Színház

NEM – De hogy nem?

  • Sisso
  • 2015. szeptember 6.

Színház

Az előadást Kocsis Pál végzős kaposvári színészosztályával és Zsigó Anna dramaturggal készítette Kárpáti Pál. Tavasszal bemutatták már a Patyolat PRÓBAüzemben, de két, elektronikus és dzsesszzenében egyaránt járatos zenész segítségével, rövid zsámbéki próbafolyamat után új formát nyert a mű.

Középpontjában a tavaly az ELTE gólyatáborában megesett, futó felháborodást keltő nemi erőszak áll, amelyet a táborszervező diákkép­viselet olyan arcátlanul kommunikált, hogy azonnal lehetett tudni, nem egyedi esetről van szó. Ahogy a köz- és tömegmédia nem közve­títi a valóságot, úgy alakulnak a tematikus kibeszélő csoportok az interneten, és gyarapodnak a társadalmi jelenségeket vizsgáló, füg­getlen dokumentarista színházak. Fészbukon, blogokon osztja meg történeteit a nép – szöveglelőhelyek szakdolgozathoz, irodalmi alkotásokhoz, és persze színházi előadáshoz is. Kárpáti és dramaturgja, illetve a társulat összegyűjtött – főleg a megerőszakoltak.blog.hu-ról – néhány megrázó vallomást. Mind arról szól, hogy az erőszaknak sosincs vége. Ömlenek a fizikai, szexuális és lelki természetű erőszakról szóló nyomasztó szövegek, de arra ügyel a rendezés, hogy változatos színházi, képzőművészeti és zenés megoldásoknak köszönhetően elviselhető távolságra kerüljenek, és összeálljanak előadássá. Retro írásvetítő, obszcén jogászkórus, fülsértő zene, szenvtelenségig lefokozott etűdök enyhítik a döbbenetet és a fájdalmat. Öt lány és egy fiú, csoportterápia, metálrequiem a köztünk, velünk, bennünk élő meggyalázottakért.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 27.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.