Országos Gyermekszínjátszó Találkozó

Mint a gyerek

  • Herczog Noémi
  • Ady Mária
  • 2015. szeptember 13.

Színház

Faramuci érzés egy gyerekszínjátszó fesztiválon meghívott kritikusként jelen lenni. Képzeljük csak magunk elé a gyerekelőadásokat szigorú távolságból szemlélő, savanyú ábrázatú ítész olvadozó szülők közé ékelt alakját, amint épp összevont szemöldökkel hiányolja az átélést a fát játszó kisfiú játékából!

Bár a XXIV. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó szervezői sikeresen oldják a helyzet komikumát azzal, hogy zsűrizés helyett beszélgetésekre, azaz hangsúlyosan párbeszédre invitálják a meghívott szakmai vendégeket és a felkészítő tanárokat, az biztos, hogy kritika szempontjából a gyerekszínház speciális műfaj.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy szűkül-e itt valamelyest az érvényesen, hitelesen megszólalni tudó színházi nyelvek köre. Rossz ez a szó, hogy „hiteles”, mégis nehéz másként megragadni, miért és hogyan vagyunk képesek nézőként menni egy előadással. Benne maradni a nyelvezetében. Levetkőzni a feltétel nélküli elolvadás arroganciáját éppúgy, mint a teljes kívülállás és esztétikai távolság műfajidegen gőgjét. Aligha lehet nem látni a színészben a civilt, az előadóban a gyereket, a műben a pedagógiai szempontokat. Rosszabb esetben a felkészítő tanár határozott és gyerekidegen elképzeléseit színházról és világról. Utóbbi egyszerűen azért rossz, mert kizökkent; szigorúan nézői szempontból, nem moralizálva azon, milyen a gyümölcsöző együttműködés és nevelési módszer tanár és diák közt. Különösen erősen jelenik meg ez ott, ahol a tanár részt vesz az előadásban, például a zenei kíséretet biztosítva, vagy az énekhez adva meg az alaphangot. Mert „felnőttestül” önkéntelenül is másról szól az előadás.

A találkozó szakmai vendégeiként a harmincadik előadásra az a kép alakult ki bennünk, hogy létezik egy többé-kevésbé megfogható, körülírható nyelvezet, amelyen ezek a különleges körülmények között és részben mindenképpen pedagógiai céllal készült előadások meg tudnak szólalni. Megszólalni, azaz egységes, magával ragadó világot teremteni tizenöt-húsz percre (ami megint csak speciális feladat). Volt ugyanis valami közös azokban az élményekben, amelyekben nem komikus pozíciónkban, hanem nézőként tudtunk jelen lenni. Közben tisztában vagyunk vele, hogy a gyerekek belülről sokféle színjátszást élvezhetnek, és sokszor korántsem az a leginkább kézenfekvő, ami kifelé a legélvezetesebb. A szakmai beszélgetések segítettek azoknak a belső nézőpontoknak a megértésében, amelyeket egy csoportvezető tanárnak kell szem előtt tartania: legyen az életkori sajátosság, a csapaton belüli fiú-lány arány, az intézmény viszonya a színjátszók személyiségfejlődéséhez, vagy a már együtt töltött idő, a lerakott alapok. Hiszen az, ami egy külső megfigyelőnek „hiteltelen”, mert túl nagy a távolság téma, hangvétel, konfliktustípus és az előadók életkori és élethelyzetbeli sajátosságai között, belülről megnyugtató lehet éppen a maszkot jelentő távolság miatt. Ami tehát a személyiségből még vagy már nem fogalmazható meg egy az egyben, az kimondható, kikiabálható díszlet, jelmez és veretes sorok védelme mögül. Ez a rejtett, mégis személyes kötődés az anyaghoz vagy áttöri az idegen művet, vagy nem. Tapasztalatunk szerint többnyire nem. És ha igen, akkor is inkább a könnyedebb, humoros darabok esetében, amilyen például a sirokiak fergeteges Bolond Jankója. Mi most a külső szemet képviseljük, miközben saját tapasztalatból is tudjuk: ha a gyerek élvezi, amit csinál, akkor a legkonzervatívabb, sematikus műsor begyakorlásán keresztül is közelebb kerül a színházhoz, és nem fog elrettenni később a kortárs szemléletű előadásoktól. Legfeljebb egy ponton lázadni kezd ellene.

De mi az, ami külső nézőpontból is jólesik a szemnek? A gyerekszínház nézője mintha egyszerre látna a lehetséges szülő és a hajdanvolt gyerek szemével. Ebből a skizoid pozícióból fogalmazható meg az állítás: kellemetlen a hiperfegyelmezett, a ma divatos gyerekképpel erőteljesen szembemenő, túlkoreografált gyerekszínházi előadás. Legyen bármilyen letisztult és kompakt, a nézőnek éreznie kell, hogy közös az alkotói folyamat. Hogy – és ezen a ponton talán már nem is sajátosan gyerekszínházi jelenségről van szó – nem mechanikusan robotoló végrehajtók mozognak a színpadon.

Mivel civileket látunk, akiknek nem minden áll egyformán jól, a gyerekszínház egyik lehetséges iránya feltétlenül rokonítható a dokumentumszínházzal. A nézőt elkezdi érdekelni a valóság: kik is valójában azok az emberek, akiket a színpadon nézünk? Lehet-e ez a természetellenes színházi helyzet csatorna az ő természetes életük megmutatására? Képes-e az igazi gyerek igazi szavainak és igazi problémáinak hitelessége leszámolni akár a korosztályi problémák közhelyességével is? Életet visz-e a tinédzserpattanás hússzor egymás után hallott traumájába, ha egy kisiskolás szájából halljuk? Mert a kecskemétiek, a nyárasdiak, a komáromiak, a nagyváradiak, a pécsiek, a vaszariak vagy a miskolciak előadásain kimondottan ezt az örömteljes életközeliséget tapasztaltuk, bár a pattanásprobléma szinte mindegyikben (és nem csak náluk!) megjelent.

Persze nincs recept: technikásabb gyerekek esetében élvezetes lehet a felvett szerep is, nem csak a saját személyiség esendő megmutatása. Egy zavaró: ha az előadás rendelkezik egy ideálisnak kikiáltott, egyoldalú gyerekképpel, amelybe bizonyos szereplői sehogyan sem férnek bele, legyen az bár a „rossz gyerek” hálás szerepe. A pedagógus mint rendező korlátai között talán csak annyi szerepel, hogy építsen diákjai személyiségére, folyamatos kritikával illesse prekoncepcióit az ideális gyerekről, legyen az túlfegyelmezett, a színpadra mint szentségre tekintő eminens vagy a nézőhöz közelebb álló, extrovertált, hangos úgynevezett rossz gyerek. Nincs tehát szabály, de vannak kívülről nézve sikergyanúsabb irányok. Mégsem vennénk a bátorságot, hogy bárkit „biztos” utakra lökdössünk (lökdösődni amúgy sem szabad), azon túl, hogy nyitottan kezelje diákjait. Mondjuk, úgy, mint a műsorvezető, a villám­eszű Kálócz László, akinek egy ponton bizony megszólalt a mobiltelefonja konferálás közben. Ezért mintha csak a feleségét élőben kapcsolná, harangozta be a következő előadást. Könnyeden és pofátlanul. Mint a gyerekek.

Szekszárd, június 5–6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.