„Nem vagyok az a puskaporos lábú”

  • Kozár Alexandra
  • 2015. augusztus 22.

Színház

Felméry Lili, az Operaház Étoile-díjas magántáncosa már végzős növendékként eltáncolhatta Júlia szerepét, s azóta is szólószerepek sorát kapja. Többek között arról beszélgettünk, hogy a klasszikus balett nem poros, és hogy nem kell mindig mindenkinek megfelelni.

magyarnarancs.hu: Mindig is balerina szeretett volna lenni, vagy volt azért alternatíva, illetve vészforgatókönyv?

Felméry Lili: Legbelül mindig balerina szerettem volna lenni, annak dacára, hogy amikor az embert tízévesen a főiskolára felveszik, a pálya nehézsége és kiszámíthatatlansága miatt nagyon sok kérdés felvetődik benne.

magyarnarancs.hu: Volt-e, van-e művész a családban, vagy ön volt az első fecske?

FL: Abszolút első fecske voltam. Anyukám négyéves koromban beíratott jazzbalettra, mert úgy látta, megfelelőek az adottságaim. A tánc rögtön szerelem volt, tehát tulajdonképpen anyukámnak köszönhetem, hogy ezt választotta, hogy gyerekként hasznosan töltsem az időmet. Első mesternőm, Bélavári Anna azt tanácsolta, érdemes lenne komolyan elgondolkodnom a pályán.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Egyszer a szakma egyik rangos képviselője azt mondta, hogy amikor meglátta önt a zsűri, tulajdonképpen megijedtek, mert annyira jó adottságokkal rendelkezett és annyira készen ment, hogy azon morfondíroztak, Jézus, ennek a Lilinek mit fogunk mi tanítani? Érezte ezt a hozzáállást a főiskolán?

FL: Nem éreztem ilyet, nagyon sokáig kételkedtem magamban. Miután bekerültem az iskolába, persze élveztem a mindennapokat és igyekeztem jól teljesíteni. Annyiban nagy szerencsém volt, hogy a versenyek révén sokat és sokfelé járhattam külföldön, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem. Az adottságok természetesen nagyon fontosak, de ez csak egy alap, amelyre tudatosan és folyamatosan építkezni kell. A sors adománya, hogy még végzős koromban eltáncolhattam Júliát. Ez volt a küszöb, amin átlépve bekerülhettem az Operaházba. Előtte a kisebb, az épp aktuális koromnak megfelelő gyerekszerepekben is színpadra léptem, a Diótörőben például.  A londoni Royal Ballet Schoolnál töltött egy évem után lett volna módom Angliába szerződni, de Hágai Katalin hívása mindent feledtetett velem, csak az Operaház érdekelt, számomra ma is ez a világ közepe.

magyarnarancs.hu: Jelenleg mi a státusza az intézményben?

FL: Magántáncosnő vagyok, feladataimat a vezetőség jelöli ki. Főszerepeket és kisebb szerepeket is táncolok.

magyarnarancs.hu: Gondolom, ez az egyes darabok felépítéséből is adódik, bizonyos modern koreográfiákban, például a Kylián-darabokban nincs igazán szólószerep.

FL: Nagyon hasznos különféle feladatokban részt venni, kipróbálni magam. A neoklasszikusnak számító Kylián-darabok rendkívüliek, eltáncolni őket kivételes, egyedi élmény.

magyarnarancs.hu: Minden előadóművésznek, táncosnak vannak erősségei. Ön miben a legerősebb?

false

 

Fotó: Németh Dániel

FL: Azt, hogy miben vagyok erős, a néző dönti el. Igyekszem a színpadon önmagam lenni, hatni a közönségre. Nem vagyok az a puskaporos lábú alkat, én az adagiókat szeretem, a lírai mozdulatokat. Szeretek érzelmes, romantikus lenni a színpadon.

magyarnarancs.hu: A táncművészeti főiskola évei alatt, 2008-ban, 16 évesen a női mezőnyben megnyerte az egyik legrangosabb klasszikus balett versenyt, a lausanne-it. Itt ezért a teljesítményért egy éves ösztöndíjat nyert a legendás londoni Royal Balett iskolájába. Milyen tapasztalatokat szerzett kint?

