Színházi melléklet - rés a présen

"Nem kell mindig mindent lecserélni"

Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház igazgatója

  • rés a présen
  • 2013. október 20.

Színház

rés a présen: Milyen elképzelésekkel vetted át az intézményt?

Ertl Péter: Ez év elején, januárban vettem át a színház vezetését, ahol a döntéseimet a megőrzés és megújítás szellemében hozom meg. A színház falain belülről az elmúlt években láttam, hogy a széles spektrumú repertoárra kíváncsi a közönség, és érdemes a sokszínűséget megtartani. A PR- és marketingmunkában viszont új utakat kerestünk, a napokban jött ki a megújított magazin, ami az előadásokon túl már sokkal inkább szól a táncművészetről, az alkotókról vagy a színház nyitásáról a társművészetek felé. Rövidesen aktiváljuk az új honlapot, amellyel szintén közelíteni akarjuk egymáshoz az alkotást, a nézőt, a táncművészet adta élményeket. Sok helyen, sokféleképpen vagyunk jelen.

rap: Tulajdonképpen mi a feladata egy Nemzeti Táncszínháznak?

EP: Minőségi táncelőadások befogadása, bemutatása. Pártolom a tradicionális stílusok megújítását, látom az értéket a kortárs útkeresésben és a hagyományápolásban is. Az egészséges arány a fontos. Van átgondolt missziónk arról, amiért dolgozunk. Elkötelezettek vagyunk a táncművészet értékeinek képviseletében, itthon és a nemzetközi színtéren is, teszünk azért, hogy legyenek szakmai innovációk, és hogy a fiatalok a táncművészet hatásait és eszközeit is használhassák saját kérdéseik megválaszolásához. Kell idő, bizalom, nyugalom a kreativitás biztosítására, kritikai helyzetek és alkalmak a fiataloknak a szárnypróbálgatásra. Kellenek a régi és ismert produkciók is, és nem kell mindig mindent lecserélni, eldobni; a régi partnerekkel való együttműködés fenntartása ezt a biztonságot, folyamatosságot képviseli.

rap: Mennyire szólt bele az egyéni tánckarrieredbe ez a pozíció?

EP: Közel húsz év profi lét után, mely alatt sokat tanítottam és szerveztem itthon és külföldön, már nem vagyok színpadon. Jól bírtam a szakma testi-lelki gyötrelmeit, de ezt a szakaszt 2006-ban lezártam. Azért egy oktatói meghívást a világ egyik legnagyobb fesztiváljára, a washingtoni National Mallra, na, azt nem utasítottam vissza.

rap: Mik a legjobb, repertoáron maradó darabjaitok, és milyen bemutatóitok, fesztiváljaitok lesznek ősszel?

EP: A tavasz folyamán bemutatott darabokat tovább játsszuk, a teljesség igénye nélkül ilyen például a KET - Kun Attila: Horda vagy a MÁNE - Mihályi Gábor: Szarvasének. Bozsik Yvette Préda című premierével nyitjuk az évadot szeptember 18-án, majd 23-ától Itt van Japán! butoh fesztivál. Lesz még Inversedance - Fodor Zoltán Társulat: Verdi miniatures (október 29.), SZKB - Juronics Tamás: Rítus (november 13.) és a Badora Társulattól Hoffmann meséi (november 20.).

rap: Mi az, amit mint koreográfus még mindenképp szeretnél megcsinálni?

EP: Bartók az európai színpadokat hátrahagyva hazatért, hogy népzenét gyűjtsön, és ebből létrehozza közismert műveit, melyek a zeneirodalom fontos darabjai. Megérett a magyar közönség arra, hogy ez a folyamat táncban, a kortárs néptánc stílusában is megtörténjen. A munka elkezdődött, de nem én vagyok a koreográfusa. Azért szurkolok!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.