Most elmaradt a csoda is – Székhelyi József (1946–2018)

Színház

Őszintétlenség lenne, és alighanem hiba is, máshonnan kezdeni: ő volt Homer Simpson magyar hangja, és ő volt Kémeri doktor is. Hiszen ezek az alakítások idézik fel a legérzékletesebben Székhelyi József figurateremtő tehetségét – és a közszeretetet, amely évtizedeken át kísérte a színész útját.

Játszott természetesen veretes klasszikus szerepeket is, volt országgyűlési képviselőjelölt a Terézvárosban és színigazgató Szegeden. Székhelyi József majdnem minden volt pályafutása során, s játszott majdnem mindenhol: Kecskeméten és Sopronban, a Nemzetiben és a Madáchban, a Vidám Színpadon és Veresegyházán, no és persze a televízióban. Abban a régi királyi tévében, amely színházi közvetítések, tévéjátékok és szakmányban gyártott telepódium-kabarék révén teljes színésznemzedékeket tett a nézők meghitt ismerőseivé, sőt szinte családtagokká.

false

 

Fotó: MTI

Így történt ez a Színművészetit 1971-ben elvégző Székhelyi Józseffel is. Dadogó-hebegő, frenetikusan slemil figurái nélkül éveken-évtizedeken át elképzelhetetlen lett volna bármely vidám esti összeállítás, régről elővett bohózat. Vérbő komikus volt, a szemérmetlen játékkedvben és a nevettetés áldott öncélúságában Körmendi János, Márkus László vagy Haumann Péter egyenrangú partnere. Tökélyre vitte a bohózati zavartságot, a kínos elakadások és pánikszerű begyorsítások háromdimenziós emberábrázolását. A pampák bikája című Nóti-bohózatban mint félősen szerény főpincér rendre a haját megérintve indította parolára a kezét: a tenyérizzadást talán még sosem játszották el ötletesebben és hatásosabban.

S miközben Székhelyi maga volt a cingár slemilség, valamiképp a sosemvolt békebeli világ eleganciáját is elénk tudta idézni. Igaz, sosem bokacsattogtatós merevséggel, hanem inkább pestiesen, lazult kávéházi modorban. Ez tette őt alkalmas tánctanárrá (Én táncolnék veled), és persze mindenekelőtt ez a fesztelenül polgárias hitel adott értelmet az 1986-os Kémeri-sorozatnak is. Székhelyi ideális pesti link volt, zsirárdikalappal a fején vagy anélkül, zsúron és tetthelyen egyaránt helytállva.

Kémeri bohémes figurája elképzelhetetlen Székhelyi egyszerre érzelmes és szemtelenül konfidens, fürkésző tekintete nélkül. Homer Simpson viszont értelemszerűen csupán a hangját kaphatta a magyar színésztől. Túlbecsülhetetlen hozzáadott érték volt ez a hang: Homer dühös „doh”-i a magyar rajzfilmszinkron csúcsairól visszhangzottak. Beszédes tény, hogy amikor egy ízben, mindössze egyetlen epizód erejéig Csuja Imre ugrott be A Simpson család magyar hangjainak összeszokott csapatába, az ugyancsak hatalmas szinkronrutinú kolléga nem tudta pótolni Székhelyit.

Székhelyi József életének utolsó éve, a tüdőrákkal folytatott egyenlőtlen küzdelme a nyilvánosság előtt zajlott. A közszeretet, amelyet a mára rég megzápult emlékű politikai támadások sem tudtak érdemben apasztani, igazolta a privát szemérem végső felfüggesztését. A Kémeri utolsó epizódjának legutolsó jelenetében a Kémeri házvezetőnőjét és nyomozótársát alakító Tábori Nóra épp a doktor sírjától távozik, s mi látjuk, amint a temető kapujában ott ül Székhelyi József szakállas, vak koldusnak maszkírozva. Feltámadunk, mondta akkor a sorozat címszereplője, alighanem már a reménybeli folytatás felé kacsintva. A folytatás akkor elmaradt, ahogyan most elmaradt a csoda is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.