Interjú

"Meg kellene becsülni"

Pálosi István mozdulatművész

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Színház

rés a présen: Milyen elgondolásból és mikor alapítottátok a Magyar Mozdulatművészeti Társulatot?

Pálosi István: 1995-ben Fenyves Márkkal alapítottuk, Még1Mozdulatszínház néven. A társulat célja az első hazai modern tánc, azaz a mozdulatművészet mint hungarikum és mint százéves hagyomány ápolása. Elsősorban rekonstrukciós művekkel - Dienes Valéria, Szentpál Olga, Madzsar Alice, Berczik Sára, Kállai Lili - és ezek hatására új kortárs mozdulati művek bemutatásával foglalkozunk. Mi vagyunk a 20. század végének élő mozdulatművészei. A háború előtt ennek nagy mozgalma volt, aztán betiltották negyven évre, de attól még nem halt meg, mi is ezt visszük tovább.

rap: Milyen formában működik ma a társulat? Milyen programjaitok vannak?

PI: Ugyanúgy működünk, mint az első évben, ugyanis hamar tisztázódott, hogyan szeretnénk felépíteni a struktúrát. A rekonstrukciós művekből sok repertoáron van. Készítünk gyerekdarabokat pedagógiai céllal, a Karnevál - Az állatok farsangja címűt például tíz éve játsszuk, és most is látható a RAM Colosseumban, április 24-én. De vannak tanítási programjaink is. A rekonstrukciós művek kapcsán hosszú és alapos kutatómunkát kell végeznünk, mert a kevés felvétel, ami készült róluk, a háború alatt megsemmisült. Fotók, jegyzetek és koreográfiai rajzok állnak rendelkezésre. Szóval a kutatómunka során számos hatás ér minket, ami új művekre ihlet.

rap: Honnan érkeztél a táncos világba?

PI: Hatéves koromtól táncolok. Néptánccal kezdtem, aztán az Állami Balettintézetben folytattam. Mivel a kilencvenes évek elején még alig lehetett modern tánccal találkozni, kerestem civil foglalkozást, és utána ismertem meg Berczik Sárát, Dienes Gedeont, E. Kovács Évát (ő az egyetlen, aki még él), Kármán Juditot és Szőllősy Ágnest - tőlük tanultam. Elmentem még az esseni Volkwang Hochschuléba egy évre, hogy Pina Baush szólistáitól tanuljak.

rap: Milyen jelenleg futó projektjeid vannak?

PI: Babits verseiből készített ifjúsági táncelőadásunk a Nemzeti Táncszínházban látható március 21-én, az Évszakok ugyancsak a Nemzeti Táncszínházban lesz május 17-én, illetve Sopronban március 25-én, az ottani tavaszi fesztivál keretében. Sopronban mutatjuk be új darabunk, a Fifika című egyfelvonásos első változatát. Ábrahám Nóra énekesnővel és Dj R-rel közös, új kísérletünk az Élő tánckoncert, ennek március 23-án lesz a bemutatója a Mohában (Mozdulatművészek Háza). 'szre tervezünk még egy Madzsar Alice-rekonstrukciós előadást a Művészettörténeti Intézet, a Francia Intézet és a Goethe Intézet együttműködésében.

rap: Hogyan látod most a kortárs tánc helyzetét és benne a magatokét?

PI: Működési szempontból be vagyunk szorulva ebbe a kategóriába, de nem igazán tartozunk oda, sem a nagy, állami hagyományápoló együttesekhez. Azt szeretném, ha a hagyaték, ami nem kicsi, végre biztonságba kerülhetne akár állami, önkormányzati vagy szponzor által fenntartott helyen. Ez olyan magyar kulturális kincs, amit meg kellene becsülni. Mi dolgozunk ezen: minden nehézség ellenére a társulatnak 2012-ben 52 előadása és 17 ezer nézője volt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.