Interjú

Mindent elárulni, titkolózni

Krisztik Csaba színész

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Színház

rés a présen: Amióta kikerültél a főiskoláról, kísérleti műfajban alkotsz egy független társulatban. "Fizikai" színésznek tartod magad?

Krisztik Csaba: Az a fontos, hogy a többiek mit gondolnak rólam, milyen széles skálán akarnak mozgatni. Ha mindent elkövetek, hogy ez a skála szélesedjen, akkor a fantáziának, az elképzeléseknek nem lehet határa. Természetesen a test, a fizikalitás kihagyhatatlan tényező, és ebben a Forte az expresszivitásra törekszik. Sok ellentmondást próbálunk egyszerre belesűríteni a színpadi pillanatokba, és ezeket különböző ritmusban vagy ritmustalanul mozgatni. Csaba (Horváth Csaba rendező) szokta mindig mondani: lazán és feszesen, vagy kinyitni mindent és elzárni, mindent elárulni és titkolózni, mindenkit látni, de befelé figyelni - és van még egy pár ezekből. A lényeg, hogy minden a testből indul ki.

rap: Melyek a Forte Társulat legjobb időszakai szerinted?

KCS: Remélem, a mostani a legjobb.

rap: Hogyan kapsz meg egy szerepet? Mekkora önállóságot kapsz egy karakter megformálásában?

KCS: Eszébe jutok a rendezőnek. A próbafolyamat szüli a munkamódszert is, és akkor derül ki az is, hogy mekkora önállóság szükségeltetik a szerep megformálásánál. Ez olyan, mintha hosszú időt töltenél együtt valami idegennel, akiben keresed a közöst, kutatod a részleteit, amelyekből nap mint nap újabb dolgokat értesz meg.

rap: A nagy füzet egyik főszerepét játszod, az ikerpár egyik felét. Mit gondoltál eleinte, és mit gondolsz most erről a figuráról?

KCS: Mindennel és mindenkivel lehet azonosulni, csak idő kérdése. Különleges volt olyan szempontból, hogy nemcsak én játszom ezt a szerepet, hanem Nagy Norberttel kettőnk személyiségéből kellett összegyúrnunk egymást. Ez több egymásra figyelést igényelt, mint egyéni szerepformálást.

rap: Mikor látható ez az előadás legközelebb? Mikor láthatunk ezenkívül a színpadon?

KCS: Március 24-25-én este héttől lesz a Szkénében. Előtte lesz még egy kis bemutatónk a Müpában, ahol a Budafoki Dohnányi Zenekarral közösen Sztravinszkij Menyegzőjét játsszuk március 17-én. Másnap pedig Debrecenbe utazunk, a Godot-ra várva című darabot visszük a Modembe.

rap: Milyen saját projektjeid, terveid vannak?

KCS: Másodéves énekeseket tanítok a Zeneakadémián, és év végén vizsgát mutatunk be, ezen agyalok sokat. Meg zenélgetek otthon, egyelőre magamnak.

rap: Szerinted a zöldségeknek vannak érzéseik?

KCS: Amik feltűnnek a színpadon, azoknak igen. A többit megesszük.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.