Mindennel és mindenkivel lehet azonosulni, csak idő kérdése. Különleges volt olyan szempontból, hogy nemcsak én játszom ezt a szerepet, hanem Nagy Norberttel kettőnk személyiségéből kellett összegyúrnunk egymást. Ez több egymásra figyelést igényelt, mint egyéni szerepformálást.

rap: Mikor látható ez az előadás legközelebb? Mikor láthatunk ezenkívül a színpadon?

KCS: Március 24-25-én este héttől lesz a Szkénében. Előtte lesz még egy kis bemutatónk a Müpában, ahol a Budafoki Dohnányi Zenekarral közösen Sztravinszkij Menyegzőjét játsszuk március 17-én. Másnap pedig Debrecenbe utazunk, a Godot-ra várva című darabot visszük a Modembe.

rap: Milyen saját projektjeid, terveid vannak?

KCS: Másodéves énekeseket tanítok a Zeneakadémián, és év végén vizsgát mutatunk be, ezen agyalok sokat. Meg zenélgetek otthon, egyelőre magamnak.

rap: Szerinted a zöldségeknek vannak érzéseik?

KCS: Amik feltűnnek a színpadon, azoknak igen. A többit megesszük.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.