rés a présen

„Muszáj egy kicsit kiürülni”

Mészáros Máté táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2019. november 17.

Színház

rés a présen: Brémában lesz bemutatód hamarosan. Mi tudható erről?

Mészáros Máté: A Spektrum című előadás bemutatója október 24-én lesz látható a Theater Bremenben. Az Urban Screennel közösen készített produkciót a színház az egész évadban műsoron tartja majd, és reményeink szerint a Trafóban is látható lesz hamarosan. A darab egy kísérlet a fény és a mozgás összekapcsolására, emellett az előadói jelenlét különböző spektrumaiba enged betekintést. Vizuálisan, hangban és mozgásban is.

rap: Sokat dolgozol külföldön?

MM: Az aktív táncos pályafutásom első szakaszát a Szegedi Balettben töltöttem, majd tíz évig szerepeltem a külföldi táncéletben a CarteBlanche, a Lanonima Imperial és az Ultima Vez társulatok tagjaként. 2012-től pedig szimultán dolgoztam külföldön és itthon is. A CarteBlanche-sal alkalomszerűen még most is együttműködöm, az Ultima Vezzel pedig rendszeresen találkozom különböző formákban. Például workshopokat tartok számukra vagy asszisztálok Wim Vandekeybus társulatvezető és alapító különböző új munkáiban. Az elmúlt három évben Magyarország volt a bázisom, és innen utaztam külföldre. Munkában mindez olyan 70:30 százalékos megoszlást jelentett. Itthon többnyire a Goli Művészeti Stúdióban tanítottam, vagy az IDW és SUBLAB workshopokon. Jelen pillanatban pedig a Közép-Európa Táncszínház számára készítek új előadást.

rap: Mikor látható ez a darab?

MM: A KETten című előadás a Nemzeti Táncszínházban látható október 20-án. Hat táncos számára készült és a személyiség nélküli állapotot vizsgálja. Hogy milyen az, amikor folyamatosan közös térben kell lenni és valakivel fizikálisan állandóan kapcsolatban maradni. A birtoklás és a jelenlét problematikája érdekelt ezúttal egy táncelőadáson belül.

rap: Milyen terveid vannak még az évadra?

MM: A májusban készült A távolság mechanikája című előadás, a KETten, valamint a brémai Spektrum bemutatója után regenerációs időszakot iktatok be. Az előadások menni fognak a következő évadban, én pedig tanítani fogok, de alkotni nem. Muszáj egy kicsit kiürülni ilyenkor.

rap: Az Ultima Vez világhírű kortárstánc-együttes. Mit tettél a magadévá a szellemiségéből?

MM: Az ott eltöltött évek alatt sok cirkuszi artistával és urban dancerrel dolgoztam, így szélesedett a mozgáskészletem. Előadóként megtapasztaltam az intenzív turnézással járó életformát. Alkotóként viszont teljesen másképp működöm, mint Wim, a társulatvezető.

rap: Az United Space of Ambivalence című előadásod férfi táncosokról szól. Speciális a helyzetük a kortárs táncban?

MM: Szerintem nem. A szereplőválasztás pusztán egy fókusz. A célom az volt, hogy nézzük az adott problémát, koncentráljunk erre, ne a viszonyrendszerek megfejtésére. Ehhez képest majdnem minden alkalommal előtérbe kerül az egyneműség kérdése, hiszen a nézők személyes történeti háttérrel érkeznek az előadásra, és ez mutatja, hogy milyen a társadalom helyzete. Ezt próbálja kihasználni a darab utolsó jelenete, amelyben a közönséget kérdezzük a szerintük ott látottakról és az általuk bemondott szavakból készítünk egy improvizációt, s az lesz a darab zárójelenete. Néhány ilyen összegyűjtött szó a különböző előadásokból a teljesség igénye nélkül: love, seggszőr, létra, ambivalencia, homofóbia, angry birds, fence. A különböző kultúrkörökben nagyon máshogy rezonál ez a felvetés, és mindig pontosan mutatja a színházi gondolkodásukat, s közben a kortárs tánc befogadó, megengedő jellegét.

rap: Ki a legmenőbb férfi táncos most a világon?

MM: Az én világomban Bakó Tamás. Nagyon jó érzés vele együtt mozogni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.