FL: Nagyon nagy változás volt, hiszen addig Budán laktam a családommal, és rendkívül fiatalon, 16-17 évesen kerültem ki egy idegen országba, ahol fantasztikus szakmai lehetőséghez jutottam. Ugyanakkor nagyon korán megtapasztaltam a magányt is, illetve azt, hogyan lehet az életben egyedül boldogulni. Tulajdonképpen itt váltam felnőtté, innentől kezdve már nem is költöztem vissza a szüleimhez, egyedül éltem. A Londonban töltött év szakmailag nagyon érdekes volt, igyekeztem minden pillanatát kihasználni, megnézni a Royal Ballet előadásait és sztárjait.

magyarnarancs.hu: Mint nagyon sok balett-táncosnak, Önnek is szakmabeli párkapcsolata van. Mit gondol, ez törvényszerű, hiszen egy művészt, egy táncost igazán csak egy másik táncos, másik művész érthet meg; vagy egész egyszerűen ez az óriási, sokszor késő éjszakába nyúló leterheltség nem tesz mást lehetővé?

FL: A mi esetünkben tulajdonképpen a sors hozta így, s gondolom, ez másoknál is hasonló lehet. Viszont a kedvesem, Leblanc Gergely, nagyon odafigyel arra, hogy legyenek a szakmát nélkülöző magánbeszélgetéseink is, hogy az életünk sokszínű legyen.

magyarnarancs.hu: Mi a legszebb a balett-táncosi pályában?

FL: Az, amikor az ember annyira átadja magát a szerepnek, hogy már nem a lépésanyagra koncentrál, nem a technikai kivitelezésre, hanem annyira átlényegül, hogy egy másik szférába kerül, ahol minden lehetséges. Ez a tökéletes belső szabadság, amikor az adott karakter, az adott szerep bármit lehetővé tesz.

magyarnarancs.hu: Ez egy rövid pálya, s bár önnek még nagyon messze van a vége, mégis, gondol arra, hogy képes lesz-e az aktív táncos léttől megválni?

false

 

Fotó: Németh Dániel

FL: Valóban messze van még, bár néha azért eszembe jut. Másnak 40-45 évesen még nem kell elgondolkoznia azon, hogy nem folytathatja a tevékenységét tovább, sőt, gyakran az emberek gyakran ekkor vannak pályájuk csúcsán. A mi szakmánk nagyon rövid. Az aktív életpálya lehet, hogy véget ér, de nem hiszem, hogy a tánctól meg tudnék válni. Ma is megőrülök három nap után, ha nem tudok mozogni, táncolni. Egy-két napig bírom maximum, nagy premierek után, olyankor persze jól esik a pihenés.

magyarnarancs.hu: A kortárs tánccal milyen a viszonya?

FL: A táncművészet minden ága érdekel, szívesen megtekintek kortárs produkciókat, de a szívem a klasszikus baletté.

magyarnarancs.hu: De a klasszikus balettnek nem kéne megújulnia, haladnia a korral, ahogy az operának vagy minden műfajnak?

FL: Szerintem a klasszikus balett örökérvényű, maga a csoda. A csodákat átélni érdemes. A klasszikus műfajoknak persze szükségük van időnként a megújulásra, de én hiszek abban, hogy a nagy klasszikusok ma is megérintik a nézőt.

magyarnarancs.hu: Jelenleg az Operaházban több vezető szólista külföldi. Ön nem vágyik külföldi karrierre?

FL: Nekem szerencsém volt, hogy sokat utazhattam, nemzetközi versenyeken, kurzusokon vehettem részt. A londoni évem mellett egy hónapot Szentpéterváron tanulhattam. Ott, a balett fellegvárában, hihetetlen tapasztalatokkal gazdagodtam. Jelenleg az Operaházban otthon érzem magam. Amíg lehetőségek adódnak számomra, úgy érzem, jó helyen vagyok.

magyarnarancs.hu: Hogyan lehet a folyamatos fogyókúrát, odafigyelést, önsanyargatást, éhezést összehozni azzal, hogy ez egy rengeteg energiát és kalóriát igénylő műfaj, hiszen borzasztó sokat vesz ki fizikailag az emberből?

FL: A balett egyfajta látványvilágot is jelent, amelyben nagyon fontos az esztétikai összkép. Mindennek, amit a néző lát, meg kell felelnie a szakma és a kor követelményeinek. Én törekszem megfelelni ennek az elvárásnak. Ez folyamatos odafigyelést igényel, de mindezt nem teherként élem meg.

Mi a helyzet az irigyeivel? Nyilván sokan vannak.

FL: Már nem érdekel, hogy nem tudok mindenkinek megfelelni. Korábban igyekeztem, de ez lehetetlenség. Ennek felismerése sok időbe telt. Ma már nem ez a célom, már rátaláltam önmagamra.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.