rés a présen

„Muszáj egy kicsit kiürülni”

Mészáros Máté táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2019. november 17.

Színház

rés a présen: Brémában lesz bemutatód hamarosan. Mi tudható erről?

Mészáros Máté: A Spektrum című előadás bemutatója október 24-én lesz látható a Theater Bremenben. Az Urban Screennel közösen készített produkciót a színház az egész évadban műsoron tartja majd, és reményeink szerint a Trafóban is látható lesz hamarosan. A darab egy kísérlet a fény és a mozgás összekapcsolására, emellett az előadói jelenlét különböző spektrumaiba enged betekintést. Vizuálisan, hangban és mozgásban is.

rap: Sokat dolgozol külföldön?

MM: Az aktív táncos pályafutásom első szakaszát a Szegedi Balettben töltöttem, majd tíz évig szerepeltem a külföldi táncéletben a CarteBlanche, a Lanonima Imperial és az Ultima Vez társulatok tagjaként. 2012-től pedig szimultán dolgoztam külföldön és itthon is. A CarteBlanche-sal alkalomszerűen még most is együttműködöm, az Ultima Vezzel pedig rendszeresen találkozom különböző formákban. Például workshopokat tartok számukra vagy asszisztálok Wim Vandekeybus társulatvezető és alapító különböző új munkáiban. Az elmúlt három évben Magyarország volt a bázisom, és innen utaztam külföldre. Munkában mindez olyan 70:30 százalékos megoszlást jelentett. Itthon többnyire a Goli Művészeti Stúdióban tanítottam, vagy az IDW és SUBLAB workshopokon. Jelen pillanatban pedig a Közép-Európa Táncszínház számára készítek új előadást.

rap: Mikor látható ez a darab?

MM: A KETten című előadás a Nemzeti Táncszínházban látható október 20-án. Hat táncos számára készült és a személyiség nélküli állapotot vizsgálja. Hogy milyen az, amikor folyamatosan közös térben kell lenni és valakivel fizikálisan állandóan kapcsolatban maradni. A birtoklás és a jelenlét problematikája érdekelt ezúttal egy táncelőadáson belül.

rap: Milyen terveid vannak még az évadra?

MM: A májusban készült A távolság mechanikája című előadás, a KETten, valamint a brémai Spektrum bemutatója után regenerációs időszakot iktatok be. Az előadások menni fognak a következő évadban, én pedig tanítani fogok, de alkotni nem. Muszáj egy kicsit kiürülni ilyenkor.

rap: Az Ultima Vez világhírű kortárstánc-együttes. Mit tettél a magadévá a szellemiségéből?

MM: Az ott eltöltött évek alatt sok cirkuszi artistával és urban dancerrel dolgoztam, így szélesedett a mozgáskészletem. Előadóként megtapasztaltam az intenzív turnézással járó életformát. Alkotóként viszont teljesen másképp működöm, mint Wim, a társulatvezető.

rap: Az United Space of Ambivalence című előadásod férfi táncosokról szól. Speciális a helyzetük a kortárs táncban?

MM: Szerintem nem. A szereplőválasztás pusztán egy fókusz. A célom az volt, hogy nézzük az adott problémát, koncentráljunk erre, ne a viszonyrendszerek megfejtésére. Ehhez képest majdnem minden alkalommal előtérbe kerül az egyneműség kérdése, hiszen a nézők személyes történeti háttérrel érkeznek az előadásra, és ez mutatja, hogy milyen a társadalom helyzete. Ezt próbálja kihasználni a darab utolsó jelenete, amelyben a közönséget kérdezzük a szerintük ott látottakról és az általuk bemondott szavakból készítünk egy improvizációt, s az lesz a darab zárójelenete. Néhány ilyen összegyűjtött szó a különböző előadásokból a teljesség igénye nélkül: love, seggszőr, létra, ambivalencia, homofóbia, angry birds, fence. A különböző kultúrkörökben nagyon máshogy rezonál ez a felvetés, és mindig pontosan mutatja a színházi gondolkodásukat, s közben a kortárs tánc befogadó, megengedő jellegét.

rap: Ki a legmenőbb férfi táncos most a világon?

MM: Az én világomban Bakó Tamás. Nagyon jó érzés vele együtt mozogni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